700c-hjul med slicks på mtb?

Puffert

Ny medlem
Så var det dags för ett nytt inlägg efter en tids uppehåll.

Har letat och vet att det finns en tråd om att sätta 700c-hjul (622 mm) med slicks på mtb. Hittar den dock inte hur mycket jag än söker. Någon som vet? Bland annat var det bild på en mtb-hoj med detta montage.

Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter. Funderar på att bygga 700c-hjul, slicks och skivor. Lätt eller svårt? Vilken diameter ligger (ungefär) ett komplett hjul med däck med ovanstående spec? Tänkte mig ungefär 23 mm däck.

/Magnus

Jag har kört med en sådan kombo ett tag. Det funkar alldeles utmärkt. Jag kör en Scott Scale och hade senast ett par Mavic Speed-City hjul i just 700 storlek. Kombinationen 700-hjul och skivor gör det perfekt. I början brukade jag centrera skivorna varje gång tills jag kom på att med en enkel bricka bak skivan (6-håls-varianten) kunde jag shimsa så att jag slapp det. Därefter var det bara att skifta hjul och köra. Jag ansvände ofta hjulen för att köra till och från sommarstället. 12 mil i racerfart (nåja!) dit och väl där kunde jag utforska alla spännande stigar i närområdet. Innan Speed-City hjulen hade jag ett par "hembyggda" hjul med Deore-nav och OpenPro fälgar. De naven var sämre men annars vete tusen om inte de var skönare att köra på trots att jag aldrig fick dem helt raka. Nu gör ju det inte så mycket med tanke på skivbromsarna men det ser ju illa ut med ett vint hjul.

Jag ser två nackdelar. Jag kunde inte ha hur "stora" däck som helst. Ett par crossdäck i 700x35 fick helt enkelt inte plats i baksvingen. Max 700x30 var vad jag fick in. Detta är nog beroende på hur din ram ser ut. Jag använde dessutom hjulen i en gammal racer. Racerhjul är 130 mm som standard, MTB är 135 mm. Det går med lite våld att pressa ut svingen men det blir inga snygga skrapmärken i ramen och skiften blir inte direkt smidiga.

Numer kör jag cykelcross i stället för dubbla hjul. Det är smidigt om man som jag har utrymme i ett stort garage. Annars har den andra lösningen många fördelar, framför allt om du vill spara plats. En cykel får ju två användningsområden. Min andra "nackdel" var att jag inte gärna ville använda min "fincykel" när det är riktigt skitigt med massor av salt och grus på vägarna som ju ofta är det vägval då jag använde mina. Crossen är inte lika känslig och i mitt fall ett bygge kring gamla grejor som tål lite omild behandling.

Är det inte enklare att köra med 650/26 hjul och slicks. För mtbfälgar finn det ju däck ner till 25mm.
Själv har jag 650 racerfälgar och 23mm däck. Det passar med mina V-bromsar. Enda problemet är att utväxlingen inte räcker till. Kanske kan skaffa lite större storklinga.

Tack för alla svar. Det var precis de länkarna jag letat efter. Varför jag inte väljer slicks på 26" är helt enkelt för att jag inte orkar byta och att jag därför ska skaffa en omgång hjul till. Väljer därför 28" bara därför det är så coolt. Marin:en i den första länken sägar allt. Den är för tuff.

För övrigt var jag inne hos min lokale cykelhandlare idag. Han påstod att det ALDRIG skulle gå att få in 28-tummare på en mtb. Då skulle man vara tvungen att bygga om ramen... Det är kanske en av många anledningar till att jag inte handlar där...

Jag kör med 26" hjul med Ritchey Tom Slick 1.0 däck, det är märkbart snabbare än Maxxlite 310 som jag hade på innan.

Kör mestadels till o från jobbet med den, funderar faktiskt på 700c hjul men stället köper man väl en lvg kanske.

Tillbaka
Topp