90-tals mtb, vad är detta för märke?

Markus21

Medlem
Min pappa köpte denna mtb någon gång runt -97 kanske av en jobbarkompis. Den har blivit stående i många år nu men jag är väldigt intresserad av att veta vad det är för fabrikat på den?
Finns det någon med skarpa ögon tro? :)

20201031_145025.jpg
20201031_145104.jpg
20201031_145039.jpg

Nej någon cp är det nog inte.. det e nog en miyata:)

Blir lite sugen på att fixa till den nu och använda lite.

Kan det röda vara målat i efterhand eller?

Nej någon cp är det nog inte.. det e nog en miyata:)

Blir lite sugen på att fixa till den nu och använda lite.

Kan det röda vara målat i efterhand eller?
Ramen är limmad och fogad, bakgaffeln skruvad. Alu i huvudtriangel och cr-mo i bakgaffeln. Det räfflade Tange styrlagret 1 1/8 är också ett Miyata kännetecken.
Den var helt i lila när den var ny!
Ramen är likadan som min elevation 2000, Ridge Runner och den svarta som är under uppbyggnad. Terra runnern har bakgaffel i aluminium annars likadan.

Senast ändrad:
Tråkigt att någon sprayat den ? kanske går att slipa bort det och snygga till den, ett par passande skinwall däck så kanske man kan ha den som höst cykel ?

Kul o veta lite vad det är för något, känns bra att det inte är stålram iaf..

Väntat på lite nya däck och så från bikediscount och åkte för att byta grejerna idag ?

Däcken blev bra och så men upptäckte att det gått sönder lite inne i växelhandtaget till bakväxeln, så den måste bytas tyvärr.

Finns det att köpa som passar att skruva såhär eller hur ska jag göra?
Vill ju helst inte byta lx handtaget liksom :sneaky:

Bild på framväxel

20201113_214647.jpg

Bild på bakhandtaget utan själva växeln på plats.
20201113_214625.jpg

Annars tycker jag resultatet blev bra ?
Finns mer grejer jag vill göra, det sitter blåeloxerade snabbkopplingar till hjul och sadelklämma som jag tycker bryter av bra. Så en matchande flaskhållare och kanske styre med genomskinliga handtag :D eller så är rött vägen att gå..
20201113_190140.jpg

Väntat på lite nya däck och så från bikediscount och åkte för att byta grejerna idag ?

Däcken blev bra och så men upptäckte att det gått sönder lite inne i växelhandtaget till bakväxeln, så den måste bytas tyvärr.

Finns det att köpa som passar att skruva såhär eller hur ska jag göra?
Vill ju helst inte byta lx handtaget liksom :sneaky:

Bild på framväxel

Visa bilaga 453132

Bild på bakhandtaget utan själva växeln på plats.
Visa bilaga 453131

Annars tycker jag resultatet blev bra ?
Finns mer grejer jag vill göra, det sitter blåeloxerade snabbkopplingar till hjul och sadelklämma som jag tycker bryter av bra. Så en matchande flaskhållare och kanske styre med genomskinliga handtag :D eller så är rött vägen att gå..
Visa bilaga 453130
EBay har växelreglage??

Sådär, klickat hem ett höger handtag med växel :) det blev ett 8 speed men jag antar det går bra åt det hållet. Värre om jag skulle ha 8 delat med reglage för 7 delat ?

Hittat massor av mer grejer såklart.. bla lx nav, svarta, det hade varit najs kanske.. lagren i baknavet låter som stenkross ?
Även växel fram och bak hittade jag till ganska bra pris :) svårt o veta årsmodell och vad själva modellen ska heta till denna cykeln.

20201114_131133.jpg
20201114_131120.jpg

Fasen va snygga dom är ändå ?

Ser ju nu att dom där lx naven och även växlarna måste vara nyare än själva cykeln.
Det jag hittat är svarta lx grejer.

Är också sugen på dekaler, men får se :)

Tillbaka
Topp