Aaron Gwin - MTB cockpit…

Healons

Aktiv medlem
Ni som kör utför mkt. Har ni styret likt Aaron?:

Jag har alltid kört likt vital MTB skiss alltså rakt upp från marken inte i linje med gaffeln…

Ja jag ska testa vad som funkar bäst för mig och det är personligt fattar jag men intressant att höra hur ni andra tänker kring ”bar-roll”.

Kanske är så att backsweep spelar in i det hela men Renthal har 7 och på mitt är det 8 så det är ju snarlikt…

Blir en helg i bar-rollandets tecken ?

Utan att ha stenkoll på exakt hur mina faktiskt är vridna så säger jag att det ändå är rätt ointressant var marken är, det är gaffeln och trycket framåt mot stigen genom gaffeln som styr vad som känns rätt eller fel.

Har alltid kört i linje med gaffelvinkel. Tycker det känns jävligt framåt annars.
Vissa tillverkare (de flesta?) har ju graderingar på styre, där brukar jag montera så att nollan är "mitt i styrstammen" om man kan säga så.
Sedan vill jag minnas att det var en tillverkare (kanske one up?) som sade i en podcast att styrets nollpunkt ska vara i linje med gaffelvinkel, inte marken.

Har alltid kört i linje med gaffelvinkel. Tycker det känns jävligt framåt annars.
Vissa tillverkare (de flesta?) har ju graderingar på styre, där brukar jag montera så att nollan är "mitt i styrstammen" om man kan säga så.
Sedan vill jag minnas att det var en tillverkare (kanske one up?) som sade i en podcast att styrets nollpunkt ska vara i linje med gaffelvinkel, inte marken.
Ah intressant!!! Så inte alls som i vital mtb länken jag hade i första inlägget då? Kul att nerda kring såna här saker ?

Hävdar ff att alldeles för många kör bromsarna för platt, utan att isf veta varför.
Bilder från Vital-länken.

Bilagor

• IMG_5099.jpeg
    IMG_5099.jpeg
    152.8 KB · Besök: 132
  • IMG_5098.jpeg
    IMG_5098.jpeg
    223.3 KB · Besök: 128
Hävdar ff att alldeles för många kör bromsarna för platt, utan att isf veta varför.
Bilder från Vital-länken.
Det beror ju på vad man har fär behov. Kör man brant utför vill man ha bromsarna mer horisontellt och då kanske det är bättre att att vänja sig vid den positionen vid annan cykling också.
Men det är såklart bekvämare att vinkla ner bromsarna om man bara cyklar plattstig.

Det beror ju på vad man har fär behov. Kör man brant utför vill man ha bromsarna mer horisontellt och då kanske det är bättre att att vänja sig vid den positionen vid annan cykling också.
Men det är såklart bekvämare att vinkla ner bromsarna om man bara cyklar plattstig.
Absolut, men tror ändå att fler har bromsarna för platt för hur de egentligen kör. Kanske för att i alla tider har cyklar sålts med bromsarna rakt ut eller att man tror att man kör ”gravity” när man har egentligen bara har en kraftigare utförslöpa i hemmaskogen.

En bra och neutral position även när det är brant kräver ju egentligen inte plattare bromsmontering - ingen som hänger bakom cykeln längre.

När jag cyklade mycket DH var alla inställningar extremt viktiga för att jag skulle trivas på cykeln, laborerade mycket med längd och höjd på styrstam, styrvinkel och sweep. På den tiden var styrbredd något man aldrig riktigt pratade om mer än att det skulle vara så brett som möjligt, att kapa var att förstöra.

Nu i efterhand så funderar jag på om hela grejen inte är lite överdriven. Visst kan helt fel inställningar ge ryggont eller armpump, men är övertygad om att placebo hade större påverkan än den där perfekta inställningen man siktade efter.

Placebo ska aldrig underskattas!!!

Jag får inte heller ihop det med om man monterar styret i vinkel med gaffeln enligt Aaron så pekar ju ändarna på styret nästan nedåt ?

Man vrider väl tills det känns bekvämt. Eller har jag missat något?
Man försöker iallafall.

Men vrider gör man medans man står still hemma, sen är det kanske något annat väl ute i branterna.

Dom flesta av oss är nog för dåliga för att helt enkelt köra samma backe 5-6 gånger med små justeringar mellan.
Inte bara pga brist på tålamod, mitt åkande är inte konsistent nog heller.

Precis. Kollar man in enduro bike checks på proffsen så är det myyyycket uppvinklade bromsreglagen.
Stalle

Jag vet iaf vad som funkar bra för mig och uppvinklade bromshandtag ger mindre armpump när jag kör DH. Sen ska det väl inte vara överdrivet så klart, men min upplevelse är att många både har bromsarna för långt nedåt och greppunkten för långt ut. Känns kanske bra på parkeringen men skulle ta livet av mig på ett halvt åk.

Tror att händernas storlek är rätt avgörande också. Jag har ganska små händer, kör strl 8 på handskar.

Absolut, men tror ändå att fler har bromsarna för platt för hur de egentligen kör. Kanske för att i alla tider har cyklar sålts med bromsarna rakt ut eller att man tror att man kör ”gravity” när man har egentligen bara har en kraftigare utförslöpa i hemmaskogen.

En bra och neutral position även när det är brant kräver ju egentligen inte plattare bromsmontering - ingen som hänger bakom cykeln längre.
Nja, jag skulle vilja hävda att dom flesta bromsar pekar typ rakt ner. Det är ju bara att gå och titta på K&S här, 90% av bromsarna pekar neråt.

Jag vet iaf vad som funkar bra för mig och uppvinklade bromshandtag ger mindre armpump när jag kör DH. Sen ska det väl inte vara överdrivet så klart, men min upplevelse är att många både har bromsarna för långt nedåt och greppunkten för långt ut. Känns kanske bra på parkeringen men skulle ta livet av mig på ett halvt åk.

Tror att händernas storlek är rätt avgörande också. Jag har ganska små händer, kör strl 8 på handskar.
+1 på detta.
Det blev mycket bättre för mig när jag justerade upp handtagen och justerade in bite-point.

Ah intressant!!! Så inte alls som i vital mtb länken jag hade i första inlägget då? Kul att nerda kring såna här saker ?
Nej, exakt. Bar roll och bromsarna ser konstigt ut, om jag jämför med mig själv och folk jag åker med.
Skulle nog säga att jag har bromsarna lite längre ner än "incorrect" bilden.
Men det beror ju på vad man kör också, på platt mark behöver man ju inte så mycket broms, det är när det blir brant som vill ha dem på "rätt ställe" så att säga.

Vital artikeln är ju också från 2016, det kanske var innan cockpit-renaissancen? :)

Lätt att gå över styret om bromsarna är för nedvinklade. Man vrider handleden framåt och blir svag. Jag vill kunna trycka emot med handflatan mot handtaget och styret när det är på väg att gå åt helvete och samtidigt kunna bromsa. Gäller så klart utför, på platten är det bekvämare med mer nedvinklade handtag, särskilt om man ståcyklar som tidigare nämnts.

Det är väl uppenbart att det inte kan finnas något "rätt" eller "fel" här? Sen kanske tumregler är bra om man är osäker, precis som att man kan använda rekommenderade gaffel/dämparinställningar för att få en bra utgångspunkt, men sedan är det nog bäst att justera vidare själv tills man trivs, och inte tänka att det finns något rätt eller fel.
Att justera för långt åt något håll är också intressant, då märker man ju hur det känns när det inte stämmer.

Jag har också upptäckt att det kan vara kul att ompröva sina inställningar efter ett par år ibland, när man har utvecklats som cyklist och cyklar lite annorlunda.

I VitalMTB-artikeln står det ju också "Don't be afraid to experiment once you have a good baseline and know what you are looking for". Det är kanske det bästa i den artikeln?

Styrets vinkel justerar jag så att jag känner mig "stark" och inte hamnar "bakom" styret (i brist på bättre förklaring), och så att jag inte får ont i varken in- eller utsidan av handflatan.

Bromshandtagen har jag nog någonstans mellan "too horizontal" och rekommenderat läge i VitalMTB-artikeln. Hade mer nedvinklade handtag förut, men har sedan sakta vridit upp dem. Prövade också att vinkla upp dem ordentligt ett tag, tycker att det kändes schysst vid branta utförspartier, men det kändes väldigt konstigt i många andra fall. Framför allt kände jag mig svag när man ska dra i styret, t.ex. vid bunnyhoppande.

Kan slänga in styrbredd här också bara för att röra till det lite. Där har jag gått uppåt hela vägen till 800 mm, för att sedan smyga neråt till först 780, sen 760 mm, och nu har jag nog hittat rätt. Mycket smidigare, känner mig mer rörlig och får mycket bättre känsla i kurvor, utan att jag känner mig svagare eller mindre stabil.
Påverkar ju också i allra högsta grad hur övriga parametrar känns.

Senast ändrad:
Det är väl uppenbart att det inte kan finnas något "rätt" eller "fel" här? Sen kanske tumregler är bra om man är osäker, precis som att man kan använda rekommenderade gaffel/dämparinställningar för att få en bra utgångspunkt, men sedan är det nog bäst att justera vidare själv tills man trivs, och inte tänka att det finns något rätt eller fel.
Att justera för långt åt något håll är också intressant, då märker man ju hur det känns när det inte stämmer.

Jag har också upptäckt att det kan vara kul att ompröva sina inställningar efter ett par år ibland, när man har utvecklats som cyklist och cyklar lite annorlunda.

I VitalMTB-artikeln står det ju också "Don't be afraid to experiment once you have a good baseline and know what you are looking for". Det är kanske det bästa i den artikeln?

Styrets vinkel justerar jag så att jag känner mig "stark" och inte hamnar "bakom" styret (i brist på bättre förklaring), och så att jag inte får ont i varken in- eller utsidan av handflatan.

Bromshandtagen har jag nog någonstans mellan "too vertical" och rekommenderat läge i VitalMTB-artikeln. Hade mer nedvinklade handtag förut, men har sedan sakta vridit upp dem. Prövade också att vinkla upp dem ordentligt ett tag, tycker att det kändes schysst vid branta utförspartier, men det kändes väldigt konstigt i många andra fall. Framför allt kände jag mig svag när man ska dra i styret, t.ex. vid bunnyhoppande.

Kan slänga in styrbredd här också bara för att röra till det lite. Där har jag gått uppåt hela vägen till 800 mm, för att sedan smyga neråt till först 780, sen 760 mm, och nu har jag nog hittat rätt. Mycket smidigare, känner mig mer rörlig och får mycket bättre känsla i kurvor, utan att jag känner mig svagare eller mindre stabil.
Påverkar ju också i allra högsta grad hur övriga parametrar känns.
Ja styrbredd vore kul att experimentera med mera. Vad cyklar du mest och hur lång är du? Själv kör jag 780 och är 181 kör helst utför / enduro.

Har ett styre liggande på hyllan. Kanske skulle testa att kapa ner det till 760 bara för att testa. 800 har jag med kört ett bra tag. Funkade det med

Ja styrbredd vore kul att experimentera med mera. Vad cyklar du mest och hur lång är du? Själv kör jag 780 och är 181 kör helst utför / enduro.

Har ett styre liggande på hyllan. Kanske skulle testa att kapa ner det till 760 bara för att testa. 800 har jag med kört ett bra tag. Funkade det med
Kapa! är 178cm och kör 750.
Teknisk stig och mest hopplinjer i park.
Tycker lite smalare styre ger mer utrymme att röra cykeln både i stök och i luften.

Jag är 180 cm lång, kör Göteborgsstig/Lackarebäcks-enduro och enstaka bikepark-utflykter, typ.

Det är ju lite olustigt och oåterkalleligt att såga av ett dyrt styre, men jag rekommenderar att pröva.Om inte annat kan du ju temporärt skjuta in bromshandtagen lite för att få en känsla för hur det blir.

Jag är 180 cm lång, kör Göteborgsstig/Lackarebäcks-enduro och enstaka bikepark-utflykter, typ.

Det är ju lite olustigt och oåterkalleligt att såga av ett dyrt styre, men jag rekommenderar att pröva.Om inte annat kan du ju temporärt skjuta in bromshandtagen lite för att få en känsla för hur det blir.

Ska nog testa i helgen…

Tillbaka
Topp