Ädlare delar

• Trådstartare Trådstartare Racing Ralph
  • Start datum Start datum
R

Racing Ralph

Guest
Ädlare delar
Tjenare!
Om jag cyklar sittandes i mer än 15min och sedan går av cykeln så kan det ibland hända att den "stolte krigaren" har somnat...=)
Detta är ju en smula otrevligt, så nu undrar jag om det helt enkelt är något man får leva med eller är det enda att kränga på sig ett par "silikonkuddeshorts"??
Och det viktigaste: -Är detta syndrom farligt??

Måste ju finnas några till med samma problem som jag =)

Mvh/ Pastor Hannes

Ädlare delar
Hehe...nä impotent är jag då inte men jag läste någonstans om att potensen kan försvagas om man cyklar ofta och långt. Men då snackar vi väl Vätternrundan och dylikt antar ja.

Japp ska prova att vinkla sadeln annorlunda (att ja inte tänkte på det själv =))...

Ädlare delar
Vad har du för sadel?
En sadel med glipa i är nog bra att prova, t.ex.

27-829_l.jpg ht=234

Cykelsadlar, Velo
Ergonomiskt formade sadlar av ett världsledande märke. Avsedda för standard- och racercyklar. Tillverkade av konstläder och tyg i olika färger.

Art nr Pris Antal
Racing, mörkblå/svart tyg 27-829 139,00 kr

Den belastar inte lika mycket på det stället där det går en massa nervtrådar, jag kör med sån och har inga problem.

Ädlare delar
Tål den inte mer en 15 minuters cykling skulle inte jag kalla den för en stolt krigare. Vinkla sadeln några grader uppåt så rullar höften tillbaka o du slipper sådant. Alltså den skall minst vara vågrät eller gärna peka något uppåt (nej, inte krigaren). Prova oxå att skjuta fram sadeln så att du sitter mer på den bredare delen av sadeln.

Ädlare delar
Har du nyss börjat cykla? Kan bero på att de nedre regionerna är ovana att belastas på det sättet i början. Annars är tipsen ovan bra att testa. Ett tredje är att ställa sig upp och trampa ibland, en kort stund varje kvart, gärna när det lutar uppför.

/Leo

Ädlare delar
Ett annat, lite omvänt fenomen som kan dyka upp särskilt på de första längre vårturerna när man inte riktigt nött in sig på sadeln är att man stänger av blodtillförseln till apparaturen när man sitter ner. När man sedan reser sig upp i en backe släpps blodet fram med oanad kraft. Man vill inte ha vittnen när det händer. Cykelbrallorna döljer inte särskilt mycket.

Ädlare delar
Ädlare delar
Som tidigare nämts, detta ska inte inträffa. Inträffar det ändå har du förmodligen fel sadel för din anatomi. Sedan måste du självklart ha ett par "silikonkuddeshorts"

I början åkte jag själv med en sadel som gav dina tendenser, bytte, och har därefter åkt vättern många gånger utan problem. Sadlar är knepiga.

Ädlare delar
Ska alltså framdelen på sadeln peka uppåt? Gör inte det att man trycker mer på paketet och mindre på sittbenen?

Hur gör man egentligen när man köper sadel? Det går ju inte att känna om den är bra förrän efter minst en kvart. Om jag testar polarens hoj så är det ju så mycket annat som spelar in styre, sadehöjd, ramgeometri osv.

Ädlare delar
pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, sadeln skall peka ett par mm. nedåt om man
> vill undvika domningar i den stolte krigaren -
> inte uppåt.

Det beror på sadelmodell och sittställning på cykeln i övrigt om den ska peka uppåt eller vara plan, peka neråt är nästan aldrig rätt. Her man sadeln lutande neråt glider man frammåt och får hålla emot med armarna för att inte vila konstant på mjukdelarna istället för sittbenen som det är meningen.

Ädlare delar
Sjukt obehagligt har hänt mig en gång, men då hade hela jävla paketet somnat och vi snackar djupsömn.
Det var läskigt, när man klämde på den så kändes det inte och efter typ 3-5 min så var det som om det hade flyttat in en hel myrkoloni i trumpeten och skrotum.

(Cyklade på frugans motionscykel och spelade guitarhero)

Ädlare delar
Jo, 1 eller möjligtvis 2 mm nedåtvinkling är rätt förutsatt att den valda sadeln är någorlunda rätt från början. På så sätt sitter man just på mjukdelarna och trycket på perenium/blodkärl minskar.

Uppåtvinkling ger MER tryck på de känsliga delarna och skapar domningar. Själv får jag ofelbart problem om sadeln är det minsta lilla felinställd. Sen är 1 mm nedåtvinkling är så försumbart att det inte skapar problem med nedåtglidning och ökat tryck på handlederna. Jag pratar natutligtvis om sittställning för racer- eller xc-cyklar, inga andra discipliner.

Om sadeln är helt rätt inställd kan man tydligt känna hur den stolte krigaren och perenium är utan tryck och man bara sitter på skinkans mjukdelar. Sadelns passform är självklart individuell och man bör prova vilken som passar ens anatomi.

Ädlare delar
Eftersom vi alla ser olika ut (fråga tjejen) och sadlarna är inte heller är skapta på samma sätt så kan man inte ge några generella råd om vinkel. Om man ska sitta likadant hela tiden så måste man ju ändå se till att man inte glider åt något håll. Men sedan är det ju bara att pröva. Det kan ju vara bra att låna en sadel av nån kompis (om man har nån) och köra en längre tur. Ibland hör man också att man ska justera sadelspetsen i sidled efter ev ptv eller pth. Sju grader är det då som gäller.

Ädlare delar
Uppåt eller nedåt på sadelspetsen handlar mycket om hur man har bäckenet vinklat under färd.
Svankar man och lutar bäckenet framåt, föredrar man att ha sadeln nedåt.
Skjuter man rygg som en katt och lutar bäckenet bakåt föredrar man att ha sadel uppåt.

Man kan med fördel prova att växla mellan de båda ytterligheterna för att se vad man trivs bäst med.

Själv har jag gått ifrån att svanka till att ha bäckenet lutat något lite mer bakåt, och sadelspetsen en aaning uppåtvinklad.

Kör jag på tempocykeln däremot är spetsen lätt nedåtvinklad för annars kommer jag inte ner med ryggen ordentligt.

Ädlare delar
- Har jag berättat om liggcykel?

The_TnT:s förslag att det skulle heta 'shagbike' verkar framstå som ett ganska bra förslag i ljuset av den här diskussionen. Alltid redo, liksom...

(:-{)

Ädlare delar
Sadelvinkel kan göra en hel del som folk säger, jag tycker att om sadeln pekar för mycket uppåt så kan det göra ont i de ädlare delarna, pekar den nedåt så får får man för mycket tyngd på handflatorna och det gör ont där istället. Vrida runt och testa är nog svaret på problemet. Ta med insexnyckel och prova när du är ute och kör?

Annars kan det också vara att sadeln inte funkar ihop med ens bakdel. Biltema-sadeln ovan är bra, billig nog att man kan våga testa och för mig funkar den helt ok på en av cyklarna.

Ädlare delar
Jag har min sadel vinklat maximalt framåt,tycker det e bekvämare då vilar man på bäckenbenet,får inte längre skavsår vid långcykling heller som extra bonus

Ädlare delar
Vill man sitta mjukare så kan man lägga på sadeln/mellan benen men då domnar den varje gång, det är en avvägning sitta mjukt och domna bort eller sitta hårt och vaket. Eller nått

Tillbaka
Topp