Ännu en geometrifundering...

Royal T

Medlem
Hej!
Sitter och funderar över en Cervelo Aspero, blir en hel del grusvägar och så som jag cyklar idag skulle en gravelbike passa bra, men vill ha en av rejsigare slag. Nu till funderingen, är 176 cm lång, får alltid rådet att köpa M eller L, köper alltid M, tycker ofta att cykeln blir för "stor", jag känner det som att jag sitter för utsträckt, att cykeln är hög och klumpig. Varför ska jag inte köpa S (51-53)? Har en gammal cykelcross i S (52 överrör) och den tycker jag är kul, men tänker jag fel här?

XtrLoLz

Medlem
Hej! Jag är lika lång som dig och har en 56 cm (M) från cube i deras cross race serie. Jag tycker den är för stor för mig, hade gärna gått ner en storlek nu i efterhand. Bäst vore väl att testa i person om du har möjligheten.

Royal T

Medlem
Kan tyvärr inte pröva cykeln. Cervelo kör med en längre ram o kortare stam som koncept på Aspero, nu har jag en Trek emonda 54 som jag tycker känns lång 543 mm toptube, Aspero har 553 cm. Reach på Trek är 381 och 388 på Aspero. Går jag ner en size till "51" på cervelo är siffrorna 532 toptube och 379 reach. Kommer det bli för liten ram och konstig sittställning? Bör jag kolla närmre på vinklarna?

XtrLoLz

Medlem
De få millimetrarna tror jag inte gör så stor skillnad. Men förlita dig inte endast på mig, jag har endast ägt 2 cyklar i den dyrare klassen och den ena är jag missnöjd med.

Örjan Lax

Aktiv medlem

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer