Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

4 % i tull för ramset som inte är tillverkade i UK. Det extra tråkiga är att en del butiker i UK inte längre går med på att överhuvudtaget sälja till EU-länder. Hade funderingar på att köpa en touringram, Wayfarer, från Spa Cycles men det är helt stopp, de skickar inget till Sverige :(

Någon som beställt från Planet-X på sistone? Bra pris på Spitfire men blir det +25% när den kommer till Sverige?

Kolla noga. Strax efter brexit så vill jag minnas att slutpriset var angivet pris + tull + svensk moms, dvs den brittiska momsen drogs inte bort (eller det gjordes den nog, men de höjde priset lika mycket)

Ja, de knasade i början. Idag ser det ut så här
Screenshot_20220627-143928_Chrome.jpg

Kanon, då ska jag hålla koll där igen!
De har ju trevliga priser då och då, men jag orkar inte med något krångel.

Någon som beställt från Planet-X på sistone? Bra pris på Spitfire men blir det +25% när den kommer till Sverige?
Köpte nånting - minns inte vad men under 1600:- gränsen - under våren. Kom snabbt vill jag minnas och utan krångel.

Edit, ett styre var det.

Transportläget till och från UK ska vara okej, inte som för ngt år sedan men visst någon dag längre mot innan Brexit.

Senast ändrad:
Hej därute. Någon som beställt från Alpkit/Sonder? Ska man handla till Sverige är det från den brittiska sajten som gäller.
Jag frågade tull och moms till Sverige och fick följande svar:
International shipping information can be found here - https://alpkit.com/pages/shipping

The prices shown on our website will be the final prices charged by us. We aren't charging you VAT as such, rather, you are on the international price-list which absorbs costs for overseas shipments the rising cost of freight, and allows us to continue shipping internationally. All customs and import charges are also covered by Alpkit so you wont recieve any unwanted suprise charges.

Så vad tror ni detta innebär rent praktiskt? Jag vill beställa en hel cykel ifall det spelar roll...

Hej därute. Någon som beställt från Alpkit/Sonder? Ska man handla till Sverige är det från den brittiska sajten som gäller.
International shipping information can be found here - https://alpkit.com/pages/shipping

The prices shown on our website will be the final prices charged by us. We aren't charging you VAT as such, rather, you are on the international price-list which absorbs costs for overseas shipments the rising cost of freight, and allows us to continue shipping internationally. All customs and import charges are also covered by Alpkit so you wont recieve any unwanted suprise charges.

Så vad tror ni detta innebär rent praktiskt? Jag vill beställa en hel cykel ifall det spelar roll...
Tolkar det som att du ska betala momsen i var fall men inte tull. Sen får du betala postens momshanteringskostnad.

För andra Eu länder skriver de ju så här. Då är duty paid. Så jag gissar de har ngt momsavtal.

Euro Zone Countries
If you are in one of the following Euro Zone countries please visit our EU site for tracked duty paid shipping: Andorra, Austria, Belgium, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Netherlands, Portugal, Slovak Republic, Slovenia, Spain.

Senast ändrad:
Hm, ända fram till sista meningen tycker jag det låter solklart att det blir moms, ev tull, samt admin.avgift när det kommer till Sverige. Men sen påstår de att ”de täcker tull, importavgift och att jag inte ska åka på några överraskningar”. För mig låter det som att inget ska tillkomma, men momsen då? Många skulle nog se en momsfaktura som en överraskning, speciellt efter den meningen. Och om enbart moms tillkommer, hur går det till? Har de ett fraktbolag som bara tar ut moms fr mig vid import, men ingen admin.avgift och ev tull?
Minst sagt oklart. Och sidan med dutyfree shipping till andra länder stärker ju misstanken att det visst tillkommer kostnad vid import till Sverige, frågan är vad.

Jag har handlat en väska från Alpkit utan mankemang.
Däremot vill jag minnaa att de har olika beställningssajter beroende på om man beställer från eurozonen eller utanför, såsom SE, DK eller... finns det flera?

Edit; det går ju faktiskt att fråga specifikt hur VAT/moms hanteras vid köp från SE om man är intresserad?

Senast ändrad:
Jag har handlat en väska från Alpkit utan mankemang.
Däremot vill jag minnaa att de har olika beställningssajter beroende på om man beställer från eurozonen eller utanför, såsom SE, DK eller... finns det flera?

Edit; det går ju faktiskt att fråga specifikt hur VAT/moms hanteras vid köp från SE om man är intresserad?
Hej. Jag frågade dem faktiskt om just EU-sajten först, för Sverige är inte med i listan på länder de säljer till. Jag fick då till svar att man kan handla från Sverige ifall man använder UK-sajten, men då dök frågan om moms och tull upp.

Vad gäller väskan; är det inte en gräns i pris då man inte behöver betala tull i alla fall?

Jag har i alla fall skickat ett mail till och uttryckligen frågat om något kommer att tillkomma kostnadsmässigt för mig ifall jag handlar från dem. Får se vad de säger...

Hm, ända fram till sista meningen tycker jag det låter solklart att det blir moms, ev tull, samt admin.avgift när det kommer till Sverige. Men sen påstår de att ”de täcker tull, importavgift och att jag inte ska åka på några överraskningar”. För mig låter det som att inget ska tillkomma, men momsen då? Många skulle nog se en momsfaktura som en överraskning, speciellt efter den meningen. Och om enbart moms tillkommer, hur går det till? Har de ett fraktbolag som bara tar ut moms fr mig vid import, men ingen admin.avgift och ev tull?
Minst sagt oklart. Och sidan med dutyfree shipping till andra länder stärker ju misstanken att det visst tillkommer kostnad vid import till Sverige, frågan är vad.
Precis så som jag tolkar svaret. Jag har skickat en följdfråga till dem; hoppas jag får svar under dagen.

Hej. Jag frågade dem faktiskt om just EU-sajten först, för Sverige är inte med i listan på länder de säljer till. Jag fick då till svar att man kan handla från Sverige ifall man använder UK-sajten, men då dök frågan om moms och tull upp.

Vad gäller väskan; är det inte en gräns i pris då man inte behöver betala tull i alla fall?

Jag har i alla fall skickat ett mail till och uttryckligen frågat om något kommer att tillkomma kostnadsmässigt för mig ifall jag handlar från dem. Får se vad de säger...
Det finns en gräns vid ~ 1600 SEK som gäller tull. Men inte moms som alltid skall betalas. På något sätt.

Denna veckas rabatt om GBP 150 gör det kanske värt att beställa om det är rätt modell?

Jag skrev denna följdfråga:
Once again thank you for your help. Just to be clear: does this mean that if I purchase an item for 1000 pounds and the shipping is 30 pounds, I will not pay more than 1030 pounds in total to get it to my home in Sweden? That would be fantastic.

Och idag fick jag svaret:

Hi Thats right yes. All the best, AmandaHi Thats right yes. All the best, Amanda

Så, vad tror ni?

Once again thank you for your help. Just to be clear: does this mean that if I purchase an item for 1000 pounds and the shipping is 30 pounds, I will not pay more than 1030 pounds in total to get it to my home in Sweden? That would be fantastic.

Hi Thats right yes. All the best, AmandaHi Thats right yes. All the best, Amanda

Så, vad tror ni?

Du får vara Happys egen guinea pig!

Min PX kom snabbt, men tullfakturan kom som ett brev på posten...

Bilagor

• DD5757F4-5B98-4A9B-BB72-6CA811FAC5EC.jpeg
    DD5757F4-5B98-4A9B-BB72-6CA811FAC5EC.jpeg
    1.2 MB · Besök: 122
Angående PlanetX så fick jag oxå hem min cykel grymt snabbt. Tog totalt 5 dagar. Pröjsade ingen brittisk moms. Fakturan på svensk 25% moms kom i efterhand, samt en tull avgift på 125kr.

Det funkar alltså helt ok att handla från UK igen. Torskade enbart några hundralappar här på tullavgift och den något dyrare svenska momsen. (Edit: vs innan Brexit)
5DFE9306-7957-4D3B-985C-770B0E5159F5.jpeg

Angående PlanetX så fick jag oxå hem min cykel grymt snabbt. Tog totalt 5 dagar. Pröjsade ingen brittisk moms. Fakturan på svensk 25% moms kom i efterhand, samt en tull avgift på 125kr.

Det funkar alltså helt ok att handla från UK igen. Torskade enbart några hundralappar här på tullavgift och den något dyrare svenska momsen. (Edit: vs innan Brexit)
Visa bilaga 566631
Ingen tull på 14% altså?

Beställde själv en Hello Dave ram från Planet-X nu när de hade rea. Blev (som förväntat) svensk moms + tull 4.7% + hanteringsavgift ovanpå vad jag betalade hos Planet-X.

Så, vad tror ni?
Övertygad om att du får betala moms och tullens avgift utöver 1030 £.

Jo, det känns som risken är stor...

Men är det så att priserna som visas på UK-sidan är inkl brittisk moms? Då kanske de drar av den och sedan betalar man moms i Sverige? Då blir det ju inte två omgångar moms i alla fall...
Isåfall så borde du se pris utan moms i varukorgen när du ska slutföra köpet, man man tycka.

Står det £1000 när du matar in kreditkortsnumret så blir det £1000 som dras, inte £800 :p

Fråga !
Om jag handlar från planetx och byter valuta och land så ändras priset typ 15% upp mot deras inhemska , gör jag samma sak på crc så går priset upp från 179 pund till 479eurosar varför då , det blir inte mycket till rea…

Crc/wiggle inkluderar allt. Det priset som står är det du betalar. På planet-x drar de bort brittisk moms och du står för tull och moms när dina saker kommer till Sverige

Nog för att jag kass på matte men jag fattar inte hur det kan bli mer än dubbelt så dyrt…
Joppe_k inlägg här ovan ”Beställde själv en Hello Dave ram från Planet-X nu när de hade rea. Blev (som förväntat) svensk moms + tull 4.7% + hanteringsavgift ovanpå vad jag betalade hos Planet-X.”

Nog för att jag kass på matte men jag fattar inte hur det kan bli mer än dubbelt så dyrt…
Joppe_k inlägg här ovan ”Beställde själv en Hello Dave ram från Planet-X nu när de hade rea. Blev (som förväntat) svensk moms + tull 4.7% + hanteringsavgift ovanpå vad jag betalade hos Planet-X.”

Till är högre än 4,7% om ramen inte är tillverkad i UK.

Tillbaka
Topp