AKUT - EMTB på husbil semester.

• Trådstartare Trådstartare JVM
  • Start datum Start datum

JVM

Medlem
Hej!

Har ett litet akut behov som jag behöver hjälp med.

Har hyrt en husbil som vi skall på semester med imorgon. Cykelstället bak på bilen möter enligt ägaren 125m. Min EMTB har en hjulbas på 131,1cm.

Någon som har koll på om detta kommer passa? Jag har inte möjlighet att prova innan avfärd då vi hämtar husbilen i en annan stad.

Tack!

Hej!

Har ett litet akut behov som jag behöver hjälp med.

Har hyrt en husbil som vi skall på semester med imorgon. Cykelstället bak på bilen möter enligt ägaren 125m. Min EMTB har en hjulbas på 131,1cm.

Någon som har koll på om detta kommer passa? Jag har inte möjlighet att prova innan avfärd då vi hämtar husbilen i en annan stad.

Tack!
Kommer vara svårt att ta sig fram med så brett cykelställ?

Men, mer seriöst så tror jag det är svårt att svara på utan att veta hur stället ser ut. Låter dock tight. Det går inte att ha cykeln inne i husbilen när ni åker?

Är du säker på att cykelstället håller för vikten på en Emtb? Även om du skulle få det att fungera med längden så skulle jag vara orolig att det blir för tungt, framförallt då det kan vara svårt att se vad som händer där bak på husbilen

Kan förstås inte lämna garantier eller så men min erfarenhet är att det är lugnt om cykeln är liiite lång. Man spänner ju fast hjulen i skenan och så ramen i hela stället.

Är cykelstället gjort för två vanliga cyklar och du har bara en så ska vikten vara lugn. Använd den inre skenan, och lossa och vrid styret vid behov, breda MTB-styren kan vara lite problem med att de tar i bakdörren annars.

När vi packar tandemcykeln där bak, som naturligvis är alldeles för lång, då monterar vi loss hjulen och har hjulen inne i bilen, och sätter rörisolering under ramen för att skydda den och låter den vila på den i skenan. Det brukar gå få till nåt.

Tack för svar.

Har tyvärr inga bilder på stället. Men det är ett sånt klassiskt ”husbilsstativ” som monteras på skenor bak. Antar att profilerna för hjulen kommer bli en aning korta och att cykeln då vill vandra åt en sida. Att förlänga profilerna kunde varit ett alternativ om jag haft bilen hemma och kunnat fixa i lugn och ro…

Det skall vara plats för 3st cyklar. Men då antar jag det är typ 10-15cm mellan profilerna. Och inte anpassat efter större MTB.
Skall vara en EMTB samt grabbens 24’’ jag tänkt lasta.

Tack för svar.

Har tyvärr inga bilder på stället. Men det är ett sånt klassiskt ”husbilsstativ” som monteras på skenor bak. Antar att profilerna för hjulen kommer bli en aning korta och att cykeln då vill vandra åt en sida. Att förlänga profilerna kunde varit ett alternativ om jag haft bilen hemma och kunnat fixa i lugn och ro…

Det skall vara plats för 3st cyklar. Men då antar jag det är typ 10-15cm mellan profilerna. Och inte anpassat efter större MTB.
Skall vara en EMTB samt grabbens 24’’ jag tänkt lasta.
Mitt Fiamma ställ på husbilen sväljer typ 2.3ish breda däck bara i profilen. Remmarna till hjulen är inte speciellt långa heller. Stället är dock sen 2007 så det kanske är annorlunda på nyare

Är det ett ställ för tre cyklar kommer det hålla för en emtb och en juniorcykel utan problem. Längden brukar gå att lösa, jag kör min XL Canyon Neuron som är säkert 5 cm för lång för ett av mina ställ och det går bra.

Brukar sätta två remmar i hjulen, en i varje lite närmare centrum på skenan än den förmonterade så hålls hjulen raka ändå.

Det löste sig fint med att bilen vi hyrt hade ett stort garage. Får till och med in cykeln utan att ta av framhjul. Satte grabbens cykel bak, det funkade fint. Hade blivit svårt att få dit min cykel utan lite MacGyver lösningar.

Tack för svar, och glad semester!

Tillbaka
Topp