Äldre Bianchi som jag vill modernisera.

Adamadam

Medlem
Hej!

Har en Bianchi jag fått av min morfar, tror den är från runt 60-70 talet. Han cyklat väldigt mycket i sina yngre dar och jag ville hedra han med att ha den som en inredningsdetalj. Men jag har fått tankar på att börja använda det och gärna komma cyklandes hem till han på den.

Jag har aldrig cyklat mer än på morsans cykel och när man var liten. Men jag är duktig på att mecka och frågan är då hur långt tycker ni jag ska gå?

Jag har tittat på att byta pedaler, kedja, styrlinda, sadel och bromsbelägg. Samt få på nya däck.

Men efter lite videor på YouTube flyger man iväg lite och tänker på att modernisera den helt. Jag är ingen cyklist och hade inte tänkt bli det, men att cykla på sommaren är något alla gillar tänker jag och det är vad jag tänkt använda den till.

Min fråga är då, vad skulle det kosta att modernisera hela cykeln och i princip bara ha kvar ram och styre? Vill inte göra åverkan på cykeln utan jag ska kunna montera ihop den orginalt igen om det ens är möjligt vet jag inte.

Det behöver inte vara det dyraste men heller inte det billigaste, skulle jag klara mig med en budget på runt 10 000kr?

Uppskattar all hjälp jag kan få, då jag som sagt inte har någon som helst erfarenhet av cyklar och vilka delar som passar osv.

Ha det bäst!

PS
Gör ett inlägg med bilder på den imorgon!

Det går att modernisera en gel del utan att behöva spendera en förmögenhet... letar man lite på Köp & Sälj kan man säkert hitta ett begagnat bakhjul med Hyperglide body och en uppsättning växlar och reglage som någon fått över efter en uppgradering. Komplettera det med lite vajer, styrlinda, nya däck och liknande så har du snart en trevlig, användarvänlig cykel för betydligt mindre än 10000kr!
Jag har uppgraderat min gamla Bianchi lite försiktigt de senaste åren: Pendlar Bianchin

två problem.

för att uppgradera den med saker från när det begav sig måste du tävla med erioca-åkare i europa som dammsuger marknaden på godbitar.

och för att modernisera den behöver du kunskaper du ännu inte har. den kommer oavsett aldrig bli annat än en gammal cykel. och att hålla reda på alla grejor för att sedan återföra den. vad är det för mening?

jag skulle fräschat till den och smörjt upp den. den blir fin som den är.

om du ändå vill göra den smidigare att använda är att byta eventuella tubhjul till hjul för vanliga däck. då kan den bli den framtidssäkra tredjecykel den förtjänar att vara.

Gör i ordning Bianchin genom att byta ut slitdelar så du kan cykla hem till morfar. Det gör nog morfar gladast.

Och om cykelintresse uppstår köp en nyare cykel för de 10k du har i budget till övriga sommarutflykter. Det gör nog dig gladast i längden.

Hej igen och tack för alla tips och rekommendationer.

Kommer köra på min grundtanke och fräscha upp den och inte modernisera den. Har någon tips på fälg och däck man kan köpa? Känner att jag behöver något lite bredare däck och vid stads cykling känns det som att hjulen är något som inte mår bra av det.

De gamla cyklarna har tyvärr sällan frigång för speciellt tjocka däck, så det är nog svårt att få in speciellt mycket fetare sulor. :/
Tvärtom, äldre landsvägshojar (före 80-talet i alla fall) har ofta plats för betydligt bredare däck än man tror. På slutet av 80- och på 90-talet optimerades cyklarna för smala däck.

om du vill byta hjul pga att det sitter tubhjul är min erfarenhet att det på äldre cyklar går in 622-hjul med bortåt 30 mm däck.

sitter det kanttrådsdäck redan nu finns inget skäl att byta.

billliga 622-hjul med gängat fäste för så kallad frikrans (det som finns där nu) hittar man lite varstans. funnits till och med på biltema.

frikransen kan man uppgradera till upp till sju växlar utan större besvär. ibland kan det behöva filas lite för begränsningsskruvarna så växeln går lite bredare.

Tillbaka
Topp