äldre TORPEDO 3 växel nav renovering

goines

Medlem
Hej happyriders,

Ett sommar project att starta lagom till regnig semester....
Nu har jag letat själv och kommer inte längre utan lite hjälp på traven för att komma vidare.

på familjen gamla tandem sitter ett nav 3vxl - antar det är torpedo för det står på broms armen men det kan ju varit utbytt av farfar för länge sedan.
Målet är: Jag ville montera ner - rengöra - smörja... sen hade jag hoppats på att efter ihop montering så skulle växelfunktionen fungera lite bättre. Inte ha spontant friläge etc....

Jag bifogar bilder - färmarkerade pilar och frågor.

1. någon som vet om det faktiskt är torpedo och om det finns sprängskiss på just denna ?

2. grön och blå delar antar jag inte går att monera ner mer.? (allt är avfettat så det ska ju inte behövs - undrar mest)

3. Röd bricka + mutter. Brickan är osymetrisk !!! antar det är meningen - eller så är det kraftigt snedsliten? ska den vara osymetrisk?

4. när #3 bricka och mutter var monterad och spänd satt gul/centrum axel lite glappande. den gick at vicka lite sida till sida. Är detta meningen? kanske det spänns upp när allt är monterat?

5. trots att jag lossar och ar av #3 bricka och mutter får jag inte loss bakdrev etc.... Centrum axel siter lite löst fortfarande... vågar inte spänna fast och ta i för mkt... hur gör jag för att få av resten?

6. Friläge - visste jag inte fanns på 3 vxl nav. har aldrig haft mer än oönskad glapp... har detta nav möjligtvis ett sådant eller är det bara 1,2,3 växlar?

jag har inte tillgång till resten av cykel just nu...står på sock på landet.

hoppas bilderna är tillräckligt bra...

tack

Bilagor

• nav2_2.webp
    nav2_2.webp
    221 KB · Besök: 144
  • nav4.webp
    nav4.webp
    174.1 KB · Besök: 110
  • nav3.webp
    nav3.webp
    215.9 KB · Besök: 93
  • nav1.webp
    nav1.webp
    321.5 KB · Besök: 101
ser väl inte så farligt slitet ut så här på avstånd. det är väl lagren på ömse sidor om drivern som brukar vara i farozonen.

friläge mellan tvåan och trean var länge standard på torpedo, typ in på 80-talet. det där navet ser ut att vara senast 50-tal.

planetväxlade nav är generellt vanskliga på tandemcyklar eftersom även stokern måste avlasta trampkraften för att växling skall ske.

Det närmar sig, nu får TS göra lite jobb själv. En fördel med äldre grejor är att de brukar vara tydligt märkta med artikelnummer lite här och var. Det underlättar identifieringen.

Hej happyriders,

Ett sommar project att starta lagom till regnig semester....
Nu har jag letat själv och kommer inte längre utan lite hjälp på traven för att komma vidare.

på familjen gamla tandem sitter ett nav 3vxl - antar det är torpedo för det står på broms armen men det kan ju varit utbytt av farfar för länge sedan.
Målet är: Jag ville montera ner - rengöra - smörja... sen hade jag hoppats på att efter ihop montering så skulle växelfunktionen fungera lite bättre. Inte ha spontant friläge etc....

Jag bifogar bilder - färmarkerade pilar och frågor.

1. någon som vet om det faktiskt är torpedo och om det finns sprängskiss på just denna ?

2. grön och blå delar antar jag inte går att monera ner mer.? (allt är avfettat så det ska ju inte behövs - undrar mest)

3. Röd bricka + mutter. Brickan är osymetrisk !!! antar det är meningen - eller så är det kraftigt snedsliten? ska den vara osymetrisk?

4. när #3 bricka och mutter var monterad och spänd satt gul/centrum axel lite glappande. den gick at vicka lite sida till sida. Är detta meningen? kanske det spänns upp när allt är monterat?

5. trots att jag lossar och ar av #3 bricka och mutter får jag inte loss bakdrev etc.... Centrum axel siter lite löst fortfarande... vågar inte spänna fast och ta i för mkt... hur gör jag för att få av resten?

6. Friläge - visste jag inte fanns på 3 vxl nav. har aldrig haft mer än oönskad glapp... har detta nav möjligtvis ett sådant eller är det bara 1,2,3 växlar?

jag har inte tillgång till resten av cykel just nu...står på sock på landet.

hoppas bilderna är tillräckligt bra...

tack
Är det där 3-växlat? Ser inte ut så tycker jag?

edit: ändrar mig, det kan nog vara ett 3 växlat också, svårt at se...

Senast ändrad:
Den- förutom ts och jag- som hittat spontana frilägen med det här navet hade varit hjälpt av inside information som den här.

( Navet byggdes under mer än 50 år i närmast oförändrat skick. Många av delarna är helt kompatibla inom modellen. Fast det innebär inte att NÄSTAN likadana delar från andra modeller passar. De där dragkedjorna har nog förbryllat både en och annan)

Bilagor

• 20181129_233656.webp
    20181129_233656.webp
    1 MB · Besök: 57
Det där är ett tvåväxlat, rulldrivet nav. Modellen heter Zweigang eller ibland Doppeltorpedo. Ettan reducerad, tvåan direktdriven.
tack för många bra tips. Efter som det står stämplat 41 på de flesta delar är den gissningsvis från 41.
Eftersom den inte funkat särskillt bra och jag inte minns så stämmer det säkert att det är två och inte treväxlat.

mod29 har tre växlar - gissningsvis pga 2 drev enl bild nedan.

medans mitt har bara ett drev runt centeraxels. Vilket kan vagt tydas på mina bilder ovan.

Zweigang står det också efter lite lätt puts bakom ekrarna.

desssutom saknar min den stora centrumfjäderna som många andra /nyare har.

Bilagor

• zweigang.webp
    zweigang.webp
    111.7 KB · Besök: 52
  • mod29.webp
    mod29.webp
    37.8 KB · Besök: 43
jag har ytterligare en fråga. JAg kom lite längre och har nästan fått av bakdrevet. Men det sitter fast. Är det meningen att detta ska skruvas av - motgänga precis som muttern?

Vågar inte spänna fast i skruvstycket för hårt - för att kunna ta en kedja runt drevet för att dra loss....

vill komma åt och kolla på lagret bakom. minsta invändiga kugghjul snurrar fint på lagren men den glappar lite upp och ner och känns som det borde spänna fast lite mer. Eller ska den sitta lite löst och centreras och fixeras när allt är på plats.

Bilagor

• innerdrev.webp
    innerdrev.webp
    108.3 KB · Besök: 45
  • drev.webp
    drev.webp
    138 KB · Besök: 33
Åtdragning på gamla cyklar är ofta enligt lagomprincipen: Alls inte för hårt, men definitivt inte för löst.

Behöver du verkligen ta bort drevet? Lagret borde ju kunna tas bort via dammskyddet och kopplingskonan. Se här: https://raketsport.com/kat.55_torpedo_duplex 001.jpg
Zweigang-navet hade ett specialverktyg för att ta bort drevet. Tre slags hakar med kuggar passades in i drivarens urfrästa kuggar. Driven fixerades då i sitt läge. Verktygets topp var fasat på två sidor och fästes i ett skruvstäd.

Det finns inget att vinna på att lossa drevet- såvitt du inte vill ändra utväxlingen eller ändra kedjelinje med off- settat drev.

Yttre(lås-) ringen är vänstergängad och drevet höger. Med den yttre ringen borta kan man göra just det som den är till för att förhindra ; bromsa loss drevet.

Tillbaka
Topp