Alfine di2 komponenter, tips och råd behövs

Alex_85

Aktiv medlem
Hej hopp.
Jag har en cykel med alfine cdn drivlina och håller långsamt på att samla på mig di2 delar men har fastnat i lite funderingar.
1. skulle vilja byta till ett alfine vevparti, främst för att använda ett "vanligt" vevlager då jag har problem med mitt 4-kants lager(knak). Är det något jag behöver tänka på om jag vill behålla min cdn rem tillsvidare och kan jag flytta över befintliga kransen?
2. Kan jag flytta över bakre kransen(från mitt alfine 8 nav) till mitt alfine di2 11sp nav utan problem eller måste det vara di2 specifikt.

3. Funkar allt som det ska vid inkoppling eller måste det göras inställningar via dator för att elektroniken ska fungera.
Jag har tex 2 vxl i vänster handtag men kommer ju inte koppla nån kabel till det utan bara ha broms på det.
Tack på förhand.

Senast ändrad:
Sitter https://www.bike-discount.de/de/kau...st-r785-br-r785-sti-scheibenbremsenset-135267 monterat nu dock med andra skivor på, vilka ice tech skivor är kompatibla om jag skulle vilja byta då dom som rekommenderas är utdaterade.
bakkransen kommer passa. Framdrevet kommer passa alla vevar med samma bcd som din gamla. Om inte Alfine veven gör det kan du hitta andra vevar som passar och varför ska du byta skivor? Så länge de inte är skeva så borde de ju fungera bra?

bakkransen kommer passa. Framdrevet kommer passa alla vevar med samma bcd som din gamla. Om inte Alfine veven gör det kan du hitta andra vevar som passar och varför ska du byta skivor? Så länge de inte är skeva så borde de ju fungera bra?

Har man ok med sintrade belägg och kör dem på skivor avsedda enbart för resinbelägg finns enligt tillverkarna en risk för negativa utfall.

Ok tack för infon, hm tänkte ju inte på att jag är bunden till alfine vevar bara för att jag vill ha vanligt lager, det verkar vara 130.
Ang bromsarna så är det mera när det blir dags och som det är nu tar inte klossarna över hela skivan.

Ok tack för infon, hm tänkte ju inte på att jag är bunden till alfine vevar bara för att jag vill ha vanligt lager, det verkar vara 130.
Ang bromsarna så är det mera när det blir dags och som det är nu tar inte klossarna över hela skivan.
Om de gamla skivorna är i fel storlek ska du köpa nya skivor utifrån vad du tycker än snyggast alternativt billigast. Jag tycker shimanos xt-skivor är ganska snygga för priset

Nu är det dags för sista beställningen och skulle behöva lite input så jag inte missar nåt.
Det som finns är: reglage, batteri, nav, display, verktyg för att nolla navet och till kablarna.
Det som ligger i kassan är: motorenhet, laddare, koppling jc41, 4 kablar, reglage-display-koppling-batteri-nav. Small parts set sm-s705 och kabelhållare.
Saknas nåt?
Krävs det något special verktyg för att montera växelkransen och motorenheten på navet tex.

växelkransen sitter med en låsring och man behöver använda en platt skruvmejsel för att få dit den. Annars, krympslang och lite zipties är alltid bra att ha för att snygga till det sen

Så efter mycket om och men börjar jag bli klar efter ett utdraget hjulbygge.
När jag skulle montera bakkransen så gick inte motorn dit så ett psykbryt senare och lite googling på det visar det sig att kransen bak måste vara 28t för att motorn ska gå dit så nu åkte jag på ny krans, framklinga och rem.
Skriver detta mest ifall någon annan får för sig samma ide`, så kanske det dyker upp vid googling. Jag har haft ett elände att få fatt i delar men nu är iallafall drev på g från tysken och en rem från dk(enda stället som hade den storleken i lager inom eu)
Så det som är di2 kompatibelt är 28t bak parat med 50 el 55t fram, finns nån fix med 26t krans men känns ju onödigt om man ändå måste beställa nytt som i mitt fall.

Tillbaka
Topp