"Visst kan man argumentera för att cyklisters ökade energibehov indirekt ger ökade utsläpp av fossil koldioxid från produktionen, men det är ändå ganska lite. Utandningsluften är ju tämligen irrelevant eftersom kroppen drivs av förnyelsebara energikällor. Så länga man äter kål, och inte kol. :)"
En aspekt som tycks glömmas bort är att fotgängare har en sämre kondition än cyklister och har således en ökad puls och sämre syresättning av musklerna. Utöver det så är det faktiskt så att jag cyklar sträckan till jobbet på ca 20 minuter utan att anstränga mig märkvärt medan att gå samma sträcka tar ca 75 minuter. Under dessa 75 minuter är jag övertygad om att jag produscerar mer koldioxid än under de 20 minuterna som jag cyklar.
Ang. stadsplanering så lider vi av samma problem i Stockholm. Det är extremt svårt att cykla utan att bli förbannad. Några nya exempel är en tunnel som är byggd under en väg där de tidigare var ett övergångsställe (med olyckspotential). Tunneln ligger inte rakt under där övergångsstället brukade vara utan lite vid sidan av, vilket gör att man frst måste svänga till höger och ner för att sedan svänga vänster direkt in i tunneln. Ett stort problem uppstår när cykelvägen endast är märkt med en cykel i en riktning på väg in i tunneln, på båda sidorna av tunneln...
Senast förra veckan höll jag på att kollidera med ännu en människa (vanligt bland både fotgängare och cyklister) som inte förstått att vi har högertrafik, utan han ville vär "gena" in i tunneln genom att ta svängen på insidan, vilket inte var speciellt smart eftersom han hamnade i mitt körfält då.
Ett annat problem som finns här är att det är oerhört dåligt skyltat om man cyklar en bit utanför stan och vill kunna cykla in till stan. Man få gissa sig fram hela tiden medan det för bilarna är tydligt uppmärkt. Jag skulle vilja bjuda med några politiker att cykla med mig melan Nynäshamn och Uppsala, utan karta, och be dem leda turen. Det skulle bli riktigt intressant...