alla dessa typer av vevlager

clint

Medlem
Det finns en hel uppsjö av olika typer av vevlager vilket leder till en fråga: vad är det för skillnad och vad har de olika typerna för fördelar / nackdelar?
Följande typer finns att välja mellan på cyclecomponents.com

*Intergrerade
*Howitzer
*Octalink V1/V2
*ISIS
*Fyrkantsvevlager
*Powerspline
*Sixpack

Är det någon egentlig skillnad eller handlar det bara om vilket vevparti man vill matcha ihop det med?

Det handlar om cykeldelstillverkarnas intresse i att sälja nya grejer som ligger bakom en teknikutveckling av sällan skådat slag. I begynnelsen var fyrkantslagret med lösa kulor, sedan kom man på att försöka skydda och förenkla sevicen av densamma med det slutna kassettlagret. Efter det ville man försöka lätta på grejerna och då uppfanns en mängd sätt att göra detta på. Det innebar även att man ändrade infästningarna till vevpartiet, exempevlis octalink, ISIS, Shimano Hollowtech l osv. Shimano kom för c.a 5 år sedan med det första integrerade vevpartiet med själva axeln; Hollowtech ll. Lagret sitter längre ut och av den anledningen är belastningen inte så stor vilket gör att man kan lätta på axeln ännu mer. Hyperenkelt att byta lager. Efter det har FSA kopierat detta och Campagnolo har kommit med en egen lösning.

Personligen tycker jag nog att det funkar med fyrkanstaxel på min landsvägsracer, även om det är något tyngre och bökigare att meka med. Men då passar det utmärkt att citera en grannflicka på 5 år: "Det skiter man bara i":-)

Senast redigerad av en moderator:
Utvecklinge av vevparti/vevlager har ju varit betydande de senaste 5 åren. Idag är ett modernt vevparti/lager lika styvt och starkt som ett gammalt fyrkantsdito men betydligt lättare.

Anledningen till den inledande frågan var att jag ska skaffa mig en ram och bygga någon form av "motions-ss-räser". Och med utgångspunkt från det svar Johan S har gett så fattar jag det som att det inte har så stor betydelse vilket gör att det lutar åt ett fyrkantslager, framför allt för att det verkar finnas ett större antal olika vevpartier att välja mellan som passar just fyrkantslager. Men finns det någon skillnad i hållbarhet och kvalitet om man tittar på olika vevlager inom samma prisklass? Är det något man ska passa sig för att köpa ?

Johan S: Klok grannflicka du har. Hoppas innerligt att ingen dumfan försöker ljuga i henne att flickor inte får vara så rättframma och välfungerande.

Örten: Jag tycker inte att all utveckling är till det bättre. Möjligen, men bara möjligen, kan man trösta sig med att kassa lösningar som ser dagens ljus på grund av rent profitintresse eller bristfällig teknisk kompetens eller en kombination av båda, i bästa fall leder till nya och bra lösningar som man aldrig skulle kommit att tänka om inte de kassa lösningarna först dykt upp.

Därmed inte sagt att de nya vevpartier som diskuteras här skulle vara kass - jag har ingen egen erfarenhet av annat än helsmitt och fyrkant. Jag vill bara säga att allt inte är bra bara för att det är nytt, IMHO.

Clint: Jag tror att ett bra fyrkantsvevparti räcker gott för en motions-ss-räser. Det finns säkert de på detta forum som hävdar att de nyare (och antagligen mycket dyrare) vevpartierna håller bättre för hardcore-åka i skogen, och de har kanske rätt, men det är ju inget skogsmonster du tänker bygga.

/Janne

Tjena!

Johan S.. Du har fel.. Sweet Wings kom med "Hollowtech II" lager runt 96-97.. Shimano upptäckte bara att det inte fanns något patent på det först en massa år senare..

017.jpg

Med en härlig vikt på 730 gram inklusive klingor, bultar, lager och rubbet..

Fast det är ganska mycket jmfört med Fly Sports Propeller som väger in på 430gram.. Men dom är ju i Titan och inte i 4130 som Söt Vingarna..

Propeller1.jpg

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Ohhh, de vevarna skulle nog kunna hitta en plats
> på min cykel. Vart hittar jag dem?

Köp två set och ge det ena till mig!! :oD

Det finns ganska lätta fyrkantslager också.

Phil Wood Magnium ti och Specialites TA Axix ti väger ca 145-150 gram.

Den titanaxel som sitter på Phil Wood Magnium (inte den vanliga titanaxeln) är tydligen ganska styvt/starkt trots att det är titan; axeln garanteras upp till 110 kg på cyklisten. Claviculas integrerade kolfiberaxel (racermodellen) har t ex max 95 kg på cyklisten.

Axix ti är relativt billigt, strax under 1000 kr. Magnium är däremot ganska dyrt. Först 250 dollar för lagret. Sedan 35 till 54 dollar för "låsringarna". Man behöver ett speciellt verktyg till låsringarna, konsumentversionen går på 2*14 dollar (det är bra att ha två när man håller på) eller 42 bucks för "proffsvarianten".

Ett lätt och förhoppningsvis starkt och styvt (jag har dock inte hittat några studier som visar på hur många sekunder man vinner på ett styvare DA vevparti kontra t ex ett flexigare titanfyrkant + Powerarms, men det låter ju bättre med styvare... å andra sidan är det nog inte mycket tid man vinner på ett 100-200 gram lättare vevparti heller...) vevparti är det från M5. Vevarna väger 238 gram och vevlagret 120-140 (140 är sk heavy duty, antagligen bättre tätat). Totalt 358-378 gram.

Tillbaka
Topp