Alla vägar bär till småland....

HenrikM

Aktiv medlem
Nu flyttar jag tillbaks till småland, närmare bestämt Växjö. Skogscyklister sökes i området. Jag åker gärna iväg per bil för turer. Varför inte ordna en HappySmåland i Eksjö/Aneby (anebys blåa femma är kanske sjätte bästa stigen jag cyklat) eller kanske Jönköping som jag känner till väl. Hoppas på respons, jag vet att ni finns där ute...

Henrik

Den blåa femman i aneby är den backiga varianten av deras två femkilometersspår. Det finns en spårcentral centralt i Aneby med upp till milsspår. Terrängen i från Aneby ned mot bredestadsdalen (tranåsvägen) karaktäriseras av sandiga jordar med raviner och mycket tallskog, inte ofta man råkar på lerhål här inte. Stigaran i området är inte speciellt tekniska utan sten och berghällar, de hinder man möter är rötter och saftiga backar. det inbjuder yill höga hastgiheter. Området är genomkorsat med mycket stigar så det är lätt att få till slingor, om än svårorinterat. En halvdag är nog lagom i området, då har man passerat de mesta stigarna och är antagligen ganska trött. Jag brukar cykla här när jag är på besök vid vår gård utanför aneby.

Ok, jag borde förstått att det var något motionsspår. Var en hel del i Aneby förra sommaren och inventerade. I princip enbart i östra delen, Askeryds socken. Mycket fina områden men kanske inte så mycket stig. Däremot verkar Höglandsleden trevlig i den här delen (också). På tal om höglandsleden har jag den som cykelprojekt. Något långsiktigt kanske, körde en dagsetapp förra året och i år har det inte blivit något ännu. Men året är ju inte slut ännu. Kanske kan vara intressant för dig? Annars är jag lite intresserad av Jönköpingsområdet, närmare bestämt kring IHKP och John-bauer leden. Är du på väg åt det hållet kan jag tänka mig att hänga med.

Jag har cyklat höglandsleden mellan Assjön vid Askeryd och Fällan (ligger norr om marbäcks kyrka, SOK Anebys klubbstuga). I närheten av Fällan är den bitvis kanonfin med snabba stigar i tallskog bla. Tyvärr är det ju på sommaren som med i fera vandringsleder att de växer igen, men jag antar att det är något man får leva med. Har du testa vildmarksleden vid Norrhult/Nottebäck? Den är ca 35 km och sträcker sig mot Ramkvilla tror jag, framkomligheten kanske är tveksam efter Gudrun?
Jag kan IKHP och John Bauer rätt bra jag känner de som kan området utan och innan, jag hör av mig i god tid innan nästa Jkpg tripp, kanske vi kan få ihop en happy event!

Tja.

Varför inte titta till alla vägar/stigar på Ränneslätt i Eksjö (Ing2's övningsfält).
Kolla in <http://www.eksjo.se/eksjock/> för info om cykelstråk.

/Jocke

HenrikM skrev:
-------------------------------------------------------
> Den blåa femman i aneby är den backiga varianten
> av deras två femkilometersspår. Det finns en
> spårcentral centralt i Aneby med upp till
> milsspår. Terrängen i från Aneby ned mot
> bredestadsdalen (tranåsvägen) karaktäriseras av
> sandiga jordar med raviner och mycket tallskog,
> inte ofta man råkar på lerhål här inte. Stigaran i
> området är inte speciellt tekniska utan sten och
> berghällar, de hinder man möter är rötter och
> saftiga backar. det inbjuder yill höga
> hastgiheter. Området är genomkorsat med mycket
> stigar så det är lätt att få till slingor, om än
> svårorinterat. En halvdag är nog lagom i området,
> då har man passerat de mesta stigarna och är
> antagligen ganska trött. Jag brukar cykla här när
> jag är på besök vid vår gård utanför aneby.

Har bott 18 år i Aneby, flyttade ca 3 veckor efter att jag fyllde 18 :-)

Har missat att det är bra att cykla där, får se till att ta med mig cykeln när jag hälsar på föräldrarna...

Om någon åker förbi den lilla orten Virserum i Småland, så får ni gärna höra av er för en sväng i blandad terrräng (stig,grusväg, asfalt, motionspår, slalombacke). Slingan som jag har hittat är mellan 5 och 22km, men har ett par loopar kvar att utforska... :)

Jönköping... Wohoo! Här försökt några gånger att skrapa ihop en happyride men inte så många här som vill. Men ev. att det blir en nästa vecka om vädret vill.

jag kommer från växjö. finns en del fin natur att cykla i där. om man jämför med sthlm så är det inte alls lika mycket rötter och stenar överallt. men jag vet inte hur pass upprensat det är i skogen nu. precis efter stormen fanns inte en stig kvar som inte hade 100 träd över sig :(

Ja där ser man, här kryper det fram fler och fler smålänningar. Vi har väl ett par till från Växjö och Kalmar som jag känner till.

Johan_Olsson> Har du rekat området kring Kisa något? Har passerat med bil ett antal gånger och det ser onekligen trevligt ut däromkring.

Tillbaka
Topp