Allez Italia [Byggtråden]

• Trådstartare Trådstartare Etm
  • Start datum Start datum

Etm

Medlem
Bella Italia!

I fjol fick jag försmak av aluminium ramar, då i form av en CAAD10 black inc. Senare på året byggde jag ihop en Specialized Allez Sprint Acid Pink och föll pladask, där och då beslutade jag mig för att bygga en till Allez precis som jag ville ha den. När jag sedan såg denna ram så hamnade den illa kvickt i kundkorgen för att inte riskera att bli utan. Det visade sig dock vara en lång leverans tid, 2018-09-22 kom orderbekräftelsen och glädjen var total. Ett par dagar senare kom ett mail om att tidigast leverans kunde ske i Januari, well well tänkte jag, bygget skulle ju ändå inte vara klart förrns säsongen 2019. I december blev jag positivt överraskad innan tomten hade kommit och gröten kokats så fick jag leveransen av ramen och nu kunde årets cykel börja ta form, en riktig "pizzaracer" blir det!

IMG_7164.JPG

Senast ändrad:
Snygg ram, men förstår inte riktigt grejen.
Berätta gärna mer om bakgrunden till lackeringen.

Förutom färgerna på gaffeln har väl inte denna ram så mycket med Italien att göra, eller?

Du heter Pegorelli men är inte Italiensk?
Azzurro är den landsfärgen. Färgen av ramen verkar att vara blu, men är nära azzurro.

Färgen är samma som Vivianni körde på velodrome.

Jag beställde också en sån men blev utan... alla Allez Sprint är nu slut så blir ingen för mej iår. Behöver den ovanliga storleken 61cm :(

Sadel på plats i form av en Fizik Aliante R1 Carbon. Sadelstolpen är en likadan som specialized använder på sin Venge.
IMG_7212.JPG

Det gick bra... nu är styrstam och styre på plats.

IMG_7489.JPG

- Fizik Cyrano R1 styrstam +/-7° 120mm

IMG_7485.JPG

- Fizik Cyrano R1 made for Bull (man är ju ungefär lika vig (smidig) som ett kylskåp)

Även Bromsarna är på plats
IMG_7430.JPG

- FSA K-Force Caliperbroms.

Snyggt!
(Jag väntar på en genuscertifierad Sprint (dvs rosa), hoppas den dyker upp i rimlig tid. Tänkte vara hypermodern och utrusta den med Campa Record -12 och singelklinga.)

I like! ?

Lejon sa:
Snyggt!
(Jag väntar på en genuscertifierad Sprint (dvs rosa), hoppas den dyker upp i rimlig tid. Tänkte vara hypermodern och utrusta den med Campa Record -12 och singelklinga.)
Skall du krengka alla coolfiberhojar i sthlm cupen med en rosa aluhoj?? :D

Lingon sa:
I like! ?

Lejon sa:
Snyggt!
Skall du krengka alla coolfiberhojar i sthlm cupen med en rosa aluhoj?? :D

Haha, jag ska försöka i alla fall! Förra året körde jag ju med 10 år gammal cykel, så det blir nog ett steg upp prestandamässigt ändå, och duger den för Sagan borde den duga för mig :-)

Specialized Allez Sprint Comp är en av de 30 cyklar som testats av tidningen Tour 3-19
Den är även vindtunneltestad, men mest pga hjulen fick den inte särskilt märkvärdigt resultat.
Men i övrigt tyckte de bra om den, med undantag för komforten som enl dem lämnade en del att önska.

/Håkan

Växlar...

Här grubblade jag länge på vilken grupp jag skulle använda. Det var väldigt lockande att köra Campagnolo, hade ju passat bra med lacken. Men tillslut föll jag ändå för enkelheten hos Sram Red Etap. Extremt lätt att montera och ger ett snyggt och cleant intryck utan kablage.

IMG_7455.JPG

- Sram Red Etap Wifli

IMG_7509.JPG

- Sram Red Etap Wifli

IMG_7516.JPG

- Sram Red Etap Wifli

HåkanC sa:
Specialized Allez Sprint Comp är en av de 30 cyklar som testats av tidningen Tour 3-19
Den är även vindtunneltestad, men mest pga hjulen fick den inte särskilt märkvärdigt resultat.
Men i övrigt tyckte de bra om den, med undantag för komforten som enl dem lämnade en del att önska.

/Håkan

När det gäller komforten så tycker jag ändå att den är förvånansvärt bra på att utjämna ojämnheter och vibrationer. Här spelar så klart komponenter in och vet inte hur tidningens cykel var specad.

Etm sa:
När det gäller komforten så tycker jag ändå att den är förvånansvärt bra på att utjämna ojämnheter och vibrationer. Här spelar så klart komponenter in och vet inte hur tidningens cykel var specad.
Den Specialized Allez Sprint Comp som Tour testade hade enl artikeln hjul med DT R460-fälgar och Specialized Turbo Pro 26-däck.
Cykeln var inte heller ngn lättviktare, trots enfärgad ram (svart), uppmätta vikter;
Ram: 1400g
Gaffel: 409g
Cykel, utan pedaler: 8,3kg
Testad strl: 56

/Håkan

Inget egentligen. Men att jag tänker att man kör hela linan ut när man köper så dyra komponenter. Kanske en Tarmac S-Works.

Men det är kanske bara jag.

Skogling sa:
Inget egentligen. Men att jag tänker att man kör hela linan ut när man köper så dyra komponenter. Kanske en Tarmac S-Works.

Men det är kanske bara jag.

Jag förstår hur du tänker. Jag har däremot byggt upp en förkärlek för aluramar. Och det känns inte som ramen behöver skämmas för komponenterna heller. Fjolårets amerikanska mästare körde på en allez sprint och tom sagan gjorde ju det på en etapp i TDU för några veckor sedan...

Tillbaka
Topp