Allround MTB-däck till HT?

Gullhoved

Ny medlem
Hej !

har införskaffat en beg HT för att testa på MTB. Däcken som sitter på är kass och behöver bytas. Jag är helt nollad på detta men vill ha däck som är allround, dvs de skall inte vara bäst på något och inte helkass på något men hyfsat på det mesta. Kommer sannolikt köra ganska mkt grusväg och en del stig och skogsväg. Ev något eller några motionslopp i år. Schwalbe racing ralph + nobby nic verkar vara ett vanligt allround tips men av kommentarer så uppfattar jag att det helst skall vara torrt för dessa. Måste funka OK även om det är vått, jag har inte tid att byta däck om det regnat/regnar när jag skall ut. Skall vara hållbara. Vikten sannolikt av mindre betydelse, jag är gröngöling på MTB. Inte nåt extremt tävlingsinriktat. Tips?

Mvh,

Thomas

Gullhoved skrev:
-------------------------------------------------------
> Schwalbe racing ralph + nobby nic verkar vara ett vanligt
> allround tips men av kommentarer så uppfattar jag
> att det helst skall vara torrt för dessa.

Kör du mest grusväg och lättare stig ska det inte vara något problem med dessa däck även om det är blött. Det är mest blöta röttar och stenar på tekniska stigar som man får problem på. En fundamental sanning är att däck som har bra våtgrepp på rötter och stenar blir tunga och tråkiga på grusväg.

Maxxis Crossmark tror jag på. Inte provat än men läst och hört gott om de och de sitter monterade på mina träningshjul.

Om du ska hålla dig till mycket grusväg så är ju lättrullat du ska satsa på. Har kört med Hutchinson python och är väldigt nöjd både med hållbarheten och fästet. Enda nackdelen är att de itne lämpar sig för avancerad kurvtagning då de är ganska platta på toppen, men till grusväg och lättare stig har de funkat kanon för mig.

/Lebbet

jag köpte continental mountain king supersonic 2.4 förra säsongen, de tycker jag funkar bra till det mesta. Dock är de inte 2.4 tum, ser mer ut som 2.2 eller ngt sånt.

Lyssna mer på marcus_ec än skier i detta fallet tycker jag. Race King helt klart snabbare än Mountain King. Mountain King har iofs bättre grepp i lera men annars ser jag ingen fördel med de. Race King 2,2" är bredare än Mountain King 2,2".

Tillbaka
Topp