Alterlock (larm o GPS-tracker)

Höjdskräck

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av AlterLock Gen 3 (https://alterlock.net/en)? Det är ett larm/tracker som monteras mellan ram o flaskställ. Japansk grej som kan spåra cykeln direkt via GPS utan att någon mobil behöver vara i närheten (som Airtags e t c).

Vill bara veta om ngn har den och kan ge lite för- o nackdelar.

6 månader på Youtube och 0.0 likes eller kommentarer, bara där känns det fel.
Gps säger dom....Vad är räckvidden på sändaren?
Ska vara en gps-sändare som är kopplat till ngn cloud service vilket gör att man kan spåra sändaren med mobilen. Fördelen mot t ex airtag är att det inte behövs ngn mobil med bluetooth i närheten, d v s "oändlig" räckvidd. Nackdelen är att det är en prenumerationskostnad.

Så här står det om batteritiden:
"Gen3 achieves up to 3 months of run time"

10 "vanliga" spårningsbrickor testas i Råd&Rön 1-2026
bäst i test blev

POP-1-Pack-Blue_2025-08-27-203136_evvp_5910184cfd44eaf4b211b341076c5395.webp

Chipolo Pop
Som skall funka med både Apple och Android

2a blev Apple AirTag
Båda skall ha en batteritid på 365 dagar

Förutom priset verkar nackdelen med Chipolo Pop vara att den har ~7mm större diameter jmf med AirTag, vilket troligen betyder att AirTag-hållare inte funkar rakt av

Så här står det om batteritiden:
"Gen3 achieves up to 3 months of run time"

10 "vanliga" spårningsbrickor testas i Råd&Rön 1-2026
bäst i test blev

POP-1-Pack-Blue_2025-08-27-203136_evvp_5910184cfd44eaf4b211b341076c5395.webp

Chipolo Pop
Som skall funka med både Apple och Android

2a blev Apple AirTag
Båda skall ha en batteritid på 365 dagar

Förutom priset verkar nackdelen med Chipolo Pop vara att den har ~7mm större diameter jmf med AirTag, vilket troligen betyder att AirTag-hållare inte funkar rakt av
Ja, dom här små spårningsbrickorna är ju dom uppenbara konkurrenterna men dom kräver ju uppkoppling mot en mobil i närheten för att fungera. Dessutom, om jag har fattat det rätt, så plingar det i vilken mobil som helst om den är i närheten av en airtag vilket ju kan varna en tjyv.

Försöker förstå fördelarna med den där Alterlock eller GPS-trackers överlag. Tänker mig att den även kan användas för andra saker, som t ex att även sätta den i en båt eller nå't.

Senast ändrad:
Ja, dom här små spårningsbrickorna är ju dom uppenbara konkurrenterna men dom kräver ju uppkoppling mot en mobil i närheten för att fungera. Dessutom, om jag har fattat det rätt, så plingar det i vilken mobil som helst om den är i närheten av en airtag vilket ju kan varna en tjyv.

Försöker förstå fördelarna med den där Alterlock eller GPS-trackers överlag. Tänker mig att den även kan användas för andra saker, som t ex att även sätta den i en båt eller nå't.
Det plingar inte i alla mobiler i närheten. Men om du har en tag (som inte är din egen) nära din telefon under en längre period så plingar det i telefonen.
Ska vara en gps-sändare som är kopplat till ngn cloud service vilket gör att man kan spåra sändaren med mobilen.
Gps är ju en mottagare. Inte sändare. Jag förutsätter att den skickar signalerna på telefonnätet den men det kan ju teoretiskt sett vara satellit också. Som inreach et al.

Det plingar inte i alla mobiler i närheten. Men om du har en tag (som inte är din egen) nära din telefon under en längre period så plingar det i telefonen.

Gps är ju en mottagare. Inte sändare. Jag förutsätter att den skickar signalerna på telefonnätet den men det kan ju teoretiskt sett vara satellit också. Som inreach et al.
Du har helt rätt, det är naturligtvis en mottagare.

Tillbaka
Topp