Alternativ cykel för jobbpendling till min nuvarande EL hoj?

salvion

Aktiv medlem
Hej på er
Jag är inne på säsong 3 med jobbpendling med elcykel (Cannondale Tesoro Neo X2 tror jag den heter) och är efter en långsam start/ökning av antal cykeldagar uppe i +290 mil (30 km ToR till jobbet Farsta<->Kungsholmen - sthlm) och det är fortfarande överraskande härligt och då är jag långt ifrån en hurtbulle/tränings person (58 år och tjock)

Nu är jag nyfiken på hur jag skulle uppleva att cykla utan el, mest som ett experiment.

Så kan ni komma med tips på specifika cyklar som skulle passa min typ av cyklist?
Jag har stort behov av att turen skall vara rolig och lustfylld och tror då att cykeln bör vara ganska lik den jag har minus EL?
Skärmar
kanske pakethållare men det kan ses som bonus då jag kan använda ryggsäck initialt (har pakethållare med väska idag)
Sitta upprätt
Troligen rakt styre, har svårt att se mig gilla bockstyre. men inte helt bestämd
inga speciella klick-i-skor
kvalité och funktion är helt avgörande på hojen!

Jag tänker att det vore sjukt spännande att cykla "manuellt" som jämförelse.
Jag fullkomligt älskar min elhoj och den hjälp den ger dagar man är helt slut, risken att hoppa över ett pass minskar ju drastiskt då man kan få hjälp när orken tryter. MEN jag strävar efter att få vardagsmotion så jag kör 99% på nivå 2 av 4 i hjälp för att få lite puls och svett, men ber inte om ursäkt för att ta full hjälp efter en 14 timmars dag när det ösregnar också.

Vad skall jag titta på?
Vad behöver jag betala (nuvarande gick norr om 30k)
Kan absolut tänka mig begagnat om jag kan spara pengar men får kanske acceptera nytt

Och jag bjuder under med:
Just add lights...
Jag håller med @ponx, på 15 km hinner du uppskatta bockstyre. Man kan alltid flytta in händerna och huka sig även med rakt styre men man förlorar kontroll.
Den här vore ett bra exempel, men finns bara i större storlekar.

Finare men utan pakethållare atm och inte inne än...

Senast ändrad:
Vad skall jag titta på?
Hybridcykel:

Cannondale Quick 3 Altus/Acera 2x9s 10 999 kr

Canyon Roadlite 7 Deore 1x12s 11,42 kg 11.399 SEK

Shimano CUES Linkglide som är mer slitstark än Hyperglide kan minska underhållsbehovet som blir stort med så många mil. Lite lägre klass på reglage och växelförare än Deore & Tiagra dock.

Framväxel utökar utväxlingens spann, utan att öka skillnaden eller hoppen mellan växlarna som en större större kasett gör.

Navdynamo är smidigt vid pendling så att belysningen alltid är monterad och inte behöver laddas.

Vad behöver jag betala
Ny ~10-15k
Bättre Begagnad ~5k

Senast ändrad:
har liknande sträcka sundbyberg täby. kör den på brompton. avståndet i sig avskräcker inte att använda denna udda cykel, men beroende på väder, dagsform, tidsschema, kortar jag ned cyklingdelen genom att hoppa på valda delar av roslagsbanan.

den cykeln ger alltså möjlighet till flexibel insats. att den är kul att cykla på blir en oväntad bonus.

när jag från början skaffade brompton hade jag 30 km enkel väg och småbarn. hann jag med att cykla ena vägen ett par gånger i veckan var jag nöjd.

Eftersom du har elcykel till de jobbiga dagarna, så tycker jag att du ändå skall överväga en gravel med bockstyre för alla pigga fina dagar. Allt blir så mycket roligare då. Ta den sedan ut på lite grusvägsutflykter på helgen och njut av naturen. Körde själv grus från Farsta till Sturehofs slottscafe idag.

Jag tycker också du ska överväga nåt med bockstyre, men om du är osäker och inte testat förut kan det kanske vara värt att försöka lista ut om du kan prova en cykel med bockstyre.

Hej på er, och jisses vad mycket engagerade svar, jag blir lite rörd...
Jag fattar att ni har kunskap vida min egen och därför försöker jag att inte vara så förbannat motvals....men är min bild av att cykla med bockstyre jäkligt obekvämt för en gubbstrutt som jag med låg vilja för träning...just nu lever jag på att det är kul nästan hela tiden, vilket på riktigt överraskar mig, och då sitter jag helt upprätt med ett rakt och ganska brett styre (uppgraderade till en Brooks sadel C17 tror jag den heter som funkar fint)

Har jag fel i att det kräver mycket invänjning att cykla med en racerlikande cykel och bockstyre?
väger ju för sjutton 97 kg på 173 cm så skall fan böja sig mycket framåt haha

Frågade AI och den säger att det är en massa fördelar med effektivitet och bockstyre, samt att minskat vindmotstånd är en big deal?

Kanske bara är att acceptera och testa?

@ponx Du har inte ett specifikt exemplar att peka på? för det du räknar upp är rena grekiskan.

Jag skall kolla på er andras förslag med men jobbar så förbannat långa dagar i helgen :-/

Den allra största vinsten är egentligen att du kan variera handpositionen mer. Det finns cyklar med mer eller mindre aggressiv position.

Men ett par omoderna men funktionella små bar ends kan ge samma möjlighet till variation, på sträckor där man inte behöver kunna nå bromsarna så snabbt om du har sådana.

Testa! Kolla om du kan låna av en kollega eller hitta en butik där du kan cykla en timme med en demo-hoj. Förstår inte hur någon kan köpa cykel efter ett varv på parkeringen.

Bockstyre är nice men det är lite som att fråga på ett fitnessforum om man ska köpa proteinpulver eller ett Volvo-forum om man ska kapa fjädringen och sätta på turbo. Jag älskar bockstyre men det är inte avgörande.

Avgörande är:
Rolig cykel. Jag tycker vikt är viktigt på den typen av cyklar. Det går inte så mycket fortare men mycket roligare med en cykel som är lätt att lyfta. Min åsikt. Jag tycker även om ganska små cyklar. Känns smidigare. Ren känsla.

Smala hårda däck känns snabbare. Är inte snabbare men känns snabbare. Känna sig snabb är nice. Fast breda däck klarar trottoarkanter etc bättre så det är också en fördel.

Navdynamo, hydrauliska skivbromsar och en bra pakethållare eller korg så man slipper väska på ryggen är avgörande. Och skärmar.

Det absolut viktigaste är att du gillar cykeln. Att ni är ett team och att den hejar på dig. Det kan vara en gammal stålracer med usla bromsar (som i mitt fall) eller en ny hybridcykel från Xxl.

och då sitter jag helt upprätt med ett rakt och ganska brett styre
Det är ungefär det sämsta man kan ha, om man själv ska stå för framdrivningen. Det ger också sämre väghållning och stabilitet eftersom denna konfiguration ytterligare accentuerar den inneboende baktunghet som alla normala cyklar är behäftade med. Som en följd vurpar man lättare med upprätt sittställning och rakt brett styre.
Rejäl mage är inget hinder för bockstyrehoj. I Uppsala finns sen många år cykelklubben CK Rondör, som enbart befolkas av runda cyklister.
Köp en grushoj, aluram, genomgående axlar, kolfibergaffel, 1x11 växlar och 45mm däck på 28".
Jag förvånas av hur postaren kan ha sån intim kännedom om TS exakta behov. 45 mm däck? Har han kommit över en äkta palantir billigt på Överskottsbolaget? 1x11? på asfalt i flack terräng finns inga fördelar alls med ensamt kugghjul fram. 2x10+ rekommenderas snarare.

En nackdel med elcykel är att den inte lär folk att trampa, som en vanlig cykel gör. När jag kommer ifatt elcyklar på platten ser det alltid ut som en film i ultrarapid. De trampar med halvfart på högsta växeln i något som liknar halvdvala för att elassisten inbjuder till en tramphastighet som är oanvändbar på en vanlig cykel. När de sen byter till en vanlig cykel blir de konfunderade och postar inlägg här om hur man gör för att få dubbelt så hög utväxling som cykeln kom med från fabrik.

Så om man byter till utan el ställs man inför den otacksamma uppgiften att lära sig trampa på ett helt annat sätt än det man har vant sig vid. 90 varv/min är mitt riktmärke oavsett om det handlar om träning eller pendling, jag gör ingen skillnad på det. Så mår knäna bäst och så flyttas belastningen från benen upp till hjärtat, där det hör hemma. Nästan alla jag möter på cykelbanan på min pendling har sadeln för högt och trampar för långsamt. Spelar det nån roll? Ja, ska man cykla 30 km per dag så spelar ergonomi och tramphastighet roll för att inte i onödan bränna ut sig på ett ambitiöst körschema.

Det här med bockstyre...
Utan att ha statistik på det så tror jag att de som varit rabiata motståndare till bockstyre men som av någon anledning skaffat t.ex. en grushoj med bockstyre ändrat sig och börjat gilla det. Som sagt har ingen statistik på det, men för några år sedan hade det varit många som hade reagerat på att så många i tråden rekommenderar bockstyre, och tråden hade blivit flera sidor lång med en fight på liv och död vilket som är bäst.

Med det sagt. Själv har jag en cykel med rakt styre, tar den endast i nödfall, inget skoj alls.

Du skrev inte om du siktar på lite mer motion för att få ner vikten. Själv började jag cykelträna för att banta, på en cykel med rakt styre, hade bara den då. Försökte köra långa rundor på låg puls som enligt vissa är receptet för viktnedgång. Då tror jag att rakt styre och lite mer upprätt var rätt för mig. Vägde 96 kg på 180 cm, men det mesta satt på magen. Håller med om det där att magen är i vägen för en mer framåtlutad sittställning.

Efter ett halvår tröttnade jag, hade då tappat 8 kg, och började träna lite hårdare. Köpte då racer (bockstyre), och sedan dess känns cykeln med rakt styre som en bestraffning.

Om du inte ser framför dig att du börjar träna lite mer (behöver inte vara hårt) så kanske en med rakt styre är det rätta. Men om du kommer igång med det lite, kanske börjar med att pressa tiden till jobbet, för att sedan fastna i träsket, så är det nog bockstyre du vill ha efter ett tag.

Man behöver inte sitta så framåtlutad bara för att man har bockstyre, gäller att köpa cykel med rätt stack och reach och allt vad det heter, men där är det andra på forumet som kan ge bra råd.

Känns som att bästa rådet/råden i tråden ändå är: försök få till en riktig testning av cykel med bockstyre, men att det då blir en där du kan sitta hyfsat upprätt.

Hej - har själv några cyklar att välja på. Bla MTB hardtail och racer. När jag cyklar i stan väljer jag alltid MTB av följande skäl
- lättare att manöverera, bromsa
- bättre uppsikt över trafik o omgivning med huvudet lite mer rakt upp
- bekvämare över alla j-la ojämnheter
- lättare att hantera växelreglage med vinterhandskar - racerns reglage är mindre och lättare att trycka fel
Har satt på Vittoria Terreno som är ett mtb-däck med slätt mittmönster, funkar bra utom i snö/is - men är väldigt lättrullat. Styret är markant smalare än på min andra mtb vilket gör luftmotståndet mindre
Vi tycker alla olika, men detta funkar bra för mig som är äldre än TS och därmed lite stelare i nacke. Tror också att mer upprätt sittställning är bekvämare om man som TS har viss "rondör"

Jag fattar att ni har kunskap vida min egen och därför försöker jag att inte vara så förbannat motvals....men är min bild av att cykla med bockstyre jäkligt obekvämt för en gubbstrutt som jag med låg vilja för träning...just nu lever jag på att det är kul nästan hela tiden, vilket på riktigt överraskar mig, och då sitter jag helt upprätt med ett rakt och ganska brett styre (uppgraderade till en Brooks sadel C17 tror jag den heter som funkar fint)

Har jag fel i att det kräver mycket invänjning att cykla med en racerlikande cykel och bockstyre?

Frågade AI och den säger att det är en massa fördelar med effektivitet och bockstyre, samt att minskat vindmotstånd är en big deal?

@ponx Du har inte ett specifikt exemplar att peka på? för det du räknar upp är rena grekiskan.

Jag skall kolla på er andras förslag med men jobbar så förbannat långa dagar i helgen :-/
man bör ha klart för sig att användningen att ligga i bocken tycks på väg att upphöra inom tävlingscykel på landsväg. det finns en del skrivet om detta. undtantag är närmast spurter.

man har i stället anammat en mer utsträckt position och böjda armbågar. fördel är mindre luftmotstånd än att ligga i bocken med raka armar..

ett nästan lika bra sätt minska luftmotståndet är att ha en ryggsäck långt ner på ryggen.

för övrigt är det få nackar på 50+ som trivs i den mest aerodynamiska position som krävs för att kunna dra nytta av bocken.

att kryssa mellan cyklister och bilar liggandes i botten är ett farligt beteende. och även vanskligt skulle jag säga är bocken på vintrigt halt underlag.

så bockstyret med de ergonomiska fördelar det kan innebära är en rekommendation med en del reservationer.

man bör ha klart för sig att användningen att ligga i bocken tycks på väg att upphöra inom tävlingscykel på landsväg. det finns en del skrivet om detta. undtantag är närmast spurter.

man har i stället anammat en mer utsträckt position och böjda armbågar. fördel är mindre luftmotstånd än att ligga i bocken med raka armar..

ett nästan lika bra sätt minska luftmotståndet är att ha en ryggsäck långt ner på ryggen.

för övrigt är det få nackar på 50+ som trivs i den mest aerodynamiska position som krävs för att kunna dra nytta av bocken.

att kryssa mellan cyklister och bilar liggandes i botten är ett farligt beteende. och även vanskligt skulle jag säga är bocken på vintrigt halt underlag.

så bockstyret med de ergonomiska fördelar det kan innebära är en rekommendation med en del reservationer.
I princip +1 🙂

Själv pendlade jag ~30 km/dag då det begav sig på cykel med rakt styre. Dagar då det skulle cyklas direkt efter jobb tog jag ibland en cykel med bock och fann pendlingen vidrig av samma skäl som @kais01 räknar upp ovan.
Sedan finns det ju en uppsjö av bockstyren med olika profil, djup, bock osv så att bara slänga in ett bockstyre som salig lösning för TS endast grundat på egna preferenser lär inte hjälpa honom mycket. Och det ska @salvion ha klart för sig; här ges råd sminkade som oomkullrunkeliga sanningar baserad på personliga tycken 😉

Och edit; Som jag minns cyklande i stockholmstrafiken var det svårt att undvika starkt trafikerade gator mellan Farsta och Kungsholmen och där överblick och vaksamhet var sunt mht egen säkerhet. Det kan ju ha byggts 4-filiga cykelleder sedan slutet på årtiotalet men utan att veta nånting om den saken alls tvivlar jag starkt på att något sånt skulle ha hänt. Så en vanlig hybridcykel skulle tveklöst vara mitt val i detta fall. Träning får man i alla fall oavsett cykeltyp.
Landsvägscyklar med bock hör hemma på … landsvägen.

Senast ändrad:
Ja det är ju mycket tycke och smak helt klart. Tror t ex få av oss hade stått ut med att cykla 30 km Brompton som alternativ till en riktig cykel.

Jag pendlade på bockstyre i 10 år och tyckte det var toppen. Praktiskt att vara smal i stan, saknade aldrig mer hävarm. Hade ingen extrem position utan rätt avslappnat framåtlutad. Dock var ju den cykeln begåvad med usla cantileverbromsar, men det problemet är ju löst numera.

Sen skaffade jag en eltransportcykel av mer praktisk karaktär och det funkar också bra så klart men jag saknar ändå på lite längre sträckor att kunna variera positionen, det blev mer avslappnat med bocken. Det märks inte på kortare sträckor men i fredags när jag cyklade 55 km transport kom suget. Jag uppskattar för den delen inte att cykla statiskt längre sträckor på min MTB heller, det raka styret är toppen så länge det händer grejer men ska man bara sitta och veva, nja.

Men trivs TS med rakt styre på elcykeln lär det så klart funka utmärkt även på en oassisterad cykel. Något relativt snabbt och lätt med typ 35-40 mm däck så det fortfarande är bekvämt på ojämna underlag utan att kännas tungt kommer vara bra oavsett styre. Övriga parametrar är viktigare totalt sett.

Ja det är ju mycket tycke och smak helt klart. Tror t ex få av oss hade stått ut med att cykla 30 km Brompton som alternativ till en riktig cykel.

Jag pendlade på bockstyre i 10 år och tyckte det var toppen. Praktiskt att vara smal i stan, saknade aldrig mer hävarm. Hade ingen extrem position utan rätt avslappnat framåtlutad. Dock var ju den cykeln begåvad med usla cantileverbromsar, men det problemet är ju löst numera.

Sen skaffade jag en eltransportcykel av mer praktisk karaktär och det funkar också bra så klart men jag saknar ändå på lite längre sträckor att kunna variera positionen, det blev mer avslappnat med bocken. Det märks inte på kortare sträckor men i fredags när jag cyklade 55 km transport kom suget. Jag uppskattar för den delen inte att cykla statiskt längre sträckor på min MTB heller, det raka styret är toppen så länge det händer grejer men ska man bara sitta och veva, nja.

Men trivs TS med rakt styre på elcykeln lär det så klart funka utmärkt även på en oassisterad cykel. Något relativt snabbt och lätt med typ 35-40 mm däck så det fortfarande är bekvämt på ojämna underlag utan att kännas tungt kommer vara bra oavsett styre. Övriga parametrar är viktigare totalt sett.
Jag tolkar TS som att han cyklar 15 km en väg (så bör det bli mellan Farsta o Knugsholmen) så då orkar man nog med ett rakt och inte allt för brett styre utan förtielva olika positioner under de 40 minuter(?) den pendlingen tar.

Jag tolkar TS som att han cyklar 15 km en väg (så bör det bli mellan Farsta o Knugsholmen) så då orkar man nog med ett rakt och inte allt för brett styre utan förtielva olika positioner under de 40 minuter(?) den pendlingen tar.
Ja självklart. Smaksak som sagt. Jag hade bara 7 enkel väg men gillade bocken ändå. YMMV som alltid.

Jag cyklade heller inte 55 km sammanhängande, längsta sträckan var ungefär 2 mil/45 min.

Genomgående axlar på hjulen vilket är bra och dessutom kolfibergaffel. Hydrauliska bromsar vilket är bra. Shimano cues 11-växlat vilket är bra för lågt pris, även när man ska köpa ny kedja och kuggar bak nästa år. Dessutom slipper du framväxel vilket gör livet enklare. Plats för 45mm däck vilket är bra om man vill cykla lite grusvägar och så.

Om man tittar på pang för pengarna så blir det inte mycket bättre. Välj färg, storlek och sen kommer den hem i en låda. Du kanske måste montera framhjulet men med genomgående axlar är det ungefär lika klurigt som att knäppa byxorna.

Det är lite ovant med bockstyre första veckorna men på en grushoj sitter man rätt bekvämt lätt framåtlutad så det är inga konstigheter.

Genomgående axlar på hjulen vilket är bra och dessutom kolfibergaffel. Hydrauliska bromsar vilket är bra. Shimano cues 11-växlat vilket är bra för lågt pris, även när man ska köpa ny kedja och kuggar bak nästa år. Dessutom slipper du framväxel vilket gör livet enklare. Plats för 45mm däck vilket är bra om man vill cykla lite grusvägar och så.

Om man tittar på pang för pengarna så blir det inte mycket bättre. Välj färg, storlek och sen kommer den hem i en låda. Du kanske måste montera framhjulet men med genomgående axlar är det ungefär lika klurigt som att knäppa byxorna.

Det är lite ovant med bockstyre första veckorna men på en grushoj sitter man rätt bekvämt lätt framåtlutad så det är inga konstigheter.
OM jag skulle köpa ditt förslag rakt av, vad tror du om storleken? min Cannondale är en medium men har ju en semi-sluttande topprör eller va det heter?
är 173 cm och har jäkligt ungefärlig 82 cm innersöm..

Sedan är frågan jag har ingen skill alls på cykelmek, visst fästa hjul och köpa pedaler fixar jag men justering av växel njäe...

Sista frågan, hojen jag nu har upplever jag ju som en mycket behaglig tur där jag blir lätt svettig fram och åter till jobbet (30 km ToR) och vikten är ju på den +30 kg, den du föreslår är ju c.a 11 kg kan man säga något om hur det "upplevs" att cykla utan hjälp? (kör på steg 2 av 4 hela tiden)

Eftersom du har elcykel till de jobbiga dagarna, så tycker jag att du ändå skall överväga en gravel med bockstyre för alla pigga fina dagar. Allt blir så mycket roligare då. Ta den sedan ut på lite grusvägsutflykter på helgen och njut av naturen. Körde själv grus från Farsta till Sturehofs slottscafe idag.
Där har du en jäklig bra tanke! att kunna växla hoj!

25 km enkel tur är ju en bit :giggle: jag är sjuk osäker på min egen ork, men säter upp cafeet på att göra listan

Om du skulle beskriva för en n00b vad som är mycket bättre för mig jämfört med den som föreslås också Annat förslag
Annan färg, platt vs bockstyre, säkert nån skillnad i hur många växlar den har bak eller en annan version av växelsystemet som är några gram lättare eller tyngre. Egentligen inget du behöver lägga 1000 euro mer för att få oavsett vad.

En del av de föreslagna cyklarna har vare sig skärmar eller pakethållare. Pakethållare är inte något som alla kräver, en del tycker det är helt ok med ryggsäck, jag hör inte dit, men stänkskärmar är nästan ett måste för en pendlare, även om man tänkt bara använda cykeln på fina dagar, det kan börja regna oväntat, det kan vara blött på marken efter regn på natten osv. Mycket skönt att inte bli nedstänkt, och mycket bra för cykeln också.

En del av de föreslagna cyklarna har vare sig skärmar eller pakethållare. Pakethållare är inte något som alla kräver, en del tycker det är helt ok med ryggsäck, jag hör inte dit, men stänkskärmar är nästan ett måste för en pendlare, även om man tänkt bara använda cykeln på fina dagar, det kan börja regna oväntat, det kan vara blött på marken efter regn på natten osv. Mycket skönt att inte bli nedstänkt, och mycket bra för cykeln också.
Men stänkskärmar kan man montera själv och det kostar inte 1000 euro extra.

Om du skulle beskriva för en n00b vad som är mycket bättre för mig jämfört med den som föreslås också Annat förslag
Den första som rullaren föreslår har kolfiberram, Newmen hjul och Sram Axs el-växlar bl.a. medan den €1200 billigare (!) har aluminimumram och manuellt växelsystem. Däri ligger nog den största skillnaden i priset. Den första skulle helt säkert funka men då behöver du nog ett bankvalv att förvara den i under arbetstid, typ.
Den billigare är ganska säkert fullt tillräcklig för dina behov under de närmaste åren.
Men bör förstås förvaras säkert den med.

OM jag skulle köpa ditt förslag rakt av, vad tror du om storleken? min Cannondale är en medium men har ju en semi-sluttande topprör eller va det heter?
är 173 cm och har jäkligt ungefärlig 82 cm innersöm..

Sedan är frågan jag har ingen skill alls på cykelmek, visst fästa hjul och köpa pedaler fixar jag men justering av växel njäe...

Sista frågan, hojen jag nu har upplever jag ju som en mycket behaglig tur där jag blir lätt svettig fram och åter till jobbet (30 km ToR) och vikten är ju på den +30 kg, den du föreslår är ju c.a 11 kg kan man säga något om hur det "upplevs" att cykla utan hjälp? (kör på steg 2 av 4 hela tiden)
Du får nog kolla Cubes storleksrekommendation där. Du hamnar nog på en small som störst gissar jag.

Den första som rullaren föreslår har kolfiberram, Newmen hjul och Sram Axs el-växlar bl.a. medan den €1200 billigare (!) har aluminimumram och manuellt växelsystem. Däri ligger nog den största skillnaden i priset. Den första skulle helt säkert funka men då behöver du nog ett bankvalv att förvara den i under arbetstid, typ.
Den billigare är ganska säkert fullt tillräcklig för dina behov under de närmaste åren.
Men bör förstås förvaras säkert den med.
Då var det större skillnad än jag trodde men förmodar ändå att TS inte skulle märka så stor skillnad som ”nybörjare” på vanlig cykel.

Jag tycker inte du ska köpa någon cykel på postorder nätet enbart baserat på råd i den här tråden. Jag tycker du ska gå till en cykelbutik och beskriva vad du är ute efter och få prova lite olika cyklar.

Jag tycker inte du ska köpa någon cykel på postorder nätet enbart baserat på råd i den här tråden. Jag tycker du ska gå till en cykelbutik och beskriva vad du är ute efter och få prova lite olika cyklar.
Det här är Happy. Alla, oavsett kravspecifikation i inledande inlägg, kommer bli rekommenderade att beställa en gruscykel på postorder från ”tysken”. Helst en Cube eller typ en Rose också.

Det här är Happy. Alla, oavsett kravspecifikation i inledande inlägg, kommer bli rekommenderade att beställa en gruscykel på postorder från ”tysken”. Helst en Cube eller typ en Rose också.
Jo man känner igen mönstret. Jag är inte mot att köpa på nätet generellt om man vet vad man vill ha men i det här fallet tror jag inte på det. Jag köpte själv en bockstyrecykel på nätet förra året. Så kallad komfortracer alltså en cykel med bockstyre men som ska vara extra komfortabel ungefär som en gravel. Det var min första cykel med bockstyre. Den kanske är komfortabel jämfört med en utpräglad tävlingscykel men jämfört med min klassiska "herrcykel" med rakt styre och upprätt körställning är den extremt obekväm. Den är i allmänhet mycket svårare att cykla på också. Att man skulle ha bättre kontroll på en cykel med utsträckt låg körställning och bockstyre jämfört med en traditionell cykel är ju bara löjligt. Ska jag cykla på vanliga cykelvägar inne bland bostadsområden och genom stan tar jag mycket hellre min "herrcykel".
Racercykeln är superkul att cykla på men det är definitivt inte för alla om det handlar om pendling.

Den kanske är komfortabel jämfört med en utpräglad tävlingscykel men jämfört med min klassiska "herrcykel" med rakt styre och upprätt körställning är den extremt obekväm.
Ja, så säger alltid den okunnige, som för det mesta inte ens vet om att han är okunnig.

Vi köpte en Cube nuroad i butik och den enda skillnaden mot att köpa den från bike discount var att de tog 2-3000 för att fästa framhjulet och hålla på och dribbla med leveransdatumet så att man höll på att få psykbryt. Vid upphämtning var det inget utprovande eller justerande för att få den att passa. Bara "Här är din cykel och 2-3 dagars leverans är bara något man säger, tjolahopp". Sen fick man köpa kortare styrstam och justera bromsar och växlar själv.

Sen finns det väl massvis med bra cykelbutiker med bra personal men fördelen med ett forum är ju att man får en privatpersons åsikt och erfarenhet. Jag servar gärna delar av mina cyklar på butik men köpa gör jag helst utan säljare.

Folk lägger ju tid på att svara för att man har gjort en resa själv och upptäckt något bra. Det är rätt svårt att motivera en specialized sirrus för 13K när man kan få en Cube nuroad pro för samma peng. Jag vet, vi har två sirrus och en nuroad pro.

Vi köpte en Cube nuroad i butik och den enda skillnaden mot att köpa den från bike discount var att de tog 2-3000 för att fästa framhjulet och hålla på och dribbla med leveransdatumet så att man höll på att få psykbryt. Vid upphämtning var det inget utprovande eller justerande för att få den att passa. Bara "Här är din cykel och 2-3 dagars leverans är bara något man säger, tjolahopp". Sen fick man köpa kortare styrstam och justera bromsar och växlar själv.

Sen finns det väl massvis med bra cykelbutiker med bra personal men fördelen med ett forum är ju att man får en privatpersons åsikt och erfarenhet. Jag servar gärna delar av mina cyklar på butik men köpa gör jag helst utan säljare.

Folk lägger ju tid på att svara för att man har gjort en resa själv och upptäckt något bra. Det är rätt svårt att motivera en specialized sirrus för 13K när man kan få en Cube nuroad pro för samma peng. Jag vet, vi har två sirrus och en nuroad pro.
Fattar precis vad du menar. Jag har själv köpt två cyklar på nätet från Canyon och det har gått galant. Men i just det här fallet så vet inte trådskaparen ens vilken sorts cykel han vill ha och att då bara beställa något på nätet blir en extrem chansning. Därför tycker jag att det skulle vara mycket bättre att åtminstone börja med att besöka en eller ett par butiker och få prova några olika sorters cyklar. Typ en hybrid, en gravel, en citybike osv.

Köpa på nätet är dessutom ofta dyrare jämfört med butik om man är villig att shoppa runt lite.

Personligen tycker jag bockstyre är hyfsat bekvämt, lider inte av det, och det hjälper till med luftmotståndet. Men typ en MTB eller damtralla är ju tusen gånger bekvämare, oavsett kunskapsnivå.

Till TS: Tycker helt klart du ska besöka lite butiker och kolla vilken typ av hoj du vill ha. Sen exakt märke osv kan du ta sen, det görs i princip inga dåliga cyklar.

Men om du verkligen inte vill, utan det är rekommendation och köp på nätet som gäller, så hade jag baserat på det du skriver övervägt en framdämpad MTB för typ 7-8000kr eller en Scott Scale Gravel för att slippa allt underhåll av dämpare. Men det är ju baserat på vad jag gillar och de vägar jag färdas på.

Att tänka på om man tänker sig pannier är att väskan måste komma tillräckligt långt bak för att inte foten skall ta i när pedalen är i sitt bakersta läge (särskilt om man har vinterskor).

Köpa på nätet är dessutom ofta dyrare jämfört med butik om man är villig att shoppa runt lite.

Personligen tycker jag bockstyre är hyfsat bekvämt, lider inte av det, och det hjälper till med luftmotståndet. Men typ en MTB eller damtralla är ju tusen gånger bekvämare, oavsett kunskapsnivå.

Till TS: Tycker helt klart du ska besöka lite butiker och kolla vilken typ av hoj du vill ha. Sen exakt märke osv kan du ta sen, det görs i princip inga dåliga cyklar.

Men om du verkligen inte vill, utan det är rekommendation och köp på nätet som gäller, så hade jag baserat på det du skriver övervägt en framdämpad MTB för typ 7-8000kr eller en Scott Scale Gravel för att slippa allt underhåll av dämpare. Men det är ju baserat på vad jag gillar och de vägar jag färdas på.
Det som är grejen här är ju 3 mil pendling om dagen. Jag tror inte att en MTB fem dagar i veckan är förstavalet då. Men det finns många märken som gör gruscyklar som passar bra.

Tillbaka
Topp