Alternativ till Canyon Urban 6.0?

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
http://www.canyon.com/roadbikes/bike.html?b=3631

Jag och sambon är ute efter nyta pendlarhojar till nästa vår. Priset bör ligga runt 10,000kr och det behöver inte inkludera skärmar, lysen och sånt, utan bara hoj.

Följande är önskemålen vi söker:
Helstel hoj, ingen dämpad gaffel.
Hydrauliska skivbromsar av hög kvalitet, typ Shimano.
Enkelklinga i fram. Ej krav, men jag tar bort allt som har med framväxel att göra ändå.
Hyffsat rejsig geometri.
Rakt styre, dvs inget bockstyre. Reglage därefter.
Vikt under 10kg.

Jag snubblade över Canyon Urbal 6.0 och den har i princip allt jag vill ha och till ett helt OK pris. Kollade tidigare på Rose men där blev det 3-4000kr dyrare (dock lite häftigare utrustning).

Har även rotat runt lite bland Scott, Specialized, Merida, Nishiki men inte hittat något som fallit mig på läppen.

Har ni några tips på alternativ till den här? Det behöver inte vara 2015 års modell.

Tack för tipsen!

Konan faller tyvärr på utrustningsnivån.

Treken ser intressant ut, ska kika närmare på den.

Urban 4.0:an har ett uråldrigt vevlager som jag inte ens har verktyg till längre. Tanken att köpa nytt istället för att snickra ihop ett "fynd" är att just komma åt nya standarder m.m. och då vill jag helst inte ha något äldre än Hollowtech 2 som jag dessutom är van vid.
Visserligen så skulle jag ju kunna hiva vevpartiet och lagret och pilla in ett nytt HT2 och ändå komma undan billigt... Sen vet jag inte hur snärtiga hjulen är. 2039 gram är rätt tungt. I övrigt så duger ju SLX-nivån helt klart. Tål att tänkas på i alla fall.

Hehe oj där stack det iväg. :)

Obs, jag är fortfarande jättenyfiken på vad som var så anmärkningsvärt med min kravspec. ;)

Ska du ha dubbdäck och plats för skärmar? Jag lyckas precis få in ett par 35mm dubbdäck in min Nishiki och tycker flera av hojarna listat ovan ser ut att ha det väl tajt i det avseendet, speciellt bakhjulet.

Oooh fler förslag! Ska kolla på dessa under dagen. =)

Det skall finnas plats för skärmar, och även gärna fäste för pakethållare. Dubbdäck är inget krav men självklart ingen nackdel heller.

Inget bockstyre för att jag inte trivs med reglagen. Då har jag hellre ett något smalare rakt styre med barends. Har fått för mig att det sticker iväg i pris också med bockstyre.

Mitt förslag har visst utgått sen igår såg jag nu. Men det finns i alla fall en massa cyklar som borde passa din kravspecifikation på olika brittiska sidor.

Oj den där Boardmanen såg sjukt fin ut! 7,65kg betyder ju långt under 9kg inkl skärmar, pedaler, lysen och hela paketet.
Jäkla synd att den inte verkar finnas kvar. Och alternativet är ju över 2kg tyngre.

TM skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj den där Boardmanen såg sjukt fin ut! 7,65kg
> betyder ju långt under 9kg inkl skärmar,
> pedaler, lysen och hela paketet.
> Jäkla synd att den inte verkar finnas kvar. Och
> alternativet är ju över 2kg tyngre.

Just den cykeln råkar jag faktiskt ha, och *harkel* mitt ex råkar faktiskt vara till salu..

Jag kan samtidigt slå hål på illusionen om att den skulle väga 7,65 kilo.
Snarare rätt prick på 10 kilo exklusive skärmar och pakethållare.

Hmm jag missade den där när jag gluttade på Nishikis hemsida. Den är helt klart intressant. Riktigt snygg!
En aning tung, men de kanske räknar inkl pedaler och allt?

Vevparti och vevlager är ju riktigt sunk på en annars modern hoj.

Den hamnar helt klart i sevärd-listan. Tack för tipset!

Som jag skrev tidigare. 4:an verkar ha rätt tunga hjul och gammalt fyrkantsvevlager. Den är absolut prisvärd men inte så tilltalande som 6:an...

TM skrev:
> Som jag skrev tidigare. 4:an verkar ha rätt tunga
> hjul och gammalt fyrkantsvevlager. Den är absolut
> prisvärd men inte så tilltalande som 6:an...

Vad spelar det för roll att det är "gammalt fyrkantslager"?
På en pedlare är det i nio fall av tio kvalitén på lagret som är intressant, inte om det där allra sista i form av styvhet i ramen kan komma till beroende på vevlagerstandard.
Skillnaden i vikt mellan de två cyklarna är enligt Canyon själva 0,6 kilo.
Hjulen torde stå för en liten del av detta, och du lär knappast känna någon tydlig skillnad bara genom byte av hjulen.

När jag tittar på Specen på 4:an och 6:an är det för mig bara kvalitén på naven (DT 370!) som jag tycker är märkbart bättre. Resten är väldigt lika.

Att köra omkring med Deore XT på vintern och i skiten är verkligen att kasta pärlor för svin och med tanke på hur bra DEORE / SLX fungerar så förstår jag inte ditt resonemang.
Canyon Urban 4 ser fantastiskt prisvärd ut!
Om du oroar dig för kvalitén på BB-un26-lagret är det ju lätt åtgärdat. 200 kr senare sitter det ett XT-lager där, förutsatt att du byter det själv.

Ja att byta till ett XT vevlager och vettigt vevparti är ju enkelt gjort. Bara jag får tag i en utdragare ifrån 1600-talet till det gamla lagret. :P Tror faktiskt att jag har ett oanvänt XTR-lager i backup-lådan från förra hojen...

Sedan återstår bara hjulen. SLX eller XT-prylar bryr jag mig inte så mycket om. Helst hade jag velat ha SRAM drivlina, men det är inte så viktigt.

Som sagt, jag får se. Den är helt klart intressant.

Mnjae tack men nej tack. Den uppfyller inte mycket av mina förväntningar. Visste inte ens att 8-delat såldes längre.

TM skrev:
> ...fyrkantsvevlager...

Har jag både på hybriden och racern. Det verkar inte orsaka några som helst problem. :)
När jag jobbade med utveckling och underhåll på spinningscyklar så var fyrkantsvevlager av velodrom typ med dubbla maskinkullager på varje sida det som gav bäst driftsäkerhet. Allt annat som vi prövade som såg coolare ut på pappret visade sig ganska snart vara för vekt för den helt stumma ramen i stål & rostfritt.

Frid!

Söker liknande ram som TS, vill nog ha en Commencal FCB, men verkar svårt att få tag i nu, något alternativ som tar breda däck, funkar med rakt styre och gärna möjlighet till Pizza-rack i fram. Har redan en vintercykel med bockstyre, men tycker den är rätt kass i stan, har pizza-rack på den, men så fort jag ska spänna fast ett paket tar det i styret / reglagen.

Tillbaka
Topp