Alu bult = reaktion?

Andersson80

Ny medlem
Alu bult = reaktion?
Jag tänkte spara lite vikt på min cykel och bytte några bultar till nya gjorda i aluminium. Det fungerade fint överallt men nu efter en vecka så skulle jag ta loss bromsoket fram och märkte att bultarna fastnat ganska ordentligt, dock fick jag ur dom men ingen av dom andra bultarna har fastnat på liknande sätt. Jag har använt monteringspasta på samtliga bultar.

Är det så att det blir någon slags kemisk reaktion mella alu bulten och gaffelbenen, tror det är magnesium i dom?

Har nu bytt till bultar i titan istället, någon som vet om det fungerar bättre?

Alu bult = reaktion?
haha ja men använder inte aluminium skruvar, bromsar är en säkerhetsfråga å då tycker jag du skall satsa på rostfritt 8.8 stål eller starkare...finns i din järnhandel

Senast redigerad av en moderator:
Alu bult = reaktion?
är inget fan av alu skruvar, men om man ska använda det, ska man vara försiktig när man drar åt dem. min erfarenhet av aluskruvar är att drar man dem lite för hårt, så sätter de sig nå djävulskt, vilket inte sker lika lätt me stål skruvar. hur många gram tjänade du ? :D:D

Alu bult = reaktion?
Jag har provat en alu bult i en gammal del jag hade låg och drog åt riktigt hårt utan att den gick av eller fastnade, något konstigt hände när jag hade den i gaffeln tydligen. Alu bultarna är faktiskt starkare än jag trodde, dock är titan bultarna starkare men också betydligt dyrare.

Jag har bytt 24 stål skruvar mot 24 alu skruvar och enligt våran köksvåg, tyvärr är den inte så exakt men mellan 50g och 100g.

För dom som är intresserade så kolla tastynuts.com, stort utbud av storlekar och färger i både alu och titan. Kanske inte så nödvändigt men lite snyggt om inte annat.

Alu bult = reaktion?
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det för långsamt när du cyklar och har
> stålskruvar/bultar?

Ja nå fruktansvärt sakta!

Alu bult = reaktion?
Har bytt ut en del skruvar till titanium på min hoj . Dock skulle jag nog aldrig sätta aluminium skruvar eller titan på såna ställen som bromsar eller styrstam. Enda stället jag kan tänka mig alubult är till skruven tll att spänna styrlagret på aheadstyrlager.

Alu bult = reaktion?
Kan hålla med om att alu skruvar kanske inte bör användas till bromsar, dock är ju övriga delar av bromsen och fästen gjorda i alu och inte är dessa nå tjockare än själva bulten heller. I styrstammen fungerar alu utmärkt, samma sak där. Vi kör med styren i alu eller kolfiber och det håller också utmärkt fast dom är tunna. Jag har kört med alu och titanskruvar en längre tid och ingen har gått av/sönder. Sen beror det kanske lite på vilken typ av cykel dom sitter på. En XC cykel kanske inte får utstå lika hård belastning som en downhill cykel, eller så är det jag som kör som en gammal kärring så inget någonsin går sönder :)

Alu bult = reaktion?
Ska inte titanskruvar vara väldigt hållbara eller är det jag som har missuppfattat något?
För isf så borde man kunna använda titanskruv till ex bromsar med fördel.

Alu bult = reaktion?
Jensen skrev:
> men en skruv utsätts väll oxå lite för
> annorlunda krafter.

Det är mycket möjligt, förklara gärna mer. Jag är alltid intresserad att lära något nytt.

Alu bult = reaktion?
tamino skrev:
> Ska inte titanskruvar vara väldigt hållbara
> eller är det jag som har missuppfattat något?
> För isf så borde man kunna använda titanskruv
> till ex bromsar med fördel.

Det har jag också för mig. Tror jag läst någonstans att dom är jämförbara med en stål skruv.

Alu bult = reaktion?
tamino skrev:
> Ska inte titanskruvar vara väldigt hållbara
> eller är det jag som har missuppfattat något?
> För isf så borde man kunna använda titanskruv
> till ex bromsar med fördel.

Säg det till den som höll fast min bakbroms. Den var av en annan åsikt. (Gick tvärs av vid en inbromsning med en brutal krasch som följd.) :)

Antagligen en freak accident eftersom 100-tals skruvar från samma tillverkare finns ute på flera hojar och håller utan problem, men nu kör jag stålskruv.

Alu bult = reaktion?
Finns dom på WW-forumet som kör, hör och häpna, aluskruv även till bromsskivan(!) och då talar vi väl M3x4mm typ ...dock oftast i samband med 160/140mm aluskivor så bromskraften är ju inte på långa vägar lika brutal som ex.vis en 203mm stålskiva. Dock vittnas det om att det fungerar.

Sen hur rekommenderat det är lägger jag mig inte i, personligen skulle jag aldrig våga gå så långt...

Kopparpasta lr motsvarande anti-seize är väl däremot en bra idé i samband med aluskruv i alugänga.

Alu bult = reaktion?
Niko/Frost skrev:
> Finns dom på WW-forumet som kör, hör och
> häpna, aluskruv även till bromsskivan(!) och då
> talar vi väl M3x4mm typ ...dock oftast i samband
> med 160/140mm aluskivor så bromskraften är ju
> inte på långa vägar lika brutal som ex.vis en
> 203mm stålskiva. Dock vittnas det om att det
> fungerar.
>
> Sen hur rekommenderat det är lägger jag mig inte
> i, personligen skulle jag aldrig våga gå så
> långt...
>
> Kopparpasta lr motsvarande anti-seize är väl
> däremot en bra idé i samband med aluskruv i
> alugänga.

Har också hört det, men jag tror det är M5x10mm till skivorna. Dock har jag centerlock skivor så det har jag inte provat.

Alu bult = reaktion?
Det är väl inte M5 till bromsskivorna heller? M5 har man ju till styrstammar, sadelklämmor, etc... Redigt små bultar som skivor utan centerlock sitter fast med... Kan dock minnas fel och det är M4, var länge sen jag körde skivor nu och orkar inte springa och titta på gamla skivbultar i reservdelslådan :-)

Alu bult = reaktion?
Edit 1: Äh vafan, ingenting stämmer ju numer... Jag lovar att inte skriva något mer den här veckan! Hahaha...

Edit 2: Mitt minne är ju fanimej som en mök-äggs-fjärt... Tur att jag avsagt mig skivbromsar för en lång tid framöver och dedikerat mitt liv åt v-bromsar, haha...

Alu bult = reaktion?
Jag hade ett intresse av att byta skruvar på min gamla hoj. Jag pratade med kvick´s mc om saken och han tyckte inte aluskruvar var rätt, vi kom överens om att titan skulle hålla men skulle jag byta alla skruvar på hela cykeln så skulle det kosta ca. 2000:-
Det finns även aluskruv från Poggipolini som är hårdare, gjorda för racingmotorcyklar. Pris vet jag inte.

Kolla gärna på http://www.kvickmc.se/shop/

//Danne

Alu bult = reaktion?
Aluskruv till mc används på tex motorkåpor där enda uppgiften är att hålla fast en pryl som behövs men inte utsätts för krafter. På en cykel är det väl i princip bara skruvar till flaskhållare och ett fåtal andra som inte tar upp krafter. Enda fördelen med aluskruv är att den är lättare att borra ut efter man dragit av den. :)

Alu bult = reaktion?
Det finns säkert nån speciell aluminium legering som fungerar.

I princip är väl problemet med aluminium att det deformationshärdar.

En bult/skruv expanderar när man drar åt den till rätt moment vilket gör att den håller fast och inte skruvar upp sig.

Problemet med aluminium skulle då va att skruven blir mer känslig för rätt moment när du drar åt den. Dvs drar man åt den för hårt får man en deformationshärdning som gör att skruven blir hård men spröd och när den då utsätts för krafter hit och dit så går den av rakt av medans exempelvis en stålskruv har en helt annan möjlighet att fjädra.

Det innebär oxå att en aluminiumskruv borde bli lite hårdare/sprödare för varje gång du drar åt den efter att du har plockat loss en del.

Titan är nog en väldigt mycket bättre lösning när det kommer till skruvar och krafter, aluminium kan säkert fungera bra där det rör sig om en statisk belastning som exempelivs en motorkåpa. På en rörlig del och speciellt en cykel som utsätts för stötar av varierande grad finns risken för att skruven deformationshärdar lite för varje gång och till slut brister.

Jag är ingen ingenjör så det är möjligt att jag har fel men i princip tycker jag att det borde fungera så här.

Hälsningar

Erik

Alu bult = reaktion?
Titanprylar kan ju "ärgas"fast i alu ramar. Hur titan och magnesium reagerar det vet jag inte. Att det är magnesiumet som gör att bulten i framgaffeln satt hårdare, det gissar jag.

Alu bult = reaktion?
Robban skrev:
> Aluskruv till mc används på tex motorkåpor där
> enda uppgiften är att hålla fast en pryl som
> behövs men inte utsätts för krafter. På en
> cykel är det väl i princip bara skruvar till
> flaskhållare och ett fåtal andra som inte tar
> upp krafter. Enda fördelen med aluskruv är att
> den är lättare att borra ut efter man dragit av
> den. :)

?? skruvarna som håller i flaskställen tar ju vist upp krafter, vet två personer som båda har haft av flaskställ skruv i aluminium, alltså skruven har under användning av flaskstället gått av jäms med ramen, skitkul att försöka få ut en skruv som gått av jäms med ramen, not :D

titan förbinder ju sig med det mesta, i alla fall i metallväg, men det sker ju inte över en natt precis, ett halvår o utan nå fett eller kopparpasta, så ja då kunde det väll vara en trolig sak om det nu hade varit titanskruvar eller ok i titan.

Alu bult = reaktion?
Enligt mig så gäller det alu för saker som bara håller saker på plats. Medans titan eller stål på ställen som utsätts för en del som bromsok, skivor, styrstam, sadelstolpe och så. Kört med aluskruv till flaskställen lite mer än ett år nu och fungerar hur bra som helst för mig.

Tillbaka
Topp