Andningsfilter eller dö??

Appel

Aktiv medlem
Det skrivs mycket om farligt höga nivåer av partiklar invid tungt trafikerade vägar. Hur ska man förhålla sig till det?
När jag t.ex cyklat över liljeholmsbron, längs långholmsgatan och vidare upp över västerbron i rusningstrafik tycker jag att man kan känna att man dragit in mängder med dålig luft i lungorna. Speciellt vid torrt väglag på våren innan vägarna är sopade (fast det finns väl farliga partiklar hela året som är så små att de inte känns lika tydligt).
Ska man börja med andingsfilter vid cykling i tät biltrafik?
Isåfall, vad ska man ha?

t_skyddsmask90_4.jpg

Finns som tur är även slang för dricka, med adapter kan den kopplas direkt till Camelbaken: http://www.soldf.com/skyddsmask90.html

Du får väl trösta dig med att du håller dig ovan jord.

I Stockholms tunnelbana finns höga halter av luftburna små partiklar från slitage av, hjul, strömskena och andra källor. Mätningar har visat att det på vissa perronger finns betydligt fler partiklar än på en högtrafikerad gata. På gatan kommer partiklarna främst från bilars avgaser.

Att exponeras för avgaser ger en ökad risk för lungcancer och misstänks också öka risken för hjärtinfarkt.
(Enligt landstingets folkhälsoguide)

På Mariatorgets tunnelbanestation är halterna av partiklar fem till tio gånger högre än vid Stockholm smutsigaste gata - Hornsgatan. Nu vet de också att en tunnelbanepartikel påverkar en lungcell åtta gånger mer än en partikel från Hornsgatan.
(Enligt DN)

Så cykla på du och var glad att du inte åker tunnelbana. Eller flytta ut på landet!

När jag jobbade inne i smeten kändes det definitivt att man hojjat längs hårt trafikerade 08vägar.
Helt insane att så många rullar med dubbade vinterdäck 5-6mån/år på sommarväglag, bytte till sommarsulor i januari på min miljömarodör. Vägverket saltar ju dessutom som dårar även om det inte är is ellr kallt så dubbdäck är totalt onödigt och borde förbjudas i storstäderna

Troligen är skaderisken högre av det faktum att du cyklar i trafik än skaderisken av partiklarna i luften. Du har troligen mer att vinna på att köra med knäskydd, benskydd och fullfacehjälm än att köra med andningsmask.

Senast redigerad av en moderator:
Tror inte andningsfilter gör saken sämre, sedan så beror det på vilken storlek partiklarna har och vilken klass andningsskydd du tänker bära:) Stora partiklar fastnar ju i näsan.

Men visst, det är inte direkt någon ny historia att personer i storstäder har sämre lungor än folk ute på landet. (generellt)

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Troligen är skaderisken högre av det faktum att
> du cyklar i trafik än skaderisken av partiklarna
> i luften. Du har troligen mer att vinna på att
> köra med knäskydd, benskydd och fullfacehjälm
> än att köra med andningsmask.

Är det två alternativ som kan utesluta varandra, menar du?

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> > Du har troligen mer att vinna på att
> > köra med knäskydd, benskydd och fullfacehjälm
> > än att köra med andningsmask.
>
> Är det två alternativ som kan utesluta varandra,
> menar du?

Nej, skrev jag det?

Problemet är att det du snyter ur näsan och det som "känns" är de stora partiklar som inte är farliga. Det är de rackarna på bara några få molekyler som verkligen kommer att komma in lungorna och skapar problem.
En rolig detalj är att för fordonsindustrin gäller gränser för hur mycket partiklar man får släppa ut i VIKT. D.v.s man kan släppa ut många små och farliga eller få stora och ofarliga... lite konstigt kan tyckas!!!

Man jag undrar hur mycket en andningsmask skyddar dig från de små partiklarna!? De som verkligen är farliga, alltså!? Att filtret blir svart och smutsigt betyder bara att det tar stora partiklar inte små... Någon som VET?

Finns det filter som tar dom små hälsofarliga partiklarna?

Tillbaka
Topp