Ändra sadelpositionen?

GurraG

Aktiv medlem
Ändra sadelpositionen?
Jag har sett i ett flertal trådar rekommendationen att flytta fram/bak sadeln för att ändra "längden" på sittställningen.
I min värld är det no-no att ändra sadelpositionen ifht vevlagercentrum, ett "heligt" mått enl min åsikt, inget man laborerar med/ändrar om man hittat/bike-fittat "rätt läge".
Vad säger Happy?

Ändra sadelpositionen?
Om man nu hittat bra position för landsväg kan jag tänka mig att flytta fram för tempo om jag då sänker o flyttar fram styret - dvs jag "roterar" framåt m a p vevlagret. Dan Empfield på slowtwitch har resonerat mkt kring det här. Nu kör jag inte tempo o gör inga sådana förändringar - har alltid samma position på sadel relativt vevparti. Ngn cm kortare på cx o min ss jämfört med optimala landsvägspositionen. Mina knän har hittat vad som känns bäst m h a bland annat bikefit - vågar inte mixtra längre. Vissa kan ju köra med hur knepig position som helst men har man opererat knän p g a cykling kanske man är försiktigare - det är i alla fall jag

Ändra sadelpositionen?
Klart man kan ändra lite men det får vara inom rimliga gränser. Tanken är ju att knäet ska vara direkt över pedalen vid 90 grader. Och att från det läget t.ex flytta bak sadeln 5 cm är nog ingen höjdare, dock kan man nog flytta bak den någon cm eller fram ett par cm.

Från egen erfarenhet så gör det mindre skada att flytta fram sadeln på en något för stor ram än att flytta bak den på en för liten ram. Det känns rent subjektivt som att man förlorar mindre kraft på det viset, det värsta jag vet är att sitta för långt bak på cykeln och trampa. Hellre några centimeter för långt fram.

Bikefit är ingen religion det heller, men det kan vara en väldigt bra startpunkt. Sedan kan man känna efter om några veckor om man ändå inte ville ha lite kortare styrstam, lägre styre etc etc. Ett par cm här och där kan göra stor skillnad.

Tillbaka
Topp