Androidlur som träningsdator

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Den här tråden kan ses som en avknoppning från iphone vs android-tråden.

Började spåna på att ha en androidlur som träningsdator, både vid cykling och löpning och whatnot.

Började snackas om telefonen Motorola Defy som ska lanseras nu under slutet av året:
http://www.motorola.com/Consumers/X...nd-Services/Mobile-Phones/MOTOROLA-DEFY-XW-EN

Sammanfattningsvis är det en androidlur med 3,7" repskyddad touchdisplay som är ip67-klassad. Med lite flyt sitter det ett Wilink-chip i den som gör att den blir ant+-kompatibel, och alltså kan ta emot signaler från t ex garminenheter.

Skulle den inte vara det har jag hittat lite blåtandsgrejor man kan sätta på sin cykel och sig själv. Först ut, kombinerad kadens och hjulsensor:
http://www.prweb.com/releases/2010/06/prweb4104204.htm

och här ett pulsbälte:
http://shop.endomondo.com/collections/all/products/zephyr-heart-rate-monitor-hxmtm-bluetoothtm

Edit - hade mixat länkarna
Vad tror ni om det hela?

Senast redigerad av en moderator:
Fick precis det här mailet från motorola:

"Thank you for contacting Motorola.

Unfortunately, this feature is not supported. The TI OMAP 3610 processor does not come with WiLink Technology.
We also can not confirm if the Defy gets update 2.2

For any further assistance or information please do not hesitate to contact us again, quoting your Customer Reference number.

Thank you for allowing us to be of service to you.

Kind regards,

Motorola Mobile Devices Contact
www.motorola.com"

Ska man använda defy som träningsdator är det alltså någon blåtandsvariant som gäller och då gäller det ju att hitta appar som det funkar med. Pulsbältet ovan funkar ju i alla fall med endomondo. Vet att htc legend har wilinkchip som genom firmwareuppgradering kan ta emot ant+. Men den är ju inte så tålig...

Jag lyckades inte avbeställa iphone-fyran, den ligger visst och väntar på att hämtas men har inte aviserats.. Men jag kommer hålla ögonen på Defy ändå, tycker den verkar högintressant!

Synd att den inte är ANT+-kompatibel. Chippet verkar ju trots allt finnas där.

Runkeeper finns för övrigt i Pro-version även på Android numera. De verkar satsa hårt även på den här plattformen!

Blåtand drar mycket mer ström, jobbigt att behöva ladda pulsbandet efter 8 timmars användning!

Polar har ett BT-pulsband numera.

Jag använder en Garmin 405 idag och upplever mig väldigt begränsad av batteritiden, med en telefon kommer det ju vara ännu värre. Vad är batteritiden med både blåtand och gps? 5-6 timmar?

Den kombinerade hjul och kadenssensorn ovan avnänder i alla fall BT low energy, så i den behöver man in alla fall inte byta batteri på lång tid, är nog snarare telefonen som begränsar isåfall. Får väl koppla in den till en navdynamo ;)

roding skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet någon vad denna mobilen kommer att ligga ut
> på i butik?

Spekulation om man kikar på telefoner med liknande prestanda idag är väl 3000-4000 kr utan abonnemang när den börjar säljas.

Men Motorola har ingen svensk representation i Sverige så det blir till att köpa t.ex. från Tyskland.

jomper skrev:
> Blåtand drar mycket mer ström, jobbigt att
> behöva ladda pulsbandet efter 8 timmars
> användning!
>
> Polar har ett BT-pulsband numera.

Kan man köpa polars variant löst någonstans?

*Edit - fanns förstås på ebay...och på sports trackers hemsida för 70,47€:
http://shop.sports-tracker.com/epag...bjectPath=/Shops/12052010-1091/Products/10100

Hårdvarukompabilitet är en sak men sen skall det till vettig programvara också. Har själv en HTC Hero och kör med MyTracks men tycker inte riktigt att den håller måttet. Saknar framförallt att kunna ladda in en rutt som man gjort på tex bikeroutetoaster och sen kunna följa den från progammet. Har dock läst att alla HTC Columbia-åkare i Tour de France åkte med en Desire HD som körde en utvecklingsversion av MyTracks vilket strömmade kadens, effekt, puls osv live till en webbsida... Praktiskt! Nåja, ganska coolt iallafall.

Har ni några andra tips på bra cykelappar???

/Roger

Jag kör Sportypal på min Desire. Det är mest för att gps-logga rundorna. Man får fina grafer över hastighet och kan se exakt hur snabbt man körde på en viss sträcka, höjdmeter osv.

Sony Ericssons LiveView verkar vara en bra grej till träningssetuppen. Med den kan man ha telefonen i en plastpåse i ryggfickan men ändå se sträcka, hastighet och styra musikspelare mm

gäller ju att den däringa live view-prylen har någon ip-klassning då...Colombia-teamet körde med en hårdvarumässigt moddad HTC Legend, om som tidigare sas, en specialare av mytracks.

Jag kör Endomondo på min Hero. Med GPS igång, 3G igång, Spotify/Endomondo/Tracker Booster running så räcker batterierna inte länge. Glöm 5-6h, här snackar vi max 1-2h, beroende på om du tar bort Spotify o struntar i Tracker Booster (men får då lite sämre GPS data).

Har även provat SportyPal, den var bättre än Endomondo på så vis att man kan analysera data bättre. Men Endomondo >> allt i ren användarbas så det kommer nog så småningom.

Men jag vet ifan om man kan kalla telefonen för "träningsdator", den loggar ju bara lite hur man transporterat sig, o medelhastighet o sånt. Vet inte ifan om den har pulsträning, zonträning, kadens. Och även om den har det så kan man ju inte fumla upp telefonen o stirra på den, då måste den ju sitta på styret som en GPS o då finns väl bättre alternativ. Antingen en ren cykeldator för 1500kr (Polar CS200) som har hela baletten + tydlig skärm. Eller CS400 + lös kadensmätare. Eller en navigator typ Garmin 705 om man vill spela in rutter o ladda in andras rutter, o få väganvisningar :)

All in all, vad är det du vill få ut av din träningsdator på mobilen? Den kommer nog inte ersätta ngt som sitter på handleden eller på styret, utan mer en dummy som spelar in vad som händer o räcker batterimässigt till kortare rundor.

Har en Defy. Riktigt sjyst tycker jag, sen är ju android android. Ingen jätteskillnad mot andra telefoner, men jag gillar priset, formatet och tåligheten.

Ang. att använda som träningsdator har jag bara kört endomondo på joggingrundorna. Inga konstigheter, fungerar fint. Ett plus är att GPS'en verkar vara ganska exakt faktiskt (stooor skillnad mot min N97, som iofs har erkänt usel GPS-mottagning).

Nackdelen är ju att det fortfarande inte ens har kommit en 2.2-uppdatering än (ska komma när som helst nu), och man undrar ju om 2.3 ens kommer. Motoblur är inte jätteroligt heller, men det är bara att lägga in LauncherPro så snabbas den upp rejält.

Jag kör också Defy sen början av januari, är nöjd än så länge.

Tycker batteritiden verkar bättre än många andra smartphones, jag kan klara mig 3 dar utan att ladda om man inte kör gps.

Har kört defy sedan den släpptes och även jag är riktigt nöjd. Enda jag har att anmärka på är att wifi-uppkopplingen känns mindre än 100%-ig. Dock grymt skönt att slippa hålla på att stoppa telefonen i plastpåsar och sånt. Första jag gjorde när jag fick den var att lägga den i en skål med vatten för att se vad den gick för. Funkar fortfarande bra :)

Har inte kommit mig för att testa med något bt-pulsband. Såg att adidas skulle släppa sin coach-programvara till android. Kanske kan vara något.

håller med om wifin. Trots att den ska "komma ihåg" nätverken måste man ibland ansluta manuellt ändå. Den kommer ihåg lösenorden och så men man måste tjata för att den ska ansluta

Det finns en läckt 2.2-rom man kan installera som verkar funka bra. Sen lär jag väl ta bort allt vad branding heter, skulle helst ha en helt vanilj android.

Nåja. Finns i lager hos Netonet i Slagsta för 2999..

Har beställt en Defy som jag väntar ivrigt på! Ni som redan har en, hur gör ni för att få med den när ni cyklar och springer? Funkar det att ha den i fickan om man vill logga med GPS eller måste den ha bättre "utsikt"?

GPS'en fungerar utmärkt i fickan. Dock störde jag mig på att den hängde och slängde i fickan, så jag skaffade ett I-phonearmband från teknikmagasinet.

Ser smidig ut, tyvärr endast tillgänglig i Japan än så länge...

http://www.engadget.com/2011/05/16/nec-medias-wp-n-06c-announced-in-japan-shows-off-slimness-with/
n06c05162011-1305526107.jpg

Nu har jag kört med en Xperia X10 som träningsdator ett tag.
Använder Polars pulsbält med BT.

+ Det funkar
+ En pryl istället för två
+ Gott om appar på androidmarket
+ Gott om websiter som man kan logga sina träningsdata på

- luren är lätt att ha sönder
- drar batterier som bara den
- apparna är pilliga att hålla på med (en riktig pulsklocka eller GPS är bättre) när man är ute i skogen
- saknar riktig höjdmätare

Precisionen i markplanet är nog också sämre jämfört med riktiga grejjor, men för mitt syfte (glad motionär) funkar det.

Ifall jag skulle köpa smartfån nu skulle det var en som är ANT+ klar, t ex Xperia X10 ARC, BT drar för mycket ström helt enkelt.

Lite tillbehör jag köpt:
* extern batteripack som ger 5 Ah extra så jag kan köra med GPS:en påslagen en heldags episk MTB-tur eller VR.
* en Aquapac för att skydda luren mot väta.

Shoppingplaner:
* lämpligt hårdskal som passar Xperian.
* kadensmätare med BT.
* kraftmätare med BT.

Planerade moddningar:
* laddningsbart batteri till pulsbältet

Jerry, tack för recensionen!
Funderar på att skaffa en Defy för lagom till att mitt abonnemang tar slut har min Ericson börjat strula. Såg att Telia börjat sälja den med 2.2 programvaran. Kundtjänst visste som så ofta nada om vad som ingår, tex om den har 'nordisk programvara'. Om inte är det nog bättre att köpa en obunden med 2.1 till lägre pris och sedan uppgradera.

Finns förövrigt en läckt version av Android ‘Gingerbread’ 2.3 att ladda ner men den verkar inte funka klockrent om jag tyder texten rätt: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1081957

Ang. ANT kanske det funkar om man skaffar ett minneskort som har det inbyggt eller...?: https://supportforums.motorola.com/message/334398

Väldigt sugen på denna lur med :), segt att behöva ha luren i en plastpåse hela tiden .
Tråkigt det där med Wifi´n men det kanske fixas i någon uppdatering ???
Kör med en Nokia 5800 med Sportstracker och tycker att det funkar väldigt bra men det är klart allting idag vad smartphones heter är väl bättre :D.

Börjar bli lite sugen på en xperia active. Nu har jag 0-koll på androidtelefoner. Kan man köra flera program samtidigt? Tex visa puls och spela musik. Vad kan förvänta sig för batteritid om man kör gps? GPS är inte så jatteviktigt men skulle vara bra om man kör vilse. Måste man vara uppkopplad mot nätet för att använda GPS eller kan man ha kartan i luren? Finns det programvara som sparar pulskurva, höjdprofil mm?

Jerry skrev:
> Nu har jag kört med en Xperia X10 som
> träningsdator ett tag.
> Använder Polars pulsbält med BT.
>
> + Det funkar
> + En pryl istället för två
> + Gott om appar på androidmarket
> + Gott om websiter som man kan logga sina
> träningsdata på
>
> - luren är lätt att ha sönder
> - drar batterier som bara den
> - apparna är pilliga att hålla på med (en
> riktig pulsklocka eller GPS är bättre) när man
> är ute i skogen
> - saknar riktig höjdmätare
>
> Precisionen i markplanet är nog också sämre
> jämfört med riktiga grejjor, men för mitt syfte
> (glad motionär) funkar det.
>
> Ifall jag skulle köpa smartfån nu skulle det var
> en som är ANT+ klar, t ex Xperia X10 ARC, BT drar
> för mycket ström helt enkelt.
>
> Lite tillbehör jag köpt:
> * extern batteripack som ger 5 Ah extra så jag
> kan köra med GPS:en påslagen en heldags episk
> MTB-tur eller VR.
> * en Aquapac för att skydda luren mot väta.
>
> Shoppingplaner:
> * lämpligt hårdskal som passar Xperian.
> * kadensmätare med BT.
> * kraftmätare med BT.
>
> Planerade moddningar:
> * laddningsbart batteri till pulsbältet

Jag använder själv en Nexus One som träningsdator, och kör iofs inte med pulsband och bluetooth. Däremot kan jag med största sannolikhet säga att det inte är Bluetooth som drar mycket ström, utan GPS:en. Jag kan ha mitt Bluetooth headset connectat och igång en hel dag utan problem. Har jag däremot Endomondo träningsapp (som använder GPS) igång så drar batteriet ur på en förmiddag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp