Ang. Hund i koppel snacket.

• Trådstartare Trådstartare J77
  • Start datum Start datum

J77

Medlem
Tycker det är mycket snack om hundar lösa i skogen och utskällningar osv så jag tänkte att detta kanske lyser upp lite. Har för mig jag sett liknande post, men lägger upp detta i alla fall.

I Göteborg så hittade jag detta. Ni som bor i andra orter kan ju fylla på i denna posten om ni orkar och vill=)
Ni som har mera info om tex skyltar i Delsjön mfl kan ju lägga till lite med för att komplettera och ge folk möjlighet att skriva ut något som man kan trycka upp i nyllet på dem som klagar.

Källa: http://www4.goteborg.se/prod/g-info/ffs.nsf/0/87697eb7a8b3026ac1256d96003d7e0b?OpenDocument

§ 18

1 mom. Under vistelse utomhus på offentlig plats skall hund hållas under tillsyn. Därvid skall särskilt iakttas

att hunden förs kopplad på försäljningsplats medan torghandel pågår och på badplats samt under tiden fr o m den 1 april t o m den 30 september i park eller plantering,
att hunden inte förorenar allmän begravningsplats eller badplats,

att hunden inte skadar park eller plantering,

att föroreningar efter hunden på offentlig plats plockas upp samt

att hunden, där den inte hålls kopplad, är försedd med halsband som anger ägarens namn och adress eller telefonnummer.

I Slottsskogen skall hunden vara kopplad året om förutom på särskilt anvisade platser. På allmän begravningsplats skall hunden vara kopplad året om.
Hunden får inte vistas på lekplats eller för lek upplåten gräsmatta.

Utomhus skall tik under löptid hållas kopplad eller inom inhägnat område.

För badplatserna Askimsbadet, Härlandatjärnbadet, Lillebybadet samt Näsetbadet gäller att hund inte får vistas på badplatsen under tiden fr.o.m. den 1 maj t.o.m. den 15 september. Kartor utvisande badplatsområdenas exakta avgränsning finns tillgängliga på Göteborgs stadskansli.

2 mom. För iakttagande av föreskrifterna i 1 mom är hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller nyttjande ansvarig.

3 mom. Vad i 1 mom stadgas gäller inte hund i polistjänst, ledarhund för synskadad person eller hund, för vilken polismyndigheten medgivit särskilt undantag.

4 mom. Hund som anträffas lös under omständigheter eller tid, som strider mot vad i denna paragraf stadgas, får omhändertas av polisman och därest upplysning om ägaren eller innehavaren inte kan erhållas, avföras till hundstall. Har ägaren eller innehavaren inte inom sex dagar efter hundens upptagande återhämtat hunden och ersatt kostnaden för dess upptagande och vård, ankommer det på polismyndigheten att besluta hur man skall förfara med hunden.

Nästa Källa: http://www.skk.se/

Vad innebär koppeltvång och var får min hund vara lös?

Reglerna för hur hund ska hållas varierar från kommun till kommun. Eftersom Du som hundägare är skyldig att känna till vilka lagar som gäller för hundhållning kan det vara lämpligt att Du kontaktar Miljö- och Hälsoskyddskontoret i den kommun där Du bor för att få information om vilka regler som gäller. Anvisningarna finns i den lokala ordningsstadgan.
I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

Lösningen är att döpa sin hund till Kopplad. Då kan man med gott samvete säga att "min hund är Kopplad". Detta gäller speciellt i Gbg.

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket text, vad vill du ha sagt?

Ja..tycker det talar för sig själv, men om du inte förstår så kan du läsa texten också.
Står ju att det gäller i Göteborg..du verkar bo i Sthlm. Står dock att du bor i Oslo...

Så sluta larva er och ta det lite seriösare och fyll på med lite info.

Senast redigerad av en moderator:
En sån här bra tråd förtjänar en bild på en hund:

hotdog.jpg ht=375

Det är väl också så, som sällan anges att det alltid är koppeltvång i naturreservat.
Eftersom det ofta är naturreservat för att det kanske finns endemiska arter osv.

rejser skrev:
> Det är väl också så, som sällan anges att det
> alltid är koppeltvång i naturreservat.
> Eftersom det ofta är naturreservat för att det
> kanske finns endemiska arter osv.

Utan att vara insatt i frågan om artsammansättningen så misstänker jag att det inte finns endemiska arter i de flesta av Sveriges naturreservat... Däremot lär det finnas skyddsvärda arter som kan störas av en lösspringande hund. Kan för all del inte komma på något endemiskt djur i Sverige som skulle kunna ta skada av en lösspringande hund och inte heller någon endemisk växt...

Men även utan endemiska arter så stöder jag helt och hållet att lösspringande hundar inte hör hemma i våra naturreservat...

/Stellan

rejser skrev:
> Det är väl också så, som sällan anges att det
> alltid är koppeltvång i naturreservat.

Det är exakt så det inte är.

> Eftersom det ofta är naturreservat för att det
> kanske finns endemiska arter osv.

Ansluter mig hårt till Stellan i den här frågan.

stellan: förvånadsvärt många faktiskt är det ju. typ 1/30 kanske ;) många har ju dock rödlistade som du skriver.
Vet några områden där det finns endemiska trollsländor som absolut störs av hundar i vassen utmed bäcken.
Blommor tar väl mer skada av cyklarna då. Fast har sett naturreservat som haft cykelförbud med hänvisning till rödlistad mossa.

Rödlistningarna är ju dock omfattande och där har vi mycket som tar skada av hundar(och cyklar och hästar och folk som ska mossa till sina juldekorationer och...). Fåglar osv.

rejser skrev:
> stellan: förvånadsvärt många faktiskt är det
> ju. typ 1/30 kanske ;) många har ju dock
> rödlistade som du skriver.
> Vet några områden där det finns endemiska
> trollsländor som absolut störs av hundar i
> vassen utmed bäcken.
> Blommor tar väl mer skada av cyklarna då. Fast
> har sett naturreservat som haft cykelförbud med
> hänvisning till rödlistad mossa.
>

Jag måste bara fråga vart denna siffra kommer på över andelen av endemiska arter? Jag har kollat genom alla Europas arter av trollsländor och ingen av dem är endemisk för Sverige eller för Norden. När man kollar över kärlväxterna i Sverige så blir det 7 endemiska arter och räknar man både underarter och arter hamnar man på 18 st. Av de 7 endemiska arterna är några av dem ur hybridursprung och kan troligtvis lätt uppstå igen om föräldrararterna växer tillsammans.

/Stellan

Stellan: Nu höftar jag lite. du får inte ta det så allvarligt ;)
Eller så kanske det skulle till en nolla som jag inte hann med (men är också en sjukt grov höftning, men närmare sanningen skulle jag tro).

Men angående trollisar så kommer det nog vilken månad som helst att publiceras säger rykten. Frågan är dock om det blir en rödlistning istället. Lite för lik en trodd utdöd variant från ryssland. Men jag har tappat insyn i frågan.

Kommer inte ihåg om det var lokala regler för naturreservat till naturreservat eller om dom införde på alla naturreservat koppeltvång året runt. Står bra i text i naturvårdsverket att vara i naturen. Men deras sida verkar undergå någon form av operation
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...lighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/

J77 skrev:
> Hunden får inte vistas på lekplats eller för
> lek upplåten gräsmatta.
>

Tydligen så är varenda liten gräsplätt i Göteborg upplåten för lek för det sitter fan skyltar som påminner om den där paragrafen överallt. Kan inte påstå att jag har sett särskilt många som leker på de gräsplättarna och jag kan inte heller riktigt förstå vad problemet är om jag skulle råka snedda över en (folktom) sådan med monstret...

Upup skrev:
> Grodor

Vad menar du med grodor? Ska även dessa hållas i koppel?

Stellan skrev:
> Upup skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Grodor
>
> Vad menar du med grodor? Ska även dessa hållas i
> koppel?

Nä, jag är inte biolog. Men vissa av dem borde ses som endemiska i sverige och något som hotas av lösspringande hundar.

Upup skrev:
---------------------------------
>
>
> Nä, jag är inte biolog. Men vissa av dem borde
> ses som endemiska i sverige och något som hotas
> av lösspringande hundar.

Det finns en del hotade och rödlistade grodor i Sverige men knappast några endemiska... Kanske skulle man starta "Visa din endem-tråden"...

/Stellan

var ju bara på exempel på varför det var koppeltvång i många naturreservat, eftersom hund i koppel var ämnet i tråden.
Skulle skrivit rödlistade istället och givit tråden en chans. ;)

Läst ni föresten om dom 2 nya arter av bin som hittats i östergötland (ja, en hybrid, men ändå)?

Endem-tråden skulle nog bli ganska tom. Jag tog aldrig bild när gubbarna var super-glada, jag filtrerade dy som sig bör...

Om en grodjävel blir stressad av att hund är okopplad känns det som om det bästa man kan göra är att låta kampen för överlevnad ha sin gång.

"Mother Nature started the fight for survival and now that she is losing she wants to quit" (M. Burns)

De flesta hundar är snälla och ofarliga men för en person som är hundrädd är det ingen tröst. Att ha en hund okopplad i områden där andra människor vistas är respektlöst, hur snäll hunden än är. För en hundrädd person är ett koppel en säkerhet. Hundägare bör tänka ett steg längre än till sig själva och sin hund.

okopplade hundar i befolkade områden borde få skjutas av direkt. allt från en liten darrande knähund som bärs runt av en klonad tjej till 'kamphundar' till vilken valfri ras som helst.

De flesta mäniskor är snälla och ofarliga men för en person som är människorädd är det ingen tröst. Att ha en människa okopplad i områden där andra människor vistas är respektlöst, hur snäll människa än är. För en människorädd person är ett koppel en säkerhet. Människa bör tänka ett steg längre än till sig själva.

markus138 skrev:
> Får man cykla i naturreservat?

ja, om det inte är förbjudet

Tur att alla cukklister hatar alla andra som kan komma ivägen!
Hur skulle värden annars se ut om vi inte sköt hundar, gammla damer o för att inte nämna joggade o rödljus. Så jävla typiskt att man e en jävla svenne, var e oddset för att födas i SVerige??

Tillbaka
Topp