Änggårdsbergen Doggystyle / Hudgården flow

yonsson

Aktiv medlem
Jag tänkte tipsa om ett ”nytt” spår som jag körde för första gången idag. Verkar ha byggts väldigt nyligen.

Trailforks: Doggystyle
Strava: Hundgården flow (tror jag).

Knixiga svängar, teknisk och ganska kort men väldigt roligt och bra byggd. Helt klart värd att köra om man är i närheten.
Tyvärr kommer man ut precis bredvid hundgården vilket jag gissar att hundarna inte gillar. Gissar att det är dumt att tipsa då fler lär hitta spåret då men man ska ju vara snäll, eller hur?

Den största dumheten är väl iofs att bredda spåret. (@ 1:09) ..Och nej, du är nog inte ensam om att göra det.

Jag ville 1: Inte köra i vattenhålet, 2: Inte köra in i den uppstickande pinnen och 3: Det var första gången jag körde spåret.
Argument 2 kan jag köpa (även om jag mest ser pinne som markerar var stigen går samt tvärliggande som ska hindra mer slitage/grop), men argument 1.. då breddar du hellre stigen än att bli lite skitig alltså? Jag kan låta onödigt irriterad men det är väl just breddning som gjort att t. ex. området omkring "Sandiga" ser/sett för jävligt ut med meterbreda lerhål, och sen nya spår även utanför dessa.. och även att diverse andra stigar bara blir bredare och bredare. Detta läker inte riktigt lika snabbt som det tar att tvätta cykeln och ev kläderna från lite vatten och lera.

Några exempel från annan tråd:
IMG_20200223_164542.jpg

IMG_20200203_125511.jpg

Senast ändrad:
Argument 2 kan jag köpa (även om jag mest ser pinne som markerar var stigen går samt tvärliggande som ska hindra mer slitage/grop), men argument 1.. då breddar du hellre stigen än att bli lite skitig alltså? Jag kan låta onödigt irriterad men det är väl just breddning som gjort att t. ex. området omkring "Sandiga" ser/sett för jävligt ut med meterbreda lerhål, och sen nya spår även utanför dessa.. och även att diverse andra stigar bara blir bredare och bredare. Detta läker inte riktigt lika snabbt som det tar att tvätta cykeln och ev kläderna från lite vatten och lera.

Visa bilaga 411594
Visa bilaga 411595
Jag hör vad du säger och jag brukar inte bredda spår. Det var som sagt första gången jag körde där och man ser inte ens vattnet när man kommer i fart. Det man ser när man närmar sig är en uppstickande pinne, den ville jag som sagt undvika.

Visa bilaga 411594
Visa bilaga 411595

åh +1 jätteviktigt!

Som cyklister så kan vi faktiskt cykla i 20cm djup vattenpöl utan problem, det kan inte fotgängare. När vi cyklar precis i kanten av ett vattenhål så breddas det ganska snabbt någon centimeter vilket trycker ut fotgängare någon centimeter åt sidorna eftersom de inte vill nudda vattnet alls. De trampar då ner gräset någon centimeter ut vilket gör att det känns okej för nästa cyklist att köra precis vid vattenkanten "eftersom det ändå är ganska bred marginal bort till gräset så är det lugnt att cykla här". Men det är det alltså inte, förloppet ovan blir en kedjeeffekt som bara breddar och breddar pölarna och gissa vilka som får skulden för att det ser träkigt ut i skogen...:) Vill man som cyklist inte bli blöt, sänk hastigheten och lek traktor genom vattnet, men kör alltid rakt igenom vattenpölen.

Ta inte åt dig yonnson det här är absolut inte menat mot dig, det är menat för alla oss på två hjul

Körde den första gången förra veckan. Grymt ambitiös och rolig stig. Bara man håller sig till vänster om den uppstickande pinnen där TS "breddar stigen" så är det bara ett litet rullbart dropp och sedan stigens enda surhål.
Inga dropp eller branter är några direkta svårigheter, men vissa är lite blinda, så förstår om man blir lite tveksam första gången man rullar

Vi var ute igår och lade dränering vid det värsta surhålet, lappade upp med ny jord och städade undan lite pinnar och sten. Nu ska det nog vara bättre flow där. Var fortfarande mjukt när vi lämnade så vet inte hur det har hållt sig. Men åker ut och lägger till några hinkar jord om det börjar rämna.

Kul att jag hamnade med på eran film oxå! Står ute i skogen och håller jycken :) Här är vad jag lyckades fånga samma morgon:

Edit: Från nya starten (där ni startad, vid 0:12-13 i er video), till den knäckta stocken (1:21) som ligger över spåret finns den i Strava som "Doggy style". Så behöver man inte döna ut vid hundgården.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp