[Annons] Förmånscykel, bra eller dåligt?

Om man ändå ska jämföra äpplen och päron är väl det bästa att låta bli att köpa en cykel över huvud taget och sätta in alla 75000? :)
Ja, jag kommer ändå inte att orka cykla om jag ska jobba i 40 år till.

Om man däremot finansierar svindyra cyklar med bruttoavdrag hela arbetslivet så blir man kanske tvungen att cykla.

Beror ju på vilket avtal man omfattas av, men för ITP1 är det 30% på lönedelar mellan 7,5 och 30 inkomstbasbelopp:

Beror ju på vilket avtal man omfattas av, men för ITP1 är det 30% på lönedelar mellan 7,5 och 30 inkomstbasbelopp:

Mm, jag har ITP2. Om jag fattar det rätt så spelar det då mindre roll.
Jag borde kanske kolla upp mer hur fan det fungerar så jag inte jobbar i onödan. 30år från 28 års ålder och en bra sista årslön verkar vara det som gäller. Så gäller att ge fan i bruttoavdrag sista året.

Mm, jag har ITP2. Om jag fattar det rätt så spelar det då mindre roll.
Jag borde kanske kolla upp mer hur fan det fungerar så jag inte jobbar i onödan. 30år från 28 års ålder och en bra sista årslön verkar vara det som gäller. Så gäller att ge fan i bruttoavdrag sista året.
Japp, och du lär ha svårt att byta jobb efter 50-55 då ITP2 är baktungt. Dvs siste arbetsgivaren får pytsa in fett…

Om man ändå ska jämföra äpplen och päron är väl det bästa att låta bli att köpa en cykel över huvud taget och sätta in alla 75000? :)
Ja fyfan .. jag bifogar en illustration nedan

Bilagor

• Screenshot_20250807_223927_Gallery.webp
    Screenshot_20250807_223927_Gallery.webp
    74.5 KB · Besök: 145
Vet inte om jag har något nytt att erbjuda den här tråden egentligen men jag har konkreta siffror för en leasing från Bikelase som tar slut nu i augusti.
Många personer som är smartare än mej har skrivit i tråden och kan göra egna slutsatser av det här om de vill eller så kan mod radera mej för att inte ha gett något nytt om det redan är fullt av faktiska räkne-exempel.

Från bekräfterlse-mailet på beställningen:
"Gravelcykel BH Gravelx Alu 2.0 20 990 kr
Totalt för arbetsgivare 21 180kr
Betalningen sker genom bruttolöneavdrag under 36 månader"

Eftersom jag är lite jobbig så har jag tittat på vad bruttolöneavdragen varit och summerat ihop det till
25525,08 (ungefärlig siffra beroende på sista månandens exakta kostnad de har vart 780/mån sista året)
Att den här siffran är högre än den som stod som total för arbetsgivaren från början är att Bikelease från börjar trodde att det var momsfritt. I juli 2024 stiger månadsbetalningen med cirka 160 kronor till 783kr/mån
Mitt utköpspris är nu satt till 4198

Totalt (beroende på sista fakturan) Bikelease kommer få 28943,08 för en cykel vars listpris var cirka 21000.
Bikelease beskriver sig själva som en del av WeSports Group, vilket gör att de kan erbjuda cyklar från Cykloteket, Cykelkraft och Biketown – alla är butiker inom samma koncern.

Mycket små risker och väldigt bra marginaler.
Tror det är så att koncernen gör pengar i tre led här.

Butikspris minus inköpspris
Totalt brutto betalt av arbetsgivaren minus butikspris
Utköpspris

Utköpspriset är lågt nog för att jag ska betala det men jag tror inte det är satt utifrån marknadsläge eller skick. Dem har inte sett cykelns skick och vill nog inte att jag ska lämna tillbaka den. Men det är en ren och ganska stor bonus för dem eftersom cykeln redan är betald.

Är inte bra på företagsekonomi, förmåner eller skatter. Men tror ett företag som erbjuder sjävla leasingen som enda tjänst och låter kunden köpa den från olika oberoende cykelbutiker skulle behöva täcka sina kostnader enbart i de två sista leden. Jag tror inte riktgt det behövs här. Inte så här mycket väl?

Senast ändrad:
Spännande att listpriset på kvittot är med moms men på nåt vis glömde de ändå moms och då är det kundens problem.

Totalt (beroende på sista fakturan) Bikelease kommer få 28943,08 för en cykel vars listpris var cirka 21000.
Tro fan att alla är pigga på att sälja förmånscyklar om det är så det ser ut.

Så som enskild konsument får man i bästa fall en ny cykel med lite rabatt jämfört med listpris, men över reapris, på räntefri avbetalning. Leasingföretag och cykelbutik säljer till kraftigt överpris och gör en rejäl vinst, som kommer direkt från det allmänna i form av förlorad skatteintäkt.

Eller har jag räknat fel?

Får väl ge mig in i det här minfältet (sorry @Jonte.123, vi har ju lite olika syn på det här) ännu en gång, och gör som @Leasadcykel och redogör för kalkylen.. Mitt val föll på en Merida Scultura Endurance 400 som levererades september 2024 av numera insomnade Bikefixx

Listpris 23000 men Bikefixx sålde den för 20500kr med frakt (ganska nära deras KK), bruttolöneavdrag 12 månader á 1366kr, nettolöneavdrag 631kr eller 7572kr. Utköpspris 6350kr. Totalt 13922kr, inget förmånsvärde och ingen debiterad moms. Minmal pensionseffekt då beräkningar görs före bruttolöneavdrag. Värt det? You bet. Göra det igen? Mycket troligt, även om min cykelkvot med råge är fylld så finns det fler i familjen som kan glädjas åt fina, prisvärda cyklar..

Men då blev du också tvungen att betala förmånsskatt?
Det vet jag ärligt talat inte. Har inte tittat på det från det hållet. Det är mer frågan om att ta reda på om det här är ett prisvärt alternativ som jag skulle köpa en till cykel ifrån eller om jag ska va driftig o pusha för att min arbetsgivare ska jämföra alternativ.
Mitt inlägg är nog lite för syrligt i förhållande till hur jag känner för att jag äntligen slog till på en cykel jag ville ha vilken gjort mitt liv lite bättre för en fortfarande rimlig personlig kostnad.

Tro fan att alla är pigga på att sälja förmånscyklar om det är så det ser ut.

Så som enskild konsument får man i bästa fall en ny cykel med lite rabatt jämfört med listpris, men över reapris, på räntefri avbetalning. Leasingföretag och cykelbutik säljer till kraftigt överpris och gör en rejäl vinst, som kommer direkt från det allmänna i form av förlorad skatteintäkt.

Eller har jag räknat fel?
Mitt minne säger att det bara fanns listpriser när jag beställde cykeln 2022. Men nu verkar Bikelease priser faktiskt reflektera vad samma kostar i koncernens butiker. Det finns "prisänkt" och liknande på hemsidan nu. Gissar att konkurrens och att fler har lärt sig jämföra gör att dom är tvungna att va på tårna med sånt.
Jag tror dock dom som del av en cykelkoncern skulle kunna sikta på "alltid billigast" om de ville.

Jag anar att Bikelease o koncernen tar mest av skatte-subventionen och kommer nog pusha för en annan Leasing-leverantör om jag gör om det. Men jag är för lat, dum eller upptagen för att ta reda på allt. Frågade två AI's dock som var försiktigt pessimistiska till dealen i en jämförelse.

Senast ändrad:
Spännande att listpriset på kvittot är med moms men på nåt vis glömde de ändå moms och då är det kundens problem.
Du menar att listpriset är det listpriset det skulle ha varit inklusive moms? (det är bara en beställningsbekräftelse om vi ska va petiga btw)

Det hade jag inte tänkt på faktiskt. Går att förstå att det blir kundens problem om det visar sig att otydliga regler kräver att man räknar med moms när man inte hade tagit höjd för det. Men här får man ju med det priset faktiskt påstå att de har tagit höjd ? Det känns lite fräckt.

Du menar att listpriset är det listpriset det skulle ha varit inklusive moms? (det är bara en beställningsbekräftelse om vi ska va petiga btw)

Det hade jag inte tänkt på faktiskt. Går att förstå att det blir kundens problem om det visar sig att otydliga regler kräver att man räknar med moms när man inte hade tagit höjd för det. Men här får man ju med prise faktiskt påstå att de har det? Det känns lite fräckt.
Jag tycker det låter extremt märkligt men jag är långt ifrån någon expert på moms.

Det vi kan vara säkra på är att de har noll koll.

Googlar jag cykeln så verkar den kostat så mycket ungefär ordinarie pris på cykelkraft.

Oavsett allt annat. Som skattebetalare är jag definitivt inte glad för detta. Verkar totalt bananas.
.

Jag tycker det låter extremt märkligt men jag är långt ifrån någon expert på moms.

Det vi kan vara säkra på är att de har noll koll.

Googlar jag cykeln så verkar den kostat så mycket ungefär ordinarie pris på cykelkraft.

Oavsett allt annat. Som skattebetalare är jag definitivt inte glad för detta. Verkar totalt bananas.

Jag tror nog dom har ganska bra koll men att det reglerna var otydliga i början.
Sen vet jag inte om man egentligen kan säga att det är att dom tar skattepengarna. Däremot tycker jag det verkar som man kanske inte helt transparent passar på att ta lite extra betalt och att man som kund kan missa det pga skattelättnaden.

Senast ändrad:
Jag tror nog dom har ganska bra koll men att det reglerna var otydliga i början.
Sen vet jag inte om man egentligen kan säga att det är att dom tar skattepengarna. Däremot tycker jag det verkar som man kanske inte helt transparant tar lite extra betalt och att man som kund kan missa det pga skattelättnaden.

Jag ska släppa det nu, lovar, men klart de "tar" skattepengar. De beror i så fall mer på hur man definierar "tar" än nåt annat. Jag menar inte att de stjäl.

Som sagt, jag är ingen expert men för mig otippat att momsen var oklar men så kanske det var. Jag får inte ihop det.

Sammanfattningsvis anar jag att bondfångeri är ett viktigt element även om några verkar ha gjort en väldigt bra affär (möjligen bortsett från pension..vem vet)

Jag ska släppa det nu, lovar, men klart de "tar" skattepengar. De beror i så fall mer på hur man definierar "tar" än nåt annat. Jag menar inte att de stjäl.

Som sagt, jag är ingen expert men för mig otippat att momsen var oklar men så kanske det var. Jag får inte ihop det.

Sammanfattningsvis anar jag att bondfångeri är ett viktigt element även om några verkar ha gjort en väldigt bra affär (möjligen bortsett från pension..vem vet)
@mzi också

Jo man kan ju se det som ett indirekt sätt att samla pengar på att ta in skattemedel genom att ta extra betalt av mej när staten gett mej mer pengar nån annanstans.

Överlägset bästa måste bli om man gör som nån berättade om i annan tråd på samma ämne att arbetsgivaren köper cykeln. Mellanhänder behöver få betalt. O dom verkar vara väldigt olika när dom gör det.

Har sneglat på detta men blir avskräckt av formuleringar som bl.a. "normalt slitage" och "köpa loss till marknadspris". Är det nån i tråden som faktiskt har lämnat tillbaka en förmånscykel och kan redogöra för hur det gick till?

I räkneexemplena man får presenterade ser det ju alldeles för bra ut. Te.x. Trek Fuel EX 5, bruttolöneavdrag 775:-/mån, förmånsvärde 73:-/mån, = 424:-/mån vid 50% marginalskatt. Alltså ungefär halva cykelns nypris.

Här är en ganska bra (sponsrad) video som jag tycker täcker in rätt bra vad det kostar med förmånscykel.

Det verkar överlag vara värt det så länge man har koll på priset på cykeln man väljer samt kontrollerar att tjänstepensionen inte påverkas. Sen kan man ju också köpa loss cykeln och sälja den för lite mer än försäljningsvärdet.

Senast ändrad:
FIck se avtalet och kunde räkna korrekt idag på förmånscykel via jobbet. Med en marginslskatt på 33% så skulle jag spara den otroliga summan av 730.- på en stumpjumper comp alloy och tar jag en stumpjumper s-works blev det ingen besparing alls. Efter tre år köps cykeln loss för 20% av nypriset. Men finns en fin rad att det kan ändras beroende på skick. Ska dom värdera cykeln om 3år? Gissar att de tar 20% men om marknaden vänder och den kanske faktiskt skulle vara värd 30% om 3år så kommer de ta det istället men de lär aldrig gå under 20% Så för min del är det inte värd det. Skulle bara köpa en cykel på avbetalning men bli låst på många sätt. Kan inte betala fortare mm mm. Blir lite förvånad när det pratats så himla bra om detta från arbetsgivaren om att det är så förmånligt. De som tjänar är firman som jag betalar till då de får bruttopengar medan de redovisar vad jag sparar i netto.

FIck se avtalet och kunde räkna korrekt idag på förmånscykel via jobbet. Med en marginslskatt på 33% så skulle jag spara den otroliga summan av 730.- på en stumpjumper comp alloy och tar jag en stumpjumper s-works blev det ingen besparing alls. Efter tre år köps cykeln loss för 20% av nypriset. Men finns en fin rad att det kan ändras beroende på skick. Ska dom värdera cykeln om 3år? Gissar att de tar 20% men om marknaden vänder och den kanske faktiskt skulle vara värd 30% om 3år så kommer de ta det istället men de lär aldrig gå under 20% Så för min del är det inte värd det. Skulle bara köpa en cykel på avbetalning men bli låst på många sätt. Kan inte betala fortare mm mm. Blir lite förvånad när det pratats så himla bra om detta från arbetsgivaren om att det är så förmånligt. De som tjänar är firman som jag betalar till då de får bruttopengar medan de redovisar vad jag sparar i netto.
Alltså har folk aldrig hört talat om leasing. Den där raden betyder att du antagligen får köpa ut den för mindre än 20%. Det kommer snarare vara 20% på begagnatpris.

Återigen, säger inte att leasing/ förmånscykel är en bra affär. För det är det inte. MEN har man väl bestämt sig för det och står vid vägs ände så kommer utköpspris vara en absolut no brainer.

Alla räkneexempel är med 55% så det kanske är så pass illa. Hade i så fall varit trevligt om de varnade för det.

En bit upp i trådem var det väl nån handlare som inte förstod marginalskatt och trodde alla hade 55%...

Jag tror inte heller man ska räkna med att det inte påverkar pension utan det ska man ta reda på. Det är arbetsgivaren som vet det, inte nån cykelförsäljare.

Tomten i videon är oftast trovärdig men är alltså en betald influenser med eget företag.... Ingen knegare.
Han behövde dessutom ha en Tesla i 3 år för att komma på att 13000 i månaden är dyrt för 1000 mil om året eller vad det var. Så kanske bäst han håller sig till fonder

De där FIRE-jepparna är ju bra på marknadsföring, inte ekonomi. Och nu när de inte kan räkna med 20% riskfri avkastning per år så blir det andra betalda samarbeten.

Alla räkneexempel är med 55% så det kanske är så pass illa. Hade i så fall varit trevligt om de varnade för det.

En bit upp i trådem var det väl nån handlare som inte förstod marginalskatt och trodde alla hade 55%...

Jag tror inte heller man ska räkna med att det inte påverkar pension utan det ska man ta reda på. Det är arbetsgivaren som vet det, inte nån cykelförsäljare.

Tomten i videon är oftast trovärdig men är alltså en betald influenser med eget företag.... Ingen knegare.
Han behövde dessutom ha en Tesla i 3 år för att komma på att 13000 i månaden är dyrt för 1000 mil om året eller vad det var. Så kanske bäst han håller sig till fonder
Du lär få reda på om arbetsgivaren kompenserar för pensionen. Utan det så påverkas den.

Du lär få reda på om arbetsgivaren kompenserar för pensionen. Utan det så påverkas den.

Det som videon ovan tillförde var att om det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren så ska de betala in samma pension.
Hade inte tänkt på det innan.

Undrar om de gör det vid skatteväxling? Där får man en lite kickback för att de slipper arbetsgivaravgift om jag minns rätt.

De där FIRE-jepparna är ju bra på marknadsföring, inte ekonomi. Och nu när de inte kan räkna med 20% riskfri avkastning per år så blir det andra betalda samarbeten.
Den här killen är i alla fall lite mer nyanserad än många andra. Inget emot honom om topik är spara i index fonder

Maffig tråd att läsa igenom.

Jag stod vid samma val i våras, dags för ny elcykelpendlare. Ville ha något basic, runt 15-20k. Kom fram till slutsatsen att som skapligt insatt cyklist, kapabel att meka själv och utan speciell märkespreferens vinner man på cykel hos tysken. Det blir kanske 20% billigare.

Preisknüller! Top angebot!

De frestande reorna gjorde att utgiften snabbt ökade till 25k.

Som alla normala människor gensköt jag transporten, släpade ut den enorma lådan utanför fraktbolaget. Där monterade jag isät cykeln för att få in den i bagaget. Eftermiddagen satt jag med glansig blick och darrande fingrar, längtades efter montering.

Nu har jag en jättebra cykel med ett enormt batteri. Det har visat sig otroligt skönt att aldrig behöva ta med laddaren. Bromsarna bromsar, växlarna växlar och hjulen hjular.

Flera kolleger tog dealen och cyklar. Trevligt att se. De värderade fysisk butik, slippa genskjuta lådor, få tillbehören monterade och även nån slags service. De tycker 20000 för en ny cykel känns som väldigt mycket pengar.

Jag är glad över min cykel. Men det hade varit billigare med leasing.

Alltså har folk aldrig hört talat om leasing. Den där raden betyder att du antagligen får köpa ut den för mindre än 20%. Det kommer snarare vara 20% på begagnatpris.

Återigen, säger inte att leasing/ förmånscykel är en bra affär. För det är det inte. MEN har man väl bestämt sig för det och står vid vägs ände så kommer utköpspris vara en absolut no brainer.
I deras uträkning på cykeln redovisar de lossköpningspriset efter 3år till 20% samt även vad det är i kronor. På en cykel för 87.000.- skriver dom då 17.400.- Att dom skulle ändra det till 20% av begagnatpris är jag tveksam till. Känns mer som att de mer skulle tvinga iväg mig till en butik de jobbar med och värdera cykeln då det är en dyrare cykel. Sålänge man tar en cykel som är billig och man slipper förmånsvärdet, då kan jag se att man sparar. Men när det kommer till värre leksaker verkar det landa på samma pengar plus att man troligen påverkar både sgi och pension.

Det är väl så enkelt att det kostar typ 10 000 att avyttra en sketcykel med garanti och genomgång. Så bättre att släppa den osedd för en skitsumma.

Såg en annons för en scale på refurbed.se och de skulle ha 25 000 för den. Blir nog svårt att få ut 10 000 leasing cyklar den vägen.

Frågan är hur länge det funkar? Jag ser ingenstans på Skatteverket att värdering eller annat ska vara schablonbelopp.

Frågan är hur länge det funkar? Jag ser ingenstans på Skatteverket att värdering eller annat ska vara schablonbelopp.
Nä precis. Och även hela upplägget ska vara bulletproof och en no brainer så kan de tydligen råka glömma momsen utan att ens förarga kunden. (Se ovan)

Jag vet inte om skatteverket kan gå med på att man köper till nån typ grossistpris. Det lär ju vara lågt på en 15000 cykel som just såldes ut för 10995

Eller omvänt att man gör en happyvärdering Och drar bort

Dämparservice 5000
Ny lina 3000
Ingen ramgaranti 10 000
Ocyklingsbart 100 000

Hej, är ute efter en gravel och tänkte jag kan kolla vad det skulle kosta att leasa. Var förbi Trek, testade en checkpoint och la till skärmar samt lås. Fick idag offert och vet inte om det är bra eller inte..? Cykeln kostar ny 23k men för företaget 19545.

Självriskeliminering1125 kr
Pris för cykeln19545 kr
Pris för extrautrustning2133
Administration 2475kr
Fastställt restvärde 3909 kr
Avtalsbelopp (ej ink restvärde)21369

detta skulle ge mig nettolöneavdrag på 639 i 36 månader.

Är det lönsamt att leasa eller hur ska man tänka?

Hej, är ute efter en gravel och tänkte jag kan kolla vad det skulle kosta att leasa. Var förbi Trek, testade en checkpoint och la till skärmar samt lås. Fick idag offert och vet inte om det är bra eller inte..? Cykeln kostar ny 23k men för företaget 19545.

Självriskeliminering1125 kr
Pris för cykeln19545 kr
Pris för extrautrustning2133
Administration 2475kr
Fastställt restvärde 3909 kr
Avtalsbelopp (ej ink restvärde)21369

detta skulle ge mig nettolöneavdrag på 639 i 36 månader.

Är det lönsamt att leasa eller hur ska man tänka?
Min kalkylator säger 23.004 kr tot efter 36 delbetalningar

Min kalkylator säger 23.004 kr tot efter 36 delbetalningar
Hur har du räknat/tänkt så jag vet hur jag ska tänka. Om det är bra eller inte.. de får köpa cykeln billigare än från affär ser jag, men sen tickar ju en månadskostnad på. Förvisso nettolön och inte brutto så inget som dras av på pension etc.

639 x 36 = 23004.- Sedan får du köpa loss den om 3år för 3909.- Om 3år kommer du alltså ha betalt 26913.- för en cykel som kostar 23000.- idag? Låter mer som en avbetalning i mina öron.

Hur har du räknat/tänkt så jag vet hur jag ska tänka. Om det är bra eller inte.. de får köpa cykeln billigare än från affär ser jag, men sen tickar ju en månadskostnad på. Förvisso nettolön och inte brutto så inget som dras av på pension etc.
Sorry om jag räkna fel !jag tog bara 639x36

Men jag är kass på förmånscykel så om någon annan har "rätt" info så dela gärna då min kalkyl går åt pipsvängen

639 x 36 = 23004.- Sedan får du köpa loss den om 3år för 3909.- Om 3år kommer du alltså ha betalt 26913.- för en cykel som kostar 23000.- idag? Låter mer som en avbetalning i mina öron.
Ja, det låter inte direkt som en bra deal. Förstår inte hur de får priset på cykeln till 19545 när Trek säljer den för 22900. De har väl kanske något rabatterat pris. Men klar, även om jag inte köper loss cykeln så har jag fått betala mer än jag den kostar direkt från affär.

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga. Folk som kör Specialized Expert, Pro eller S-Works och har betalt rekpris har (för) mycket pengar och vill gärna slänga den på prylar. I dyrare segmentet har Specialized en klibba-tax av nästan 50%. Man kan får en liknande cykel från andra tillverkare för hälften av pris. Eller så köper man med 40% rabatt och betalar man ett (nästan) rimligt pris.
Jag kör en stumpjumper pro och den kostade 60k när jag köpte den ny nedsänkt från 9x,xxx kronor något. Tror de flesta fina cyklar man ser är köpta till någon form av rabatt.

Sen ser jag det så att min första cykel för 30 motsvarade en större del av min månadslön än en cykel för 60 gör idag så köper egentligen billigare cyklar nu än tidigare.

Och på den tiden var min cykel dyrare än min bil, det är den inte idag.

Gällande leasing så diskuterade jag detta med en kollega från Finland förra veckan och hans åsikt som jag tyckte var vettig är att för normalt folk är det rätt svårt att hosta upp mycket pengar för en ny cykel. Det känns bättre och ta en elcykel för 30-40k på leasing och betala några hundralappar per månad i löneavdrag, det känns inte lika mycket som att kapa semesterkassan.

Jag kör en stumpjumper pro och den kostade 60k när jag köpte den ny nedsänkt från 9x,xxx kronor något. Tror de flesta fina cyklar man ser är köpta till någon form av rabatt.
Poängen med de dyraste cyklarna i cykelaffären är väl att ge en psykologisk knuff uppåt på prisstegen. Om toppmodellen kostar 95 000 kanske det är rimligt att betala 40 000 för en medelhoj. Men om toppmodellen kostar 60 000 vill man nog inte betala mer än 30 000 för medelhojen, även om det är typ samma.

Så när säsongen är slut och den stora bulken medelcyklar är sålda kan toppmodellen reas till lågt pris, och den har ändå bidragit till intäkterna.

Gällande leasing så diskuterade jag detta med en kollega från Finland förra veckan och hans åsikt som jag tyckte var vettig är att för normalt folk är det rätt svårt att hosta upp mycket pengar för en ny cykel. Det känns bättre och ta en elcykel för 30-40k på leasing och betala några hundralappar per månad i löneavdrag, det känns inte lika mycket som att kapa semesterkassan.
Fast det resonemanget bygger ju på att folk är förjävla dåliga på att spara. För pengarna ska ju upp på bordet alldeles oavsett. Antingen sparar man först och köper sen till minimal risk. Eller så lever man på hoppet och kör på avbetalningar. Jag har på nära håll sett vad det senare kan föra med sig och skulle säga att just de personer som inte kan hosta fram 30-40 k för en cykel är de som verkligen borde akta sig för dylika upplägg.

Det är ju det som är paradoxen med snabblån och avbetalningar. Målgruppen är de som framförallt borde akta sig.

Fast det resonemanget bygger ju på att folk är förjävla dåliga på att spara. För pengarna ska ju upp på bordet alldeles oavsett. Antingen sparar man först och köper sen till minimal risk. Eller så lever man på hoppet och kör på avbetalningar. Jag har på nära håll sett vad det senare kan föra med sig och skulle säga att just de personer som inte kan hosta fram 30-40 k för en cykel är de som verkligen borde akta sig för dylika upplägg.

Det är ju det som är paradoxen med snabblån och avbetalningar. Målgruppen är de som framförallt borde akta sig.
så har det väl alltid varit, de med ekonomikunskap drabbas extra hårt då de även får dras med stora extrakostnader pga lån, avgifter mm

Mitt utköpspris är nu satt till 4198

Utköpspriset är lågt nog för att jag ska betala det men jag tror inte det är satt utifrån marknadsläge eller skick. Dem har inte sett cykelns skick och vill nog inte att jag ska lämna tillbaka den. Men det är en ren och ganska stor bonus för dem eftersom cykeln redan är betald.

Jag leasear också via bikeleasebiklease. Innan jag klev på förmånscykel fick jag mail från dem med uppgift "Restvärdet är alltid 20%". Har sparat mailet för det fall jag får något annat (högre) restvärde.

Tillbaka
Topp