Ännu en besultsångest tråd.. Cube K18/ Ghost HTX (MTB)

ninjakenneth

Ny medlem
Guten morgen,

När man väl trodde det eviga letandet var över så stöter man på patrull. Inte hälsosamt
att sitta här och läsa, då hittar man nya intressanta vinklar.

Hade bestämt mig för att de skulle bli en Cube Reaction K18, men så börjar jag läsa lite om
Ghost cyklarna och hittar ett trevligt alternativ som kostar lite mer med har Kolfiberram..
Och det ska ju vara coolt! Ska trampa upp konditionen i skogen och ha kul, vill ha något bra skit som håller ett tag.. För ju bättre cykel man har desto bättre blir man ;)

GHOST EBS HTX Lector 18 095:-
http://www.mtbshoppen.se/index.php?headdirid=12

ghostp049593.jpg ht=703

RAM : 3-K Carrbon T2T URGE SCL
FRAMGAFFEL : Rock Shox Recon SL Air/100
BAKVÄXEL/FRAMVÄXEL : Shimano XT/XT
VEVPARTI : Shimano XT
BROMSAR : Shimano XT Disc
HJUL : Alex XD-Lite Disc
SADEL, STYRE OSV. : Ghost / Ritchey
VIKT : 10.5 kg

Cube Reaction K18 15 695:-
http://tcm.bazment.se/bazment.aspx?page_id=1449

Reaction_black.jpg ht=430

RAM : NEW HPA 7005 Adcanced Hydrofom 3 But.
FRAMGAFFEL : Fox 32 RL100 Remote-Lockout
BAKVÄXEL/FRAMVÄXEL : Shimano XT/XT
BROMSAR : Formula K18 180/160
HJUL : Sunringle Ryde XMB
SADEL, STYRE OSV. : Fizik / Syntece
VIKT : 11.0 kg

Så nu står det mellan dessa. De jag funderar på, är det värt pengarna att få en kolfiberram?
Det jag tappar är en sämre gaffel på Ghost, båda har annars väldigt likvärdig utrustning.

Det som skulle bli uppgradering på båda nästa år är nya hjul, men på Ghosten känns de som de tom
kanske behövs en ny gaffel..

Vidare är geometrin på Ghosten betydligt mer utdragen, känns som den blir lite mer räcer. Någon som kanske har Ghost HTX som kan svara på hur den känns?

Tacksam för lite input..

Nu får du ta mitt inlägg med en nypa salt då jag är nybörjare...men det var en sak jag tänkte lite på.
Du sade att du vill ha en cykel som håller länge och som du ska cykla med i skogen. Kolfiber är väl vad jag förstår känsligare för stötar vilket betyder att den nog inte håller lika bra om du råkar vurpa några gånger. Så ur den synvinkeln så känns det som att en icke-kolfiberram kommer hålla längre. Dessutom så är väl en kolfiberram dyrare vilket gör att man kanske sparar in lite på komponenter. Jag skulle nog ha satsat på en icke-kolfiber i ditt fall, speciellt som det inte verkar vara en tävlingshoj du är ute efter ("Ska trampa upp konditionen i skogen och ha kul").
Lycka till!

Tar det med en nypa socker.. =) All input är bra!! Varit lite i de tankebanorn också! Men har sådan sjuk beslutsångest, jag måste köpa saker på en gång annars börjar jag tänka och vrida på saker tills de knappt blir av!

Kanske smartare att satsa på bra Aluram iom att jag inte ska ha någon tävlingshoj, på sin höjd något motionslopp i slutet av säsongen. Så får man lite bättre grejor på, framförallt gaffeln..

Må hända att man även ska kika på en Reaction R1, när man kommit över den mentala tröskeln att kunna lägga 18k på en cykel! Får man ju ett par trevligare hjul. Men gillar inte Sram reglagen.. =/

Cube, Reaction R1 18 795:-
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1447

RAM : NEW HPA 7005 Adcanced Hydrofom 3 But.
FRAMGAFFEL : Rock Shox Sid Race 100mm
BAKVÄXEL/FRAMVÄXEL SRAM : X.9 / Shimano XT (SRAM X.9 Reglage)
BROMSAR : Formula R1 Magnesium
HJUL : DT Swiss XPW 1600
SADEL, STYRE OSV. : Fizik / Syntece
VIKT : 10.3 kg

Kan inte någon bara sno lite pengar från mig och ge tillbaka en cykel så de blir överstökat! :p

Om du bestamt dig for att skaffa en cykel med alu ram, varför inte ta en titt pa en Ghost HTX Actinum 7500.

Har cyklat runt pa min i drygt ett år och är väldigt nöjd med det köpet.

Bilagor

• htxactinum7500.jpg
    htxactinum7500.jpg
    51.7 KB · Besök: 65
Kolfiber är inte så fantastiskt mycket bättre än alu. Håller gör det i alla fall!

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/cyklar-2/-xc/rocky-mountain-vertex-50.html

mycket snygg, och anrik båge

ska du köpa fultysk kan du ju gå all the way och köpa riktigt fultyskt, samma skit med olika klistermärken för det mesta...

1300 euro, sid, xt rakt igenom, lätt alu ram och schysst geoemetri. 1900 för full xtr hoj! dessutom får man väll vad jag minns bestämma färger och sånt själv...
poison.jpg ht=725

annars den här, kollade man kan välja färger, ifall man vill ha dekaler, gaffel och lite hej o hå. Har själv haft en, och som kvickare motionär funkar Zyankalin mycket bra. Dessutom ruggigt snygg! Man fick R7an utan extra kostnad istället för reban. hade inte tvekat en sekund mitt val i denna prisklassen hade blivit en fultysk. De har dessutom carbon ramar men jag tycker inte ärligt talat det är lönt. Kör själv på en men kan inte säga att det är så mycket bättre som sagt.
poison2.jpg ht=470

http://www.poison-bikes.de/

Jag måste säga att jag inte håller med captain8track! Tyckte det gjorde en väldig skillnad med kolfiberram jämfört med min gamla aluram! Jag är bara en halvtafflig motionär, men vilken skillnad utför! Hojen hoppar och studsar inte alls på samma otrevliga sätt i bakänden som aluramen, frågan är om den inte är styvare när man tar i också! Sedan går det väl inte att generalisera, alla ramar i samma material beter sej inte lika, men på mina två cyklar som väl är någotsånär likvärdiga, förutom ålder, så var det stor skillnad! Det märks inte så mycket när man kör själv, men på tävling när farten oftast är högre känns det! Men å andra sidan, vill man vara snabb är det nog bättre att lägga de pengarna på lätta hjul!

Aaaah... inte mera cyklar! :P

Ghost-rider:
Kollade lite på den också, vet du vad de är för aluram på Actinum?
Rahmen: 7AC T6 MB Disc URGE SCL
Står de på deras hemsida..

Hur känns geometrin på den, Ghostcyklarna verkar ju vara lite mer "utdragna".. Vidare hur är hjulen på den, något att ha?

Känns inte som du kan göra de dära superfynden i de förtrollande landet Tyskland längre iom vår Svenska kronas lilla utspel! På så sätt ligger Cube Reaction rätt bra till i pris, för de ÅF som inte höjt upp till de nya riktpriserna..

För Poison E605 T med full XT (inkl bromsar) och SID:en blire nästan 1590 = 17 500:- + frakt
Det är iofs helt ok, byter man till lite Syntace grejor på det så är du nere på 10,5 kilo

Fast Cube klingar lite bättre på något höger och vänster!?

Tillbaka
Topp