Ännu en önskan om köpråd

tÖLpen

Ny medlem
Ännu en önskan om köpråd
Hej, jag är helt ny i mtb världen men är grymt sugen på att börja cykla lite i skogen.
Tänker mig att jag kommer cykla både på grusväg och på stigar i skogen och även till jobbet på asfalt. Har kollat lite på en focus whistler pro då jag tänkte en maxbudget på ca 10k och det känns som jag får en ok cykel om jag köper focusen. Men.... ju mer man läser blir åtminstone jag sugen på att lägga till några kronor och köpa mig en heldämpad och funderar då på en gt verb expert. Är det värt dubbla pengarna från focusen? Eller ska jag kolla på något helt annat? Tack på förhand för all input.

Ännu en önskan om köpråd
Hojjat nåt tidigare? En fs för 20K blir trist till affären om mtb inte är din grej. Köp beggat eller en ht för 5-10 och byt när du cyklat ett tag och vet mer vilken typ av cykling du föredrar.

Ännu en önskan om köpråd
Kör lite racer, och provat på lite lättare dh för ett antal år sedan med hyrd cykel. Så sant bättre att prova sig fram innan jag slår på stora trumman men är man lite pryltokig bli suget stort ;-). Ska försöka hålla mig till ursprungsbudgeten.

Ännu en önskan om köpråd
Började cykla mtb för ett år sen, köpte en white xc 275 lite från xxl för 6 papp och den har jag haft vansinnigt roligt med. Kan rekommendera en billigare hardtail att börja med eftersom det funkar ok att cykla nästan vad som helst med en sådan.

Har nu skaffat mig en fulldämpad också, eftersom jag blev lite extra biten av downhill och stökiga stigar, men har kvar hardtailen för att ösa på med på bättre stigar och grusväg.

Min poäng är väl att blir man ordentligt biten av cykling kommer du ändå till slut äga ett par olika cyklar för olika ändamål, så en billigare hardtail är ett bra val som förstacykel.

Ännu en önskan om köpråd
Om du är sugen på GT så vet jag att Per på Racing Bike Sweden skulle få in en GT Force som är lite demokörd för ca 15 papp måste ju vara ett bra alternativ :)

Ännu en önskan om köpråd
CMI sa:
Började cykla mtb för ett år sen, köpte en white xc 275 lite från xxl för 6 papp och den har jag haft vansinnigt roligt med. Kan rekommendera en billigare hardtail att börja med eftersom det funkar ok att cykla nästan vad som helst med en sådan.

Har nu skaffat mig en fulldämpad också, eftersom jag blev lite extra biten av downhill och stökiga stigar, men har kvar hardtailen för att ösa på med på bättre stigar och grusväg.

Min poäng är väl att blir man ordentligt biten av cykling kommer du ändå till slut äga ett par olika cyklar för olika ändamål, så en billigare hardtail är ett bra val som förstacykel.

Låter bra. Det är ju riktigt lätt dock att drabbas av en accelererande "vill ha" känsla när man läser mer och mer :-).

Någon som har erfarenhet av focus mtb? http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-sport/whistler-29/whistler-pro-29.html
Är det ett vettigt första alternativ som HT?
Eller har ni några andra vettiga/vettigare alternativ? 100mm slaglängd räcker det? För en +95 kg lätt cyklist.

Ännu en önskan om köpråd
johnny165 sa:
Snicksnack! Köp en canyon nerve, ut i skogen o ha kul! Men Kolla blocket också!

:-) Lite över budget dock. Tanken är väl egentligen <10k men visst kan snabbt bli att jag vill ha något värre än vad jag köper i första vändan men då kan jag sälja och göra en ny "investering". Känns värre att som trailbiker säger köpa dyrt och inte fastna för mtb.

Ännu en önskan om köpråd
Min första hoj var en Cube Analog för 6500. Funkar bra förutom att bromsar skriker och gaffeln behöver service. Tjugo kilo lättare och två pass i veckan genom hela vintern "unnade" jag mig en Spec Camber med inbyteskampanjen.

Hade det inte blivit cyklande hade hoj A funkat till affären :)

Ännu en önskan om köpråd
tÖLpen sa:
EST sa:
Om du är sugen på GT så vet jag att Per på Racing Bike Sweden skulle få in en GT Force som är lite demokörd för ca 15 papp måste ju vara ett bra alternativ :)

Låter ju bra ?.
Frågan är bara vad lite betyder? ?

Vet ej men den förra som polaren köpte var ca sju timmar å det syndes inget på cykeln. Men det var den finare plast varianten grymt fin hoj jag blev avis....

Ännu en önskan om köpråd
EST sa:
tÖLpen sa:
EST sa:

Låter ju bra ?.
Frågan är bara vad lite betyder? ?

Vet ej men den förra som polaren köpte var ca sju timmar å det syndes inget på cykeln. Men det var den finare plast varianten grymt fin hoj jag blev avis....

Kanske får ta en kontakt.
Men jag funderar på om jag inte kanske skall ha en ht ändå då jag funderar på att använda den lite till pendlarhoj också.

Någon som har någon input på dessa förslag?
http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-sport/whistler-29/whistler-pro-29.html

http://www.cube.eu/uk/products/mtb-hardtail/attention/cube-attention-sl-greynflashred-2016/

http://www.cube.eu/uk/products/mtb-hardtail/ltd/cube-ltd-pro-2x-blackline-2016/

Är det värt 5k extra för den dyraste cuben mot focusen? Skillnaden mellan RockShox XC30 och recon är det värt 2k extra för cuben?
Eller något annat liknande förslag?
Det ska inte vara lätt att välja!

Ännu en önskan om köpråd
Det låter fan farligt. Du kommer få skit i nån annan tråd för att du inte lyssnar på oss... Köp en cykel du blir stolt över, då kommer du använda den. HT eller FS spelar ingen större roll men en FS ser fånig ut till ICA för att köpa mjölk om du tröttnar på skogen.

Tillbaka
Topp