Ännu en skrikande skivbroms

CykelEbäst

Ny medlem
Hej På er.

Jag köpte en cykel på XXL av märket White. Efter en kort tid började min bakre hydrauliska skivbroms skrika. Detta berodde på att bromsoket läckte olja som kom på bromsbeläggen. Eftersom ett år inte gått så fick jag det åtgärdat på garantin. Efter en tid började främre skivbroms att skrika. Jag fick rådet att putsa upp skivan med fin smärgelduk och rengöra med t-sprit samt att rugga upp beläggen. Detta hjälpte ca en dag men gav knappt någon bromsverkan. Sen skrek den som en tuta utan bromseffekt. Bromsbeläggen var fuktiga på baksidan av olja. Nu läckte även frambromsen hydraulolja. Jag påtalade detta för XXL och bad dem ringa Shimano och fråga om jag kunde få en ny broms trots att garantin gått ut. De svarade med att lufta bromsen och byta belägg men ringde inte Shimano. Detta hjälpte inte heller. Jag bad dem ånyo att ringa Shimano och fråga om jag kunde få en ny broms. Detta gav inget resultat och när jag efter ca tre veckor gick tillbaka till XXL och frågade vad som hänt sa den jag pratade med att de förmodligen hade slängt "min lapp" utan att ringa Shimano. De skulle kolla men återkom aldrig. Nu har jag köpt en ny skivbroms och bromsskiva från Cykelkraft i Sisjön och den fungerar. Tack Cykelkraft för goda råd och värdefull information, vänligt bemötande och snabb respons.

Shimanos skivbromsok är tyvärr sådär. Vissa exemplar är dock mindre usla så de kan ibland hålla flera år. Se det som förbrukningsvara bara...

Bli inte för glad över någon lyckad beställning på CK. De har en slumpgenerator som låter 70% av beställningarna fungera utmärkt, resten finns det minst en tråd om...

https://happyride.se/forum/read.php/1/3437308/page=2

YMMV....

Senast ändrad:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Bli inte för glad över någon lyckad beställning på CK.
Är man i butik och har tur att träffa på en cykelkunnig person istället för en cashier så kan Cykelkraft vara bra...
...men det kan kanske kanske till och med XXL :-)

Möjligen. Fast XXL... Tja- köpte iofs ett par nya lobstervantar craft där idag för 150 pix. Billigt tyckte jag då samma kostade 22 eur hos tysken. Ibland är det ju billiga iaf!

Alla handlare är ju vänliga när de får chansen att sälja något nytt.

Uppdatera gärna tråden när bromsen du köpt av cykelkraft börjar krångla så får vi en rättvis jämförelse av de två.

Tillbaka
Topp