Ännu en välj pendelelcykel-tråd

skebo

Medlem
Hej!
Jag skulle också behöva lite råd om vilken elcykel som kan passa mig bäst. Har nu i två år pendlat året runt 30 km/dag på en Jula-cykel, en Kayoba e-Legance. Köpt för 6000:- på deras outlet. Fungerar väldigt bra, några ekrar som behövts bytas.
Är nu sugen på att byta upp mig till något mer ordentligt. Tränar en hel del löpning annars men vill kunna ta mig 15 km till jobbet utan att svettas. Vore roligt med något där det går att trycka på lite mer på hemvägen, Kayoban har bara tre växlar och är väldigt trög när elassistansen slår av vid 25. Missade Ortlern som tipsades om i annan tråd här.
Vad är tipset om man då och då vill kunna pinna på i runt 30 km/h på hemvägen på muskelkraft? Biltemas 10-växlade Shimano Step-baserade cykel eller måste man gå upp till en Specialized SL 4 Turbo? Eller något underhållsfritt med integrerad växel, går det?
Cykeln står hyfsat säkert på jobbet och hemma, mest orolig när man stannar för inköp på ICA.

Du får nog leva med trögheten oavsett vad det är för system. Bla beroende på att när väl assistansen slår av måste du ersätta 250 Watt med egen muskelkraft. Och ingen elmotor är väl helt friktionsfri.

Ortler och Biltema cyklarna har Shimanos svagaste motor på 40 Nm. I en annan tråd köptes det en elcykel med Bosch motor på 75 Nm och ett batteri på strax över 600 Wh. Priser var omkring 28 tkr. Bara du själv kan avgöra om det är prisvärt.

När du ställer cykeln på jobbet, ta av batteri och display och läs väl med flera lås.
På ICA räcker det nog med att ta av displayn, du tillbringar ju inte dagen i butiken.

Navväxel anses underhållsfritt, men tänk på att då få ett nav med stort omfång, annars får du cykla med väldig hög kadens i nerförsbackar.

PS. Den här verkar vettig, https://www.bikester.se/ortler-e-montana-500-trapets-M1219231.html?vgid=G1787545#cgid=48601.

Om den finns till det priset när Bikester är färdigbyggt. Det finns säkert fler prisvärda, men du får själv leta.

Alla Ortler som är rejält nedsatta verkar slutsålda. Är det någon som fått tag i en som kan ge något betyg? Hur fungerar de om man vill trycka på lite?

Unless you are going downhill on the way home, sustaining 30km/h on ANY legal e-bike is not realistic for anyone not training to be in the next track pursuit Olympic team. The exception would be the TQ HP50 engine which is almost frictionless above the limiter but those are
1 rare
2 expensive
3 underpowered under 25 compared to the bosch cx etc...

here is an example of such bike, so unless it is within your budget, a good bike that sustains 25km/h in most conditions/inclines and lets you arrive at the office fresh and dry (unless it rains ;) ) should be your focus.

Alla Ortler som är rejält nedsatta verkar slutsålda. Är det någon som fått tag i en som kan ge något betyg? Hur fungerar de om man vill trycka på lite?
Oklart vad du är ute efter när du vill kunna cykla i 30 km på hemvägen?

Konditionsträning!? Då fungerar ju din nuvarande även om du kanske inte når 30 km.

Få en lite snabbare hemfärd!? 15/25 - 15/30 = 0.1 timme eller 6 minuter. Är det värt 50 tkr att få den tidsvinsten?

Det kan ju vara lite irriterande att inte lätt nå 30 km med muskelkraft med elcykel, men de flesta trekking elcyklar måste väl ändå vara avsedda för rimliga transportsträckor i upp till 25 km/timme. Det är bara att acceptera.

PS. Ortlercyklarna ser fina ut, och till reapriset var de ett klipp. Men när jag tittar närmare så har de remdrift och 7 växlad Nexus nav. Båda stjäl effekt, så jag tror inte att de är angenäma att trycka på under längre stunder. De är mer praktiska pendlarcyklar med relativt litet underhållsbehov. Men de som köpt kan säkert ge mer input.

Senast ändrad:
Tycker nog att vitsen med elcykel är att inte behöva duscha när man kommer fram.
Att då tokköra och ändå bli svettig så kan man ju lika gärna ta en vanlig cykel istället.

Det är sant. Är bara att jag cyklar över rätt öppen mark där det ofta är rätt blåsigt. Till jobbet vill jag komma utan att vara svettig. Hem är det inte så noga med det. Vore då roligt med något som gav respons tillbaka om man försöker öka takten med muskelkraft.

Det är sant. Är bara att jag cyklar över rätt öppen mark där det ofta är rätt blåsigt. Till jobbet vill jag komma utan att vara svettig. Hem är det inte så noga med det. Vore då roligt med något som gav respons tillbaka om man försöker öka takten med muskelkraft.
Jag ökar farten till över 25 km/h med muskelkraft, ända upp till ca 35 km/h, men det är bara i nedförsbackar och/eller medvind. Så verkar de flesta elcyklister göra som jag stöter på. På plant underlag och relativt vindstilla så blir det bara 25 km/timme. Om du köper en ny elcykel, så optimera den inte för att ha liten friktion i motorn. Det finns ett exempel i denna tråd, men då kostar det.
Om du vill kunna cykla fort när det är gynnsamt (medvind/nerförsbacke) så är det viktigt att kolla utväxlingsomfånget. Jag misstänker att din nuvarande cykel gör att kadensen blir obekvämt hög om du skall cykla fort.

PS. Det ligger ute en såndär Specialized bland cykelannonserna som du är intreserad av. Men när jag tittar på specen så har motorn ett vridmomnet på 35 Nm, och batteriet en kapacitet på 320 Wh. Det räknar jag som både en svag motor och ett klent batteri. Men den är väl optimerad för att kunna cykla fort utan assistans.

Kontakta säljaren. Vederbörande om någon borde veta. Hittills har det varit skralt med återkoppling som bekräftar det du vill höra.
Tack, nu har jag slagit till på cykeln. Kändes bra vid provkörning. Uppgraderad med bla range extender, XX1 bakväxel och XTR bromsskivor, lite överkurs för min pendling men skadar inte.

Pendlingen har känts riktigt bra. Mer cykling än med navmotorn, här måste man arbeta mer även under 25 km/h. När assistansgränsen passerats blir det så klart jobbigare, men går att kämpa sig upp över 30. Förhoppningsvis ger daglig pendling mer kondition än tidigare.

Noterar att nu har Specialized Turbo Vado SL 4.0 i L för 21 000 kr!!!!

Tillbaka
Topp