[Ännu en "värt uppgraderingen"]: Nerve Al 8.9 vs 7.9

AX3L

Aktiv medlem
https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-8-9.html

https://www.canyon.com/sv/mtb/nerve/nerve-al-7-9.html

Hade nästan bestämt mig för en 8.9, men så började jag kika på 7an igen och inser ju att det ändå skiljer 6k. Vad tycker ni som har bättre koll på komponenter, är

Dt swiss m1700 spline two över Mavic Crossride FTS-X.

Shimano XT över mestadels SLX.

Br506 över SLX bromsar.

Reverb stealth dropperpost över vanlig.

Och kanske framförallt, 11 över 10 delat bak.

Värt 6k? Dropperpost vill jag gärna ha, men det kan man ju efteruppgradera. Skulle gärna köra singel fram och då antar jag att 11 bak är att föredra?

Första MTB för övrigt.

Tacksam för input!

Om inte ekonomin är ett stort problem för dig tycker jag absolut det är värt 6". Om det däremot innebär nudlar i 3 månader framöver så kanske det kvittar. Du kommer bli nöjd med 7.9 oxå, det är en mkt kompetent cykel.

Som första MTB kanske det är vettigare att spara pengarna och lägga dem på nästa cykel? Jag tänker att det oftast inte är så lätt att köpa 'rätt' cykel på första försöket om man inte riktigt vet vilken typ av cykling man uppskattar eller vad man trivs bra med. Nu vet jag ju inte hur mycket du cyklat tidigare men det är bara en tanke.
Annars verkar ju många tycka att SLX duger gott, och utan någon som helst koll på de olika hjulseten så kanske du inte märker så stor skillnad där heller. Om du däremot vill ha dropper och 1x11 så är det kanske lika bra att bara slanta upp direkt! :D

Tack för input!

Ekonomin är inget stort problem så sett, men som med allt vill man ju ha max bang for the buck. Egentligen skulle man kunna se det som att givet 25k, vilket ger mest pang för pengarna av att köpa 8an eller uppgradera 7an för 6k?

Marranbarran, ja lite så tänker jag också. Iom att jag cyklat såpass mycket lvg är jag bortskämd med bra grejer, men samtidigt är det som du säger att man sällan köper rätt cykel direkt. Så det är ju alltid en tradeoff mellan att köpa en cykel att växa i jämfört med att byta tidigare.

Angående dt swiss 1700 hjulen, hur pass hållbara är dom? Lätta komponenter i allmänhet och hjul i synnerhet brukar ju hålla formen rätt dåligt? Är Mavic hjulen bättre eller sämre i den aspekten?

Fan att inte 7an hade haft 11-delat, det tiodelade känns som det största "men" på den iom att det är betydligt dyrare och krångligare att ändra på i efterhand än tex hjul eller drop.

Ska du ändå lägga pengarna för en 8.9 så är det ju inte många kronor till för en 9.9 med 34-gaffel och ännu bättre hjul, bromsar osv :)

Har själv en 7.9 på väg. Är inte ute efter dropper, och jag tänker mig att jag kör slut drivlinan och byter till 11-delat sen.

Mavic Crossride-hjulen är ett frågetecken. Det har varit problem med glappande baknav. Nu verkar Mavic ha en helt annan navkonstruktion som heter Fts-X. Har man tur så har det äntligen löst problemet.
Jag har dock ett annat hjulset som jag kommer köra mest.

eiskall sa:
Ska du ändå lägga pengarna för en 8.9 så är det ju inte många kronor till för en 9.9 med 34-gaffel och ännu bättre hjul, bromsar osv :)

Har själv en 7.9 på väg. Är inte ute efter dropper, och jag tänker mig att jag kör slut drivlinan och byter till 11-delat sen.

Mavic Crossride-hjulen är ett frågetecken. Det har varit problem med glappande baknav. Nu verkar Mavic ha en helt annan navkonstruktion som heter Fts-X. Har man tur så har det äntligen löst problemet.
Jag har dock ett annat hjulset som jag kommer köra mest.

Haha, ja det är visserligen sant men någonstans måste man ju dra gränsen :) Jag tyckte 8.9 verkade vara en bra brytpunkt där varje krona började bli mindre värd, men nu när jag tittar på vad delarna man får extra kostar löst börjar jag bli osäker... För att konvertera till 11-delat bak (vilket verkar vara klart att föredra vid 1 drev fram så man får 40T som största) behövs väl ny bakväxel, reglage, kassett och kedja och det är ändå runt 1500 kronor. Mavic hjulen verkade stödja 11s kassett, men inte tubeless som jag förstår det? En annan idé på det spåret verkar vara att köpa en wide range 10s kassett för att få omfånget av växlar även på 10s, typ http://www.bikegoo.co.uk/components-c8/cassettes-c20/sunrace-mx3-wide-range-cassette-10-speed-p788.

Som sagt, hjulen är ett frågetecken men det är ett stort ett eftersom hjulen är bland de viktigare komponenterna..

6000 är visserligen 25% dyrare, men samtidigt börjar det plocka på om man inser att man vill ha motsvarande grejer i framtiden :)

Oskar sa:
eiskall sa:

Håller med. 7.9 eller 9.9.

Intressant! Jag har hört att SLX och XT bromsar är close as makes no difference, men vad 34 istället för 32 gaffel innebär (mer än ja, lite styvare) har jag ingen koll på? Ingen av dem verkar ju ha den där fina Kashima-beläggningen utan vara från samma serie? Men visst, de hjulen verkar vara ett par pinnhål bättre helt klart :) Är det något annat man får där som jag missat?

Edit: Tyvärr verkar bara 8.9 finnas i den fina grå/röda färgen, och bara det känns som ett stort plus (även om man kanske inte får va så fåfäng på en MTB) :D

Senast ändrad:
Har kört med m1700 på ett par cyklar och varit riktigt nöjd! Relativt lätta och riktigt stabila även för mig på 90 kg så hållbarheten behöver du inte oroa dig för där.

Marham sa:
Har kört med m1700 på ett par cyklar och varit riktigt nöjd! Relativt lätta och riktigt stabila även för mig på 90 kg så hållbarheten behöver du inte oroa dig för där.

Der känns ju väldigt bra i och för sig! Och som sagt, det faktum att de är förberedda för tubeless är lockande!

Är det någon som vet om däcken som medföljer är tubeless ready förresten?

Kan nämna att det blev en gråröd 8.9 tillslut, som alltid annars har jag en hemsk ovana att alltid välja det dyrare. Tack för alla svar här :)

AX3L sa:
Kan nämna att det blev en gråröd 8.9 tillslut, som alltid annars har jag en hemsk ovana att alltid välja det dyrare. Tack för alla svar här :)

Tror att det är en grym cykel.

Jag har ungefär den färgen på min 2015 7.9. Den är snygg!

Blir den gröna på 2016. Lite rolig tror jag :)

AX3L sa:

Tycker du gjorde rätt!
Bara uppgraderingen du ändå tänkt att göra till en Reverb Stealth är ca 4000 kr. Så mellanskillnaden för dig blir 2000, och då får du bättre av det mesta för de pengarna.

Jag tror att du kommer få mycket kul för pengarna. Glöm inte att vårda den ömt.

Tusen tack!

Ja lite så resonerade jag också, det känns ju tråkigt att köpa en cykel för 19k och ändå inte bli helt nöjd :) Och en dropper vill jag ha om inte direkt så på sikt (a iaf 3k), samt att en eventuell framtida konvertering till 11 speed i sig är runt 2k. Nu är man som ett barn på julafton! Och jadå, den kommer vårdas så ömt :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp