Anpassning av växlar åt stelopererad

hebron

Medlem
Hej gott folk,
Behöver lite idéer på lösningar av växling på en lvg åt en kompis far som är stelopererad i händerna och har problem att växla.
Han vill köra en Vätternrunda till i sitt liv och jag har lovat att försöka hjälpa honom uppfylla den drömmen.

Min första tanke är att köra Sram AXS med MTB reglage alternativt Sram Blips.

Men finns det flera tankar idéer och lösningar?

Cykel är idag 2x11 och fälgbroms.

Tackar på förhand

Elväxlar? Men minst lika viktigt är väl att kunna använda bromsarna?

Alternativt gör ni rundan tillsammans på en tandemcykel.

Både SRAM och Shimano har "blips" eller tempoknappar. De kan placeras "var som helst" och sedan programmeras hur du vill att de skall användas. Kan han bromsa bör han kunna använda dessa. Det kräver givetvis Di2 eller Etap/Axs vilket kostar en del.

För mig låter det (också) som elväxlar väsentligen borde kunna eliminera problemet.
Tanken är att köra elväxlar, han har testat mina elväxlar och tror på det. Men han behöver en annan lösning än att trycka handtaget i sidled.
Men hade missat att det fanns knappar till Di2 också, så därför jag snöade in på srams.

Tanken är att köra elväxlar, han har testat mina elväxlar och tror på det. Men han behöver en annan lösning än att trycka handtaget i sidled.
Men hade missat att det fanns knappar till Di2 också, så därför jag snöade in på srams.

Tjena!

Fördelen med Srams nya blippar är ju att dom är helt trådlösa. Behöver inte ens ett vanligt reglage, förutom när man installerar dom. Nån borde väl kunna låna ut ett reglage vid installation.

Bara dum tanke kanske: Åtminstone i teorin skulle man väl kunna flytta växel-/broms-handtaget längre upp eller in på bockstyret.
Funkar väl inte att hitta rätt storlek och så, men det finns ju snabba cyklar med platt, vanligt styre också.
-----------
Elväxlar är nog smidigare.

Di2 (Ultegra och DA) har ju knappar ovanpå hoodsen (under gummiskyddet) som kan programmeras till att växla med, om man vill skippa separata blips.

En röst till för Srams trådlösa Blips. Så sjukt smidigt att kunna montera precis var man vill och med vilken nivå av Axs grupp man vill eller utan andra reglage som Kneecap skriver förutsatt att man har något reglage att para med.

Tjena!

En begagnad Red Etap bakväxel och framväxel samt två blippar lär bli billigare och mycket smidigare att installera.
Den absolut billigaste lösningen borde ju vara temporeglage i änden på bocken. Då blir ju växlingsrörelsen inte i sidled utan upåt/neråt. Beggade 11-delade temporeglage och nya vajrar och höljen borde inte vara för kostsamt.

Skulle en Eagle AXS Controller vara ett alternativ? Jag har noll koll hur den skulle monteras på ett bockstyre på ett bra sätt, så det är helt ok att totaldissa min tanke.

Jag tror det också, bör väl gå bra med billigare än Red också? Eller finns det begränsningar gällande blipsen om man vill köra Force eller Rival?

Tjena!

Nej det gör det inte, men då måste han dessutom byta till 12-delad kassett och kedja. Jag menade alltså en 11-dela Red

Behöver man inte en Blip Box också?

Inte med dom nya blipparna, dom är helt trådlösa.

Tillbaka
Topp