Antagligen dum fråga... lockout

hele24

Medlem
Hej, Det finns inga dumma frågor osv...
Jag tittar på en MTB som saknar lockout på styret, dvs lockuten sitter på dämparen. Kan man eftermontera ett regalage på styret om man inser att man hellre vill ha det? Eller är det bättre att redan från början se till att ha lockout på styret? Kommer det att vara dyrt?
Cykeln ifråga är en Specialzed Chisel (med lockout på dämparen)
Ha en bra dag!

Jag tittar på en MTB som saknar lockout på styret, dvs lockuten sitter på dämparen. Kan man eftermontera ett regalage på styret om man inser att man hellre vill ha det? Eller är det bättre att redan från början se till att ha lockout på styret? Kommer det att vara dyrt?
Ha en bra dag!
Vilken dämpare har du? På Rock Shox är det mer komplicerat än att bara byta ut ett vred på gaffeln mot en remote lockout. Man måste byta hela dämparenheten (grov uppskattning, ~2000kr). Hur det är på andra tillverkare vet jag inte.

Ok, det ska vara denna dämparen: RockShox Judy Gold, så isf lite krångligare och därmed dyrare, om jag uppfattar dig rätt?!

Nu vet jag inget om saken eg, men passar verkligen inte en remote på gaffeln direkt, skruvar jag lös vredet på min recon så ser det ut att passa?
RockShox-11-4018-011-001_800x800@2x.jpg

Nu vet jag inget om saken eg, men passar verkligen inte en remote på gaffeln direkt, skruvar jag lös vredet på min recon så ser det ut att passa?
Visa bilaga 608186
Dämparenheten för remote har en fjäder i sig som hela tiden drar åt ena hållet. När du trycker på reglaget på styret drar du åt andra hållet.

Med reglage på gaffeln finns det ingen fjäder så du kan dra den åt vilket håll du vill. Den kommer inte fjädra tillbaka.

Det går säkert att modda om man vill men det är inget jag skulle ge mig på.

Att sätta en liten returfjäder bör ju vara enkelt isf, för den som vill diy, man behöver kanske inte heller ha det återfjädrande nädvändigtvis?

Ställer samma fråga och antar att jag får samma svar. Krävs det att jag byter hela airshaft för att plocka bort lockout remoten på en Revelation?

Annars kanske det får bli en fullösning tillsvidare. Finns bättre fulvariant än denna?

IMG_7591.jpeg

Slet loss skiten och det tycks funka. Står kvar i öppet läge. Men det hade väl varit bra om man kunde låsa den ibland.

Kan detta vara rätt del?

Det brukar vara flera skillnader mellan dämpare med remote lockout och lockout på gaffeln än bara rätten. Jag har dock inte läst på.

Det brukar vara flera skillnader mellan dämpare med remote lockout och lockout på gaffeln än bara rätten. Jag har dock inte läst på.

Tittade i dokumentation och det skiljer sig mer, åtminstone infästningen av rätten.

Det finns hela Motion Control kompressionsdämpare hos tysken för inte mycket mer pengar än rätten länkade ovan. Men jag vet inte vad mer man skulle behöva, förutom antagligen olja.

motioncontrol.jpg

Tack för hjälpen med detta! Får kanske bli en ny dämparenhet så småningom.

Om,man nu ska köpa en ny, kan man peta i någon finare än motion control som ger bättre prestanda?

Tack för hjälpen med detta! Får kanske bli en ny dämparenhet så småningom.

Om,man nu ska köpa en ny, kan man peta i någon finare än motion control som ger bättre prestanda?

En Charger 2.1 är otroligt mycket bättre än en Motion Control, men kostar också mycket mer. Om man har tur kan man hitta en på rea.

Ha en bra dag!
Hej! Har kollat på en Specialized Chisel Comp och en LapierreXRM 6-9- C1. Jag funderar också på det där med lockout på dämparen. Vilket är att föredra? Lockout på styret eller på dämparen/gaffeln? Fördelar och nackdelar?

Jag har en med lockout på styret och jag tycker det är rätt meningslöst och inte värt det. Pratade lite snabbt med rockshox och dom plockade fram alla delar för stt byta till vred och jag minns det inte som överdrivet dyrt men lite för dyrt och besvärligt för att jag ska orka nu men kanske gör det vid nästa service. Kanske....

Men det beror såklar på hur man cyklar.

Senast ändrad:
Det beror nog på. På cykeln, hur dämpningen fungerar. På cyklisten, hur känslig man är för de olika lägena och vill optimera. På terrängen man cyklar i, snabba och många skiftningar mellan platt och stök?

Jag har haft det på någon cykel och då använt det frekvent. Inte på andra cyklar och då inte saknat det. I mitt fall är ju cyklist och terräng en konstant, så då ligger nog en del skillnad i cyklarna. Nu har jag iofs en cykel med vridreglage för dämpningen och den pillar jag inte alls mycket på eftersom jag inte tycker att det är enkelt och intuitivt, och att jag den här gången tycker att cykeln gör sig bäst i helöppet läge.

Hej! Har kollat på en Specialized Chisel Comp och en LapierreXRM 6-9- C1. Jag funderar också på det där med lockout på dämparen. Vilket är att föredra? Lockout på styret eller på dämparen/gaffeln? Fördelar och nackdelar?

Ska du tävla? Om inte då är frågan om du ens behöver lockout. Moderna dämpare och länkage är bra. Jag har aldrig använt mina lockout, förutom på pumptrack.

På styret är fördelen, såklart, att man kan låsa/öppna i en sekund utan att tar bort händerna från styret. Nackdelen är flera komponenter som är defektbenägen. Dessutom tycker jag att det är fullt med ännu fler vajer.

Ska du tävla? Om inte då är frågan om du ens behöver lockout. Moderna dämpare och länkage är bra. Jag har aldrig använt mina lockout, förutom på pumptrack.

På styret är fördelen, såklart, att man kan låsa/öppna i en sekund utan att tar bort händerna från styret. Nackdelen är flera komponenter som är defektbenägen. Dessutom tycker jag att det är fullt med ännu fler vajer.
Har lockout på styret på min hardtail idag. Gillar att låsa dämparen när jag kommer ut på väg. Jag har också erfarenheter av att lockouten har krånglat ganska mycket, dock inte den som jag har nu, den funkar klockrent. Tänker att det kan bli krångligt att låsa bakdämparen om reglaget sitter på dämparen men man slipper ju vajerstrul. Jag tävlar i mtb-orientering och något enstaka mtb-lopp, typ Kolmårdsbiken. Har ingen erfarenhet av heldämpat men är lite sugen att testa....

Har lockout på styret på min hardtail idag. Gillar att låsa dämparen när jag kommer ut på väg. Jag har också erfarenheter av att lockouten har krånglat ganska mycket, dock inte den som jag har nu, den funkar klockrent. Tänker att det kan bli krångligt att låsa bakdämparen om reglaget sitter på dämparen men man slipper ju vajerstrul. Jag tävlar i mtb-orientering och något enstaka mtb-lopp, typ Kolmårdsbiken. Har ingen erfarenhet av heldämpat men är lite sugen att testa....

Vid tävling tycker jag att lockout på styret är att föredra.

På svenska långlopp behövs ingen låsning, det är viktigare att hålla en jämn effekt med ett smooh tramp. Om du tar i så att gaffeln börjar gunga, så bränner du bara onödig energi.
Ett XCO race med återkommande korta branta backar med slätt underlag och bra grepp är en annan sak, där har man nytta av låsning.

Sen kan det berör på gaffeln. För tjugo år sen behövde man använda låsning på alla gafflar för att de gungade mycket. Nuförtiden has de flesta gafflar, dock kanske inte de billigaste, låghastighetsdämpning som är mycket starkare än höghastigshetsdämpning. Då skulle jag hålla med Lingons svar ovan.

Jag har plockat bort min remote på min Epic Evo. Har inte ens brytt mig om att byta dämparenhet för att kunna låsa på gaffeln. Vid korta bryt uppför på väg kanske jag skulle vilja kunna låsa gaffeln men det utgör en promille av min tid på cykeln så det kan jag leva med. Dessutom snyggare utan en massa (mer) bös på styret!

Tillbaka
Topp