Antal kommissarier???

friggan

Medlem
Antal kommissarier???
När man jämför antal kommissarier på olika cykelevent blir man lite fundersam. På våra DH-tävlingar med en genomsnittlig segrartid på ca 2 min och i medeltal 70 deltagare är vi beordrade att ha tre kommissarier. Samma antal kommissarier övervakar 90 km Cykelvasa och betydligt fler deltagare!

Hur tänker kommissariekommittén på SCF? Är det särskilt svårt att vara kommissarie på en DH-tävling kanske?

Antal kommissarier???
strea_l.jpg

Antal kommissarier???
I vår tävlingform kollar kommissarierna upp så att cyklisterna har rätt föreskrivna skydd, så att banan är säker, prickar av obligatoriska träningsåk. Och sedan då? Jag vet inte...

Antal kommissarier???
För att om det finns mer än en åsikt om en regeltolkning och vid majoritetsröstning så fodras tre men du kan säkert ha elva om du vill ha det så länge det är ett ojämnt antal.

Senast ändrad:
Antal kommissarier???
Vad jag kan förstå så är det väl en hel del annat som en kommissarie gör. Vem skall besluta om en åkare får köra om ett åk? = målkommissarien. Vem skall se till att starten fungerar och att åkare har rätt utrustning=startkommissarien? Vem skall hålla koll efter banan= bankommissarien.
Sedan är det som Miss Lycka skrev en jury skall bestå av ett ojämt antal personer.

Antal kommissarier???
Jag kan hålla med en målkommissarie och en kommissarie vid start. Längs hela banan står säkerhetsvakter som har ögonkontakt med varandra. Behövs ingen tredje kommissarie... En cykelkunnig person på plats kan vara den tredje jurymedlemmen. Och inom en så liten sport som DH är alla schyssta och några regeltolkningar brukar vi aldrig ha problem med.

Antal kommissarier???
Måste fråga friggan om var på en DH-tävling man kan hitta en tredje opartisk jurymedlem? Det är inte fråga om en cykelkunnighet eller ej, det är fråga om regelkunnighet. På plats brukar det finnas antingen en arrangör eller en nära besläktad med de tävlande! Sedan är det totalt ointressant om det är en liten sport eller ej. Tävlingsregler är till att följas eller hur? Sedan hur det är med era regeltolkningar är väl lite si och så.

Antal kommissarier???
De flesta av våra cyklister kan reglementet i stort. Och även om alla har någon närstående med sig, är ju chansen ganska liten att regeltolkningen gäller just dem. Våra banor är dessutom bandade, så man vet exakt var man ska åka. Det finns inte så många regler/regeltolkningar som kan bli fel...

Jag tror faktiskt att vi alla inom utförscyklingen håller med om att tre kommissarier är en för mycket! Och man ställer det i proportion till att samma antal kommissarier faktiskt håller koll på ca 13500 deltagare på 90 km, så känns det inte rimligt.

Antal kommissarier???
Bland de 13500 så är det 100 som tävlar och det är där som kollen är aktuell. Tror du att kommissarierna har lust, tid och möjlighet att beivra regelverkat bland Thomas och andra som knappt har en cykel?

Antal kommissarier???
Tre kommisarier låter väl inte så farligt? Jmf med fotboll där man behöver 3 domare för att hålla koll på ~30 pers.

Är det förfärligt höga arvoden till kommisarierna? Eller svårt att få tag på dem? Eller vad är problemet?

Antal kommissarier???
Varför inte driva att det behövs fler kommissarier på de större loppen isf, det låter ju som att det är lättare att argumentera för än att minska antalet på er tävling. Jag kan inte annat än förstå argumenten för att det behövs tre kommissarier på er tävling, däremot har jag kanske lite svårare att förstå att tre kommissarier räcker på en betydligt större tävling.

Dock tror jag knappast att alla startande i CV kör tävlingslicens och det är väl de med licens som berörs av kommissarierna?!
De flesta i CV kör väl, likt VR, motionslopp utan tävlingslicens; berörs de alls av kommissarierna då?
(Nej, jag kan inte reglerna för sådant, försöker bara flika in lite annan infallsvinkel ;-))

Antal kommissarier???
rising skrev:
-------------------------------------------------------
> Tre kommisarier låter väl inte så farligt? Jmf
> med fotboll där man behöver 3 domare för att
> hålla koll på ~30 pers.
>
> Är det förfärligt höga arvoden till
> kommisarierna? Eller svårt att få tag på dem?
> Eller vad är problemet?

En tävlingshelg kan kosta oss ca 10.000 kr i kommissariekostnader.

Hur många tror miss Lycka är elit i vår disciplin då???? Knappast 100 st, eftersom vi oftast har färre deltagare.

Antal kommissarier???
Dags att rekrytera nytt blod då? Ni kan kanske värva in Thomas som marknadsförare för disciplinen? Han har kontakter med media och har rätt inställning.

Tillbaka
Topp