Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad innebär antal kuggar? Blir det lättare/tyngre eller har det inte med det att göra? ”Noll koll”Det är hur många kuggar det är på minsta och största drevet på kassetten bak på cykeln.
Exempel 10-51.
Sen brukar det kunna vara 32 kugg på framdrevet.
Då kan du räkna ut utväxlingen.
Fram: fler kuggar ger tyngre växlar och högre fartVad innebär antal kuggar? Blir det lättare/tyngre eller har det inte med det att göra? ”Noll koll”
Kan 11 vara olika tungt/snabbt på olika cyklar?Fram: fler kuggar ger tyngre växlar och högre fart
Bak: ju fler kuggar desto lättare växel, så 11 är tyngst/snabbast och 51 är lättast/långsammast
Tack, har hittat liknande uträkningar, men först måste min hjärna ?, förstå hur det hela hänger ihop ?.
Tack! Anledningen är att jag oftast cyklar på högsta motstånd oavsett om det rör sig om 7-vxl eller 3x8-vxl, även om det inte går superfort för den sakens skull. Är inte så mycket för att trampa luft. Givetvis behöver jag kunna växla ner i uppförsbackar, men känner inget behov av 3x8 vxl som dessutom tenderar att krångla.Det går i princip inte att köpa en cykel med mindre än 10 växlar bak, om man inte ska ha interna växlar (dvs växlar i navet). Vad är det för cykel, och vad är anledningen till att det måste vara få växlar? Om jag tolkar fritt så är det för att du tror att det då blir mindre underhåll, men det är till att förenkla situationen lite då det inte riktigt fungerar på det viset.
11-32 anger minsta-största drevet på kassetten bak. Minsta drevet har 11 kuggar, största har 32. Ju större skillnad desto större omfång, dvs skillnad mellan lägsta och högsta växeln.
Det där med att kunna "trampa på med stort motstånd" går att göra på i princip varenda cykel förutom möjligen en singlespeedcykel (dvs cykel utan växlar). Jag har cyklar med allt från 3 till 22 växlar och samtliga går att cykla superfort med om man tar i.
Man väljer inte motstånd med växlarna. Motståndet står vägen man cyklar på för. Växlar gör man för att ge sig själv möjlighet att vara så effektiv som möjligt. Exakt vid vilken kadens, dvs hur många varv per minut man håller, man är som mest effektiv är individuellt. Till en viss gräns gäller att man med fler lätta varv är mer effektiv än vid få tunga. Om man bara cyklar på tyngsta växeln oavsett cykel så håller man med största möjliga sannolikhet alldeles för låg kadens och orkar då inte cykla lika långt/fort som man hade kunnat göra om man trampade lite snabbare1. Givetvis gör man som man själv vill, men det är ju en enkel sak att testa!?Tack! Anledningen är att jag oftast cyklar på högsta motstånd oavsett om det rör sig om 7-vxl eller 3x8-vxl, även om det inte går superfort för den sakens skull. Är inte så mycket för att trampa luft. Givetvis behöver jag kunna växla ner i uppförsbackar, men känner inget behov av 3x8 vxl som dessutom tenderar att krångla.
I skogen har jag kört på denna spec som jag verkligen gillar men då är det ännu bättre range på den du tipsar om. 42 (158) 36 (184) 32 (207) 28 (237) 24 (276) 21 (316) 19 (349) 17 (390) 15 (442) 13 (510) 11 (603). Tror jag börjar greppa detta något iafl ?.Jag har haft samma tanke. I skogen är det ofta ganska stora skillnader. Plötslig uppförsbacke, utförslöpa osv. Då vill jag snabbt hoppa mellan.
Fick tips om box 9-växlade med bred range på kassetten. 9 växlar 11-50 kasett.
https://www.wiggle.se/box-two-prime-9-speed-groupset
På landsväg kan jag köpa att man vill finlira i högre grad.
För att förenkla skulle jag alltså säga att du vill ha en kassett med stor skillnad mellan siffrorna i specifikationen på kassetten. Då får du stor skillnad. Få växlar gör att du har färre val däremellan.
Har ingen ambition att cykla långt eller fort utan är ute efter en cykel som passar mig och mitt sätt att cykla. Kan bero på kvaliteten på komponenterna i de 3x8 jag cyklat på jämfört med 1x11 & 2x9 som fungerat problemfritt, samt hur de förvarats om det stämmer att 3x8 är bekymmersfri.Man väljer inte motstånd med växlarna. Motståndet står vägen man cyklar på för. Växlar gör man för att ge sig själv möjlighet att vara så effektiv som möjligt. Exakt vid vilken kadens, dvs hur många varv per minut man håller, man är som mest effektiv är individuellt. Till en viss gräns gäller att man med fler lätta varv är mer effektiv än vid få tunga. Om man bara cyklar på tyngsta växeln oavsett cykel så håller man med största möjliga sannolikhet alldeles för låg kadens och orkar då inte cykla lika långt/fort som man hade kunnat göra om man trampade lite snabbare1. Givetvis gör man som man själv vill, men det är ju en enkel sak att testa!?
3x8 är förmodligen en av de mest bekymmersfria drivlinorna som finns. Däremot krävs ett visst mått av underhåll och justering med ojämna mellanrum, men det gäller allt förutom möjligen verktyget järnspett. Sätt ett handtag på verktyget (som förslagsvis en hammare) så börjar problemen. Men sånt är livet.
Ok.Har ingen ambition att cykla långt eller fort utan är ute efter en cykel som passar mig och mitt sätt att cykla. Kan bero på kvaliteten på komponenterna i de 3x8 jag cyklat på jämfört med 1x11 & 2x9 som fungerat problemfritt, samt hur de förvarats om det stämmer att 3x8 är bekymmersfri.