Apollo Limited "28" vs Nishiki Pro SLD vs Kona Dr. Dew

jojosurf

Aktiv medlem
Hej!

Har testat några hybrid cyklar och fastnat för dessa tre cykel och ska fortsätta och testa dem igen men skulle vilja ha er synpunkter ifall ni vet något om dem, testat dem? läst i tidningar om dem om det finns tester, för- och nackdelar med dessa tre modeller:

Apollo Limited "28"
Nishiki Pro SLD
Kona Dr. Dew

Kanske ni tycker jag ska testa något annat modell som jag bör testa innan?

Kanske bra veta lite vad jag har för syfte med att skaffa en cykel.

Tänkte cykla till jobbet, hammarbyhöjden - sthlm universitet så det blir mest asfalt underlag och även lite grusväg som tex vallahallvägen. Vill också kunna ha cykeln till långfärds ifall det blir aktuellt någon gång. Ska absolut inte ha dem till att cykla i terräng. utan mest asfalt och ibland grusväg bara om nödvändig.

Tacksam få hjälp av er

/Jojo

apollo_limited.jpg ht=375

NishikiProSLD.jpg ht=294

2K8_DRDEW.jpg ht=356

utan att vet skulle jag kanske räkna bort apollon.. ser lite b ut. Nishikin e fin men hade kanske föredragit hydrauliska skivbromsar som konan ser ut att ha. Nishikin e iofs snyggare i sin vita färg. Kvalitéts-mässigt e det nog hugget som stucket mellan kona eller nishiki.

Vet inte om du blev klokare men bara mina 2 cent

Jag skulle rekommendera att gå ner lite i däcksbredd. Konan har iaf 37mm och det är lite väl om man max ska köra på vallhallavägens grus. Jag skulle gå ner till 28-32mm iaf.

Ska du ha en pendlare så skulle jag nog ha valt en Merida Speeder I8. Jäkligt clean med både växlar och bromsar i naven samt med 28mm däck. Så gott som underhållsfri dessutom - vilket de ovan inte är.

Antar att du tänkt på förvaring - ingen av de nämnda cyklarna bör förvaras annat än i eget låst utrymme.

Tjena!

Apollon är jävligt mycket smäll för stålarna och slår iaf SLDn på fingrarna..
Det finns bara två saker jag inte gillar med den, handtagen och dekalerna på hjulen, bägge väldigt lätta att fixa.. Men att jämföra dom två är väl inte rättvist heller, skiljer lite i pris där.
Isåfall ska du titta på Nishiki Ultra Pro.. Nu snackar vi åk..

107.jpg

Fastforward.. Bara Konan som har så tjokka sulor, SLDn och Apollon rullar på 28mm om jag inte minns fel..

edit: Glömde bort en liten personlig favorit inom segmentet.. Trek Soho 4.0 med Alfine grupp.. 9995:- Klockren pendlarhoj..

Senast redigerad av en moderator:
Har själv testat Nishiki Pro SLD:n och var inte särskilt imponerad av den. Tyckte inte om sittställningen och definitivt inte växel/bromsreglaget som kändes stor och klumpig.

Dr. Dew har jag suttit på förut och ja vad ska man säga, ganska neutral sittställning och Kona är alltid Kona, helt ok cykel.

Den som jag fastnade för och som jag tyckte var roligast var Bad Boy :D
Jag ångrar inte det köpet, skön cykel, svart är aldrig fel och sram växlarna är grumma.

Men jag förslår att du tar dig tid och testar alla cyklarna, finns inget bättre än att sätta sig på den och rulla lite.

Lycka till!

//Piotr

Apollon är rätt mkt tyngre än Nishikin, som har en bätttre ram. Kan vara värt att tänka på om man tycker att sånt är viktigt.

Hmmm, jag lånar tråden lite då jag inte orkar starta en ny för mitt pendlarobjekt.

Min kärringcykel slits ganska hårt när jag kör den året om och med tanke på att tex ett kedjebrott skulle ta bort både bromsförmåga samt trampförmåga så skulle det tvinga mig att gå till jobbet så har jag fudnerat på att bygga/klöpa mig något bättre.

Jag vill hells inte lägga några penagr och även helt slåta bli att lägga enrtid på det..bra va=D

Men åt vilket håll skall jag titta om mina krav är följande.

1)Singelspeed, många penldarcyklar har växlar men jag vill hålla servicenivån nere och SS duger lätt till jobbet även om man vill cykla ifrån några pednlarsvetton.

2)Stänkskärmar, inga små plastskärmar som skyddar lite utan ajg skall kunna åka till jobbet i vanliga kläder

3)Skivbromsar eller rullbromsar, Eftersom cykeln går året runt samt att jag vill hålla nere serviceintervallet.

4)Det skall gå att ha pakethållar alternatift en cykelkorg på den.

26" är ett plus då jag har en jävla massa däck liggandes men inget krav.

Det närmaste jag har kommit är någon nishiki som har allt förutom ett nexus nav istället för SS. Den kosatr även 8000 vilket är lite mer än vad jag vill lägga men jag slipper ju å andra sidan lägga tid på att bygga ihop den.

Men finns det några andra förslag som jag har missat?

Tillbaka
Topp