Apple Watch - the tråd

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum
Apple Watch - the tråd
robrob skrev:
-------------------------------------------------------
> > [....]
>
> Den är inte färdig. Men mest färdiga. Apple har
> ju ett tokstort system av både hård och mjukvara
> redo att länkas ihop med den. De brukar inte
> släpps saker på chans eller halvgjorda:)

Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med "färdig".

"Tokstort system", hur menar du då? Stort som i många enheter eller många modeller? Borde inte en Pebble som kan anslutas till både IOS och Android ha ett större system av hård- och mjukvara? Både Pebble och Android Wear har ju varit med längre i spelet, särskilt Pebble som är inne på sin andra generation. Till skillnad från osläppta Apple Watch så har ju både Android Wear och Pebble visat sig fungera, och hur kan du säga att Apple Watch är färdig när du inte sett mer än bilder?

Apple Watch - the tråd
emmer skrev:
> Tror det kommer bli väldigt kul att bumpa denna
> tråd om två á tre år :-)

Det är väl ingen direkt som påstår att det kommer att bli en tokflopp, utan lite tveksamhet mot de som är bombsäkra på att det kommer att bli succé, och att apples produkt är betydligt bättre än konkurrenternas.

Apple Watch - the tråd
Njaäääeee, jag tycker den ser schysst ut, men gillar Androidprylar bättre överlag. Å jag tänker inte köpa mig någon smartklocka alls närmsta tiden. Men ge det en 2-3 år så lär jag med största sannolikhet ha en på armen, tyvärr. Om jag inte flyttat ut i skogen till ett torp, är självförsörjande och syr mina egna kläder av ekorrskinn. Det är också lockande desto mer prylar som dyker upp.

Apple Watch - the tråd
emmer skrev:
> Tror det kommer bli väldigt kul att bumpa denna
> tråd om två á tre år :-)

Det tog 3 år för Apple att gå från iPhone till iPhone 4, så nog kan Apple Watch om 3 år vara en riktigt duglig produkt. Skulle dock aldrig köpa den första generationen.

Apple Watch - the tråd
bvs skrev:
> Annars kan man ju köpa en kombinerad
> dwatch/Pepple/Uwatch/Rwatch/iwatch från
> aliexpress!
>
> http://www.aliexpress.com/item/dwatch-generation-B
> luetooth-Smart-Pebble-Watch-Wrist-Bracelet-Uwatch-
> Rwatch-iwatch-Smart-watch-Gear-fit-any/32296683700
> .html

Samma på Tmart. Där kan man köpa klockor som har allt inkl simkortplatser och dessutom kan joddla för en femhundring...

Fast är det det man vill ha?
Eller vill man bara att det lilla som finns faktiskt funkar som man har rätt att förvänta sig?

Apple Watch - the tråd
Någon mer än jag som hade en Timex Datalink på armen på 90-talet? Det var riktiga grejor det....tills CRT-skärmarna åkte ut från skrivbordet, då blev det inte coolt längre.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Apple Watch - the tråd
JPL skrev:
> Någon mer än jag som hade en Timex Datalink på
> armen på 90-talet? Det var riktiga grejor
> det....tills CRT-skärmarna åkte ut från
> skrivbordet, då blev det inte coolt längre.
>
>
Jopp. Outlook på handleden. 3 års (!) batteritid Jämför det med dagens smartklockor...
Köpte dessutom en Notebook Adater och överlevde bytet till plattskärm.

Apple Watch - the tråd
Överföringstekniken kommer nog vara bland det stiligaste, coola och mest är-det-första-april-kommenterade någonsin.

Min åkte nog av när jag kom över en tidig Palm pilot.

Apple Watch - the tråd
Min försvann bara en dag. Några år senare hittade den fastlimmad på en bräda i barnens träkoja. Fick aldrig en vettig förklaring.

Apple Watch - the tråd
Efter ett par månader med en Android Wear på armen kan jag inte mer än säga att nyttan med en smartwatch kan vara stor eller liten väldigt beroende på situation.
För dagliga aktiviteter så är "glanceable info" det som verkligen har fyllt en funktion för mig. Även om det är en liten skillnad så är det klart mindre distraherande att få en liten buzz på armen när man får ett SMS eller en kalenderpåminnelse. Med telefonen ska den upp ur fickan, låsas upp och kanske även hitta rätt app för att fatta vad den just plingade för. Med klockan är det bara en lätt titt på armen (som alltid sitter där på samma plats).
Avgörande här är det som i Android kallas för Google Now, att systemet lär sig vad som är intressant för dig på valda tider och platser. Denna info delas via mitt konto mellan telefonen och klockan för att servera det som passar mig just nu. Tex. på tisdag eftermiddagarna får jag en update om trafiken mellan hemmet och Hammarbybacken då den lärt sig att jag av någon märklig anledning alltid tar mig dit runt 18.30. Denna typ av lätt info som jag inte behöver fördjupa mig i är en bra tjänst som jag tycker förenklar min vardag. Dock är det inte revolutionerande. Det kommer nog väldigt många upptäcka med Apple klockan med.
Röststyrning är ju tänkt att vara huvudinteraktionssättet med Android Wear och sålika med Apple klockan, men jag tror att alla erfarit att det är minst sagt utmanande att få Siri eller Ok Google att göra det man vill med blandad Engelska och Svenska.
För träning är det en mixad påse kan jag tycka.
pulsmätaren fungerar inte kontinuerligt som ett pulsband gör. Det skulle förvåna mig om Apple lyckats får det fungera med någorlunda batteritid. Antar att den kommer att mäta med jämna intervaller, typ en gång i minuten max. Sen kommer man att behöva spänna åt den utav h-vete för att det ska fungera. Jag använder klassiskt BT Smart pulsband när jag springer och cyklar.
Vad gäller interaktion med skärmen så kommer det bli intressant att se hur det funkar med en sån typ av välvd skärm. Min G Watch R har en klassisk förhöjning runt skärmen vilket gör att den är lite skyddad mot pet. Jag har under vintern märkt att det är sjukt enerverande när kläderna blir svettiga och en våt ärm ligger på eller nära den kapacitiva skärmen, för det orsakar "klick" på skärmen och sätter igång alla möjliga saker. Jämför med fickringing typ. Får se om Apple löst det eller om det blir en "you're wearing it wrong!" på den.
En summering är nog att jag tror att användningsområden och människors nytta av denna nya typ av skärmupplevelse kommer att få växa fram. Jag tror inte att folk kommer att vilja beställa en pizza från armen, spela spel på en sån liten skräm, eller ens skicka små gulliga, fåniga ritade blommor till varandra. Jag tror att det handlar om hur användare och utvecklare pushar fram behov och lösningar och där ligger just nu Apple minst ett år efter. Men med tanke på att typ en miljard människor inte kommer låta bli att köpa klockan för det sitter ett äpple på den så kommer de snabbt ifatt. Det kommer såklart dyka upp filmer på Youtube med titlen "Made only with an Apple Watch" och internet jublar.
Har du mycket pengar, är inte rädd för att bli besviken eller frustrerad och är beredd att köpa en ny om ett par år (som en telefon) så köp. Annars kan du gott vänta tills produkterna och användandet mognat om ett par år.

Apple Watch - the tråd
Mr Orange skrev:
> Min försvann bara en dag. Några år senare
> hittade den fastlimmad på en bräda i barnens
> träkoja. Fick aldrig en vettig förklaring.

Underbar kommentar! Barn är makalöst påhittiga. Den här hade varit en rejäl utmaning för Saida-tråden.

Apple Watch - the tråd
Mr Orange skrev:
> Min försvann bara en dag. Några år senare
> hittade den fastlimmad på en bräda i barnens
> träkoja. Fick aldrig en vettig förklaring.

Världsklass! Dom hade väl känslan för att Timex är det som gäller. (Även Jake Blues kvitterade väl ut sin Timex när hans bror hämtade honom från kåken i blues brothers)

Jag får nog leta upp min bland gömmorna.

Apple Watch - the tråd
Nu börjar det dyka upp lite "instruktionsvideor" (eller jävligt snygg topicreklam) i deras youtubekanal.

Här är lite om "fitnessappen"
Som vanligt från Apple så är det lite för snyggt så man missar lite av innehållet :-)

Apple Watch - the tråd
En kollega som testat Apple Watch ett tag nu tyckte att den var rätt kass. Han har o andra sidan bara 7-8 års erfarenhet av att testa mobiltelefoner och därtilll relaterade produkter i yrket så han har nog inte så stor koll.

Apple Watch - the tråd
"Rätt kass" måste väl bero på äpplet, annars hade det varit "fel kass".
Apple har ju trots allt en ganska (god)trogen kundkrets som nöjer sig med relativt mediokra produkter.

Apple Watch - the tråd
garfunkel (fd garfunkah) skrev:
> "Rätt kass" är väl en "rätt kass" kommentar
> från någon som jobbar som testare? :)

Haha, jo visserligen. Men nu var det inte direkt det han skrev i testet. Det var mer hans svar när jag frågade om den var nåt att ha :)

Apple Watch - the tråd
TM skrev:
> Den har pulsmätare. Den är en vanlig klocka. Den
> snackar med Strava. +ANNAT?
>
> Jag har hört att den har galet risig
> batterilängd. Men i övrigt, finns det någon
> anledning att inte skaffa en? Finns det några
> alternativ?
>
> Har en iPhone och har inga planer på att skaffa
> någon annan lur.
>
> https://d13yacurqjgara.cloudfront.net/users/47927/
> screenshots/1871688/betraydan_strava_applewatch.jp
> g

Allt är bättre än den där som du själv skriver "Den är en vanlig klocka". Den där avarten till klocka är fulare än det fulaste på Ur&Penn, tjockare än Susanne Eman och dessutom mest oprisvärd skräp man kan köpa.

Det enda positiva med den där "vanliga klockan" är att du behöver inte oroa dig för att någon ska stjäla den..

Apple Watch - the tråd
TM skrev:
> Finns det något mer specifikt än "rätt kass"?

Då får man nog läsa hans test. Jag var inte speciellt intresserad och frågade därför inget mer.

Apple Watch - the tråd
Kikade på en häromdagen, såg inte så klumpig ut väl på armen.

Den är ett givet köp! Synd att den är så billig bara! (Guld är inget alternativ)

Apple Watch - the tråd
For your viewing pleasure: Jag letade upp hans test och här är slutklämmen:

"Slutsats
Som helhet är Apple Watch en produkt som skiljer sig rätt kraftigt från Apples tidigare produkter i den mening att den försöker göra så mycket och misslyckas med så mycket av det. Först och främst har Apple en hel del de kan rätta till i kommande mjukvaruuppdateringar, men framförallt ska man nog som kund vänta till klockan kommer i en andra eller kanske till och med tredje generation för att den ska tillföra något verkligt värde."

http://www.mobil.se/tester/produkttester/apple-watch-mobils-stora-test-av-klockan?nodePage=0

Apple Watch - the tråd
TM skrev:
> Finns det något mer specifikt än "rätt kass"?

Skulle vara "rätt kass som..."

För håller du inte med om att jag inte bör kalla dig"rätt kass" men (skulle vara en jävla otur om det inte stämmer :-) ) full befogat kan kalla dig "rätt kass som sändebud i informella kontakter med IS"

Apple Watch - the tråd
Klockan har helt enkelt för dålig prestanda. Just nu med dagens teknik kan man inte göra så mycket roligt med något i klockformat. Haft min klocka den släpptes men använder dem nu bara som sportklocka, dvs vid cykling, och då, ironiskt nog, bara för att kolla klockan. Det är smidigare än att ta upp telefonen eller ha någon stålpjäs på armen. Tycker Strava är duktiga på att ta fram funktionalitet till klockan men det är helt enkelt för seg hårdvara för att det ska vara smidigt att interagera med Strava på den, och pulssensorn funkar inte alls när man cyklar stök, även om jag inte riktigt vet vad jag ska med pulsmätning till.

Den enda riktiga USPen i dagsläget över en vanlig enkel sportklocka är att det faktiskt funkar över förväntan att prata i telefon på den via högtalare. Har t.ex. ringt några gånger i liften upp i Flottsbro och då funkar det finfint att svara och prata samtidigt som man använder armen att t.ex. hålla i styret.

När tekniken erbjuder att dom kan trycka in en GPS i den med ok batteritid utan att det växer för mycket, eller att man kan ringa utan telefonen, då börjar den bli användbar på riktigt, men i dagsläget känns den rätt meningslös.

Apple Watch - the tråd
+1 på durietz
Och kan tillägga att Apple ganska grovt missat att en klocka är ganska personlig.
Hur larvigt det än kan låta hade jag varit mer intresserad om jag själv fick designa urtavlan exakt som jag vill, även om det skulle krävas att jag använder mitt kunnande som utvecklare. Att utvecklare inte ens får släppa urtavlor på App Store är för mig kundfientligt och bara därför köper jag ingen, ens om jag egentligen är Apple-användare sedan oerhört länge.

Apple Watch - the tråd
Foxis sa:
+1 på durietz
Och kan tillägga att Apple ganska grovt missat att en klocka är ganska personlig.
Hur larvigt det än kan låta hade jag varit mer intresserad om jag själv fick designa urtavlan exakt som jag vill, även om det skulle krävas att jag använder mitt kunnande som utvecklare.
Inte exakt men ganska långt genom att använda den kapp som finns på klockan.
Nu har jag en känsla av att det aldrig kommer duga till dig om man så den vägen kunde mappa varje av de 121k pixlarna som man ville.

Apple Watch - the tråd
emmer sa:
Foxis sa:
+1 på durietz
Hur larvigt det än kan låta hade jag varit mer intresserad om jag själv fick designa urtavlan exakt som jag vill, även om det skulle krävas att jag använder mitt kunnande som utvecklare.
Inte exakt men ganska långt genom att använda den kapp som finns på klockan.
Nu har jag en känsla av att det aldrig kommer duga till dig om man så den vägen kunde mappa varje av de 121k pixlarna som man ville.
Man kan bara ändra färger och flytta/fylla vissa fält med olika info. Om man vill formge en egen urtavla så går det inte, och man får inte ens som utvecklare möjlighet att göra detta.

Apple Watch - the tråd
Visst hade den kunnat vara bättre, men som aktivitetsmätare, fjärr till strava, klocka, kalender, kommihåg, siri-interface, extraskärm och i nödfall telefon, så funkar den helt ok.

Tycker fortfarande att det är rätt najs att stå vid kylskåpet och kunna säga: "Hej siri, lägg till mjölk till inköpslistan" så kommer det hem mjölk nästa gång någon i familjen varit i affären. Telefonen har dessutom varit på ljudlös sedan jag köpte klockan. Man missar inte att det vibrerar på armen.

Apple Watch - the tråd
Jag kommer köpa en smartklocka när jag kan lämna telefonen hemma och ändå ringa, dessutom ska den ha god och pulsmätare. Och, framför allt, funks bra och ha en dags (ca 20h) batteritid med min användning.

LG Urbane 2 är väl närmast men finns knappt att köpa.

Apple Watch - the tråd
Lyfter denna gamla tråden.
Idag gick min garmin sönder (helt okay för jag har aldrig riktigt gillat den) och då växte tanken på en Apple watch 2 som ersättare, men jag undrar om det verkligen är värt pengarna?
jag kommer mest använda den vid träning. Gillar tanken med strava på armen och även pulsmätning.
Hur är det för er som faktiskt köpt en Apple watch, använder ni den? Funkar den bra för cykling och löpning?
Borde vara några här som hunnit långtidstesta den.

Apple Watch - the tråd
Har gått från Garmin till Apple watch. Har hittills mest använt den för att logga gym träning men tycker den verkar kunna hålla koll på pulsen bättre än vad jag upplevde att min Garmin gjorde, den tappade pulsen lite för ofta. Sen är den ju jäkligt mycket roligare och smartare än en vanlig Garmin måste jag säga.

Apple Watch - the tråd
Jimel sa:
Har gått från Garmin till Apple watch. Har hittills mest använt den för att logga gym träning men tycker den verkar kunna hålla koll på pulsen bättre än vad jag upplevde att min Garmin gjorde, den tappade pulsen lite för ofta. Sen är den ju jäkligt mycket roligare och smartare än en vanlig Garmin måste jag säga.

Men du har inte använt den vid cykling?
Har svårt att skaffa mig en uppfattning om den är bra till det eller ej.

Apple Watch - the tråd
Nej jag har en Garmin 520 som jag använder vid cykling. Kolla dcrainmaker han har testat den ordentligt, sen har väl både strava samt klockan uppdaterats efter testet.

Apple Watch - the tråd
Har använt mina vid cykling (har haft båda nya och gamla modellen) men kör nu en Garmin 820 istället. Apple Watch är väl helt ok om man ska använda den dagligen till allt, men som enbart sportklocka som jag mest använt den är den rätt kass. Pulstagningen funkar ca 10% av tiden under tur (iaf om man gillar att cykla stökig stig), det är omöjligt att interagera med den samtidigt som man cyklar eftersom du behöver två händer, och den ger ingen vettig info att titta på under tur heller. Killer-funktionen är att kunna svara i telefon från armen samtidigt som man har kvar telefonen i väskan/fickan. Har använts i t.ex. i ankarliften i Flobban och det känns som framtiden.

Garmin på cykeln är mycket bättre eftersom den kan visa info konstant under tur, t.ex. klockslag, tid cyklat, karta, rutt, segment och annat. Sen är det rätt skönt att slippa ha klocka på armen när man är ute. Gillar man långturer så är det också en nätt fördel att man sprider ut batterikapaciteten på fler enheter också istället för att lita på att iPhonen och Apple Watchen ska hålla ut hela dagen.

Apple Watch - the tråd
durietz sa:
Har använt mina vid cykling (har haft båda nya och gamla modellen) men kör nu en Garmin 820 istället. Apple Watch är väl helt ok om man ska använda den dagligen till allt, men som enbart sportklocka som jag mest använt den är den rätt kass. Pulstagningen funkar ca 10% av tiden under tur (iaf om man gillar att cykla stökig stig), det är omöjligt att interagera med den samtidigt som man cyklar eftersom du behöver två händer, och den ger ingen vettig info att titta på under tur heller. Killer-funktionen är att kunna svara i telefon från armen samtidigt som man har kvar telefonen i väskan/fickan. Har använts i t.ex. i ankarliften i Flobban och det känns som framtiden.

Garmin på cykeln är mycket bättre eftersom den kan visa info konstant under tur, t.ex. klockslag, tid cyklat, karta, rutt, segment och annat. Sen är det rätt skönt att slippa ha klocka på armen när man är ute. Gillar man långturer så är det också en nätt fördel att man sprider ut batterikapaciteten på fler enheter också istället för att lita på att iPhonen och Apple Watchen ska hålla ut hela dagen.

Jag kommer absolut inte ha den som vardagsklocka utan bara som sportklocka och dina insikter låter ganska mycket som det jag befarat.
Ska fundera lite till men det låter som att det inte är en bra idé. Tack för input.

Apple Watch - the tråd
Tillbaka
Topp