Är cykeln bra eller dålig för 14 åringen

Erik44618

Medlem
Om cykeln är så stor att den verkligen är "för stor" och att det inte går att justera till med måttliga insatser känns det tveksamt om det är ett bra val, allt annat obeaktat.

Jag vill sticka ut hakan och påstå att för 15000 skall du köpa två cyklar.
Kraven för att cykla till träningen (jag antar nu att det inte är MTB-träning vi pratar om) och cykla MTB på riktigt är så olika att två cyklar blir bättre för du får färre kompromisser. Pedaler, skärmar, reflexer mm.
Cykel till skola/träning kan vara begagnat enkelt och robust.
Krävs så klart lite plats.

Håller med. Går ju tom att köpa en heldämpad för under 10000 begagnat. Och sen en slit och släng-cykel till skolan/gym osv. Som inte blir stulen.

Håller med. Går ju tom att köpa en heldämpad för under 10000 begagnat. Och sen en slit och släng-cykel till skolan/gym osv. Som inte blir stulen.
Jag skulle nog lägga 2-3k på en begagnad slit och släng. Och sen resten på MTB, vill man ha en ny (kan ha en del fördelar om man inte har järnkoll eller kan anlita en kompis som kan) blir det då en HT.
När kompisarna undrar varför han cyklar tantcykel till träning frågar han bara tillbaka: tror du Verstappen kör F1-bil till ICA?

En begagnad White ax290 går kanske tom hitta billigare än 2-3 tusen.

(Very off Topic:
Verstappen kör visst en sån här till ICA :). Om han inte tar Topolinon.
The new Aston Martin Valkyrie is so fast it will actually blow your mind |  British GQ

(

Bra förslag, förutsatt att 14-åringen närmar sig 180 cm...

Genomsnitt för 14-årigen är lite mer än 170 cm. Så en cykel till 180 cm är väl bra så att man inte behöva köpa en ny efter två år. Om 14-årigen inte är mycket kortare än genomsnittet, såklart.

För mindre barn år väl regeln att man ska växa ur cyklar - inte växa i.

Det berör på barnet. Med det sagt cyklar de flesta 11/12-årigen på mycket för stora cyklar. Men vid 14 år skulle man förhoppningsvis kunna köpa en lite för stor cykel som man aldrig kommer att växa ur.

Genomsnitt för 14-årigen är lite mer än 170 cm. Så en cykel till 180 cm är väl bra så att man inte behöva köpa en ny efter två år.
Det var exakt därför jag skrev "närmar sig 180 cm". Är han 175 och växande, javisst. Är han 165 och längst i familjen är det en sämre ide.

Mao det intressanta är hur lång just denna 14-åringen är, och om det säger statistik absolut ingenting. Om min 14-åring någonsin når 180 blir det nog faderskapstest :-).

Edit: Google säger det jag misstänkte, medellängden är snarare 160 än >170. Stämmer väl när jag tittar mig runt i sonens klassrum. Men spridningen är stor.

Senast ändrad:
Jag trodde jag skulle växa 10cm till vid 14års ålder då min pappa och storebror var så långa men drygt 20 år senare väntar jag fortfarande på växtspurten. Så köp inte för stor cykel som andra sagt.

Edit: Google säger det jag misstänkte, medellängden är snarare 160 än >170. Stämmer väl när jag tittar mig runt i sonens klassrum. Men spridningen är stor.

Jag tittade på siffror i Nederländerna och där är genomsnittet 168 cm vid 14 år til 175 cm när barn fyller 15 år, så lite mer än 170 cm för genomsnittet av 14-årigen.

Men såklart borde man titta på längden av barnet och föräldrar. Min poäng vara bara att en cykel till en 180 cm cyklist ofta inte är orimligt.

EDIT: Tittade nu på svenska kurvor och svenska barn är lite kortare än nederländska: 166 vid precis 14 år och 172 cm vid precis 15 år.

EDIT: Sen är Skeen Trail i 22" snarare lämpligt för en 190 cm isf en 180 cm cyklist, som storlekstabellen också säger.

Senast ändrad:
Men köp nu inte en 14+ kg trailcykel om det är XC-träning vi pratar om här, framförallt i grupp. Fundera på var och hur han vill köra först, köp sen en cykel efter det. När jag var ungdomsledare var det barn som slutade för att deras cyklar var för tunga och klumpiga - det blir inget kul när man känner att man inte hänger med gruppen. Sen gäller ju det omvända om det är en endurogrupp vi pratar om såklart. Kör man själv är det inte alls lika noga.

Vill man köpa en cykel här i Sverige kanske en Trek Marlin 6 finns i en färg som grabben gillar. De Radoncyklar som tipsats om är fortfarande betydligt mycket bättre än även en Marlin 6.

Intressant att så många fokuserade på stöldrisk istället. Alla bor vi kanske inte så att vi behöver känna den oron.

Vill man köpa en cykel här i Sverige kanske en Trek Marlin 6 finns i en färg som grabben gillar. De Radoncyklar som tipsats om är fortfarande betydligt mycket bättre än även en Marlin 6.

Intressant att så många fokuserade på stöldrisk istället. Alla bor vi kanske inte så att vi behöver känna den oron.
Jag m fl som rekommenderar två cyklar gör det av många skäl. Stöldrisken är inte topp fem av de skälen för mig.

Tillbaka
Topp