Är cykeln i rätt storlek för mig?!

Rove-Man

Aktiv medlem
Hej, utifrån dessa bilder och mått, skulle ni anse att denna är i bra storlek för mig?
Är denna värd att göra iordning till bra bruksskick och använda som strögare?

Jag är 179cm lång med något längre armar än jag borde ha jämfört med vertikal längd.

Cykeln är en Crescent Fashion Line 306.
(Bortskänkt och dann)
55,5cm c/c bb till toppen sadelrör.
56cm c/c toppen sadelrör till c/c head tube.

Kika bilder…

Bilagor

• IMG_8091.webp
    IMG_8091.webp
    66.9 KB · Besök: 93
  • IMG_8092.webp
    IMG_8092.webp
    68 KB · Besök: 86
  • IMG_8093.webp
    IMG_8093.webp
    50.9 KB · Besök: 83
  • IMG_8094.webp
    IMG_8094.webp
    965.7 KB · Besök: 88
Ser bra ut, vill du sträcka ut dig mer så byt styrstam till en längre och styre med mindre backsweep, alternativt ett bredare styre.

Definiera perfekt.
För vad?
Att glida runt på stan, absolut.
Ska du pendla 20km eller längre om dagen, så inte perfekt, men helt okej.

Definiera perfekt.
För vad?
Att glida runt på stan, absolut.
Ska du pendla 20km eller längre om dagen, så inte perfekt, men helt okej.
Helt perfekt så att det ser helt rätt ut när jag sitter på den. ”Glida runt på stan perfekt” och ”20km perfekt” kan vara olika men också samma. Det jag främst är orolig över är att det ser ut som jag cyklar runt på en för liten cykel.

Helt perfekt så att det ser helt rätt ut när jag sitter på den. ”Glida runt på stan perfekt” och ”20km perfekt” kan vara olika men också samma. Det jag främst är orolig över är att det ser ut som jag cyklar runt på en för liten cykel.
Bry dig inte om hur det ser ut. Känns det bra för dig så är det bra.

Gör den klassiska benlängdskollen! Om du sitter som du brukar göra på sadeln och sätter pedalen mitt under hålfoten och trampar så att benet är så sträckt det bara går (oftast lite framför lodrätt ner), hur sträckt är benet då? Nästan helt? Då brukar, mellan tummen och pekfingret, höjden på sadeln vara bra när du sätter foten mer naturligt på sadeln. Om benet är böjt när du testar är sadeln troligen lite låg. Ju mer böjt, desto större risk för att gamla knän börjar värka. Och att det blir jobbigare än nödvändigt.

Avstånd styre-sadel? För kort för min smak, men smaken är som baken.

Du tror väl inte på allvar att någon vänder sig om o tittar på dig när du glider förbi o tänker "jisses vad konstig sittställning den där tjommen har"?
Sitter du bra är det bra.

Tillbaka
Topp