Är det drygt att inte hälsa?

planton

Aktiv medlem
Var ute på en tur igår kväll... Möter en hel del cyklister och merparten av dessa hälsar inte... Nu menar jag inte att man skall stanna och morsa på varann men en lite nick eller vifta lite på handleden är väl inte för mycket att begära? Eller har jag helt åt fanders fel... Men jag blir lite tyken...
Det syns ju att man är ute och tränar och tillhör så att säga "the same family"...
Vill ju inte bli en dryg rackare som inte hälsar...
Vada anser ni vara kutym?

Jag hälsar i 8 av 10 fall till de jag möter som tränar LVG eller MTB, dock inte till "pendlare" i normala fall. I de fall jag inte hälsar är jag i min egna lilla bubbla och glömmer helt enkelt :)

Jag tycker det verkar som att desto mer färgmatchad cyklisten är, helst med exakt samma loggor på byxor/tröja/handskar/vattenflaska som på ramen - desto mindre är risken att det hälsas tillbaka... men desto större är även risken att man får tillbaka blicken "å va i helsike viftar du med handleden åt då..."

Känns gränsfall till något slags snobberi, och detta från någon som uppenbart har köpt hela utstyrseln på Cykloteket/CykelCity/CykelSpec... för det är uteslutande alltid tal om prickfritt rena och nya grejer rakt igenom... och så den där sanslösa färg- och logotypmatchningen som att det vore en lojalitetsfråga gentemot cykeltillverkaren...

Eller hälsar sådana cyklister kanske bara på cyklister som också visar samma trofasta lojalitet mot sin egen cykelsort.

Typexempel på utsatta märken, Cube - Scott - Cannondale - Cervélo...

Kör ju mtb... men det händer ju att även de som kör mtb inte hälsar... Så även igår... Det jag surar på är de som nästan kikar bort för att slippa hälsa...
OK... jag skall vara ärlig... hejar nog inte på pendlare jag heller...

Skorna är ju faktiskt en bra referenspunkt, jag hälsar aldrig på fixie-cyklister med loafers... vilket de senaste åren gått från någon enstaka här å där till två per rödljus :)

Alla vi med fulkineser hälsar på varandra. När man sen möter nån på en dyrare cykel kan man lyfta handen som till en hälsning, men istället rätta till hjälmen lite. Poäng för varje Cervélosvetto man kan lura till en vinkning. ;-)

Håller med om att man inte hälsar på pendlare eller andra som uppenbarligen inte är cyklister ( de nämnda löparskorna är ett bra exempel). Själv cyklar jag nästan uteslutande i norrort (Sthlm för de som inte är från trakten) och där hälsar de flesta.

De som inte hälsar tycker jag verkar vara dem som är nybörjare, "sällan-cyklister" och sådana som är mitt uppe i en intervall. Dessa människor är ursäktade. Folk med klubbkläder på och som bara är ute på distanspass har dock ingen ursäkt att inte hälsa. Stötte på ett gäng från Vallentuna CK igår ute i Kårsta och de hejade ALLA mycket glatt. Tummen upp för sådant!

Johan

+1 på Niko/Frost. Jag tänkte skriva sama sak först med iddes inte. Men det är ett tydligt samband med folk som har cykelkläderna fullkletade med loggor och att inte hälsa, även i skogen (lvg har jag ingen aning om).

Det mesta av min cykling är pendling - men kör cross eller landsvägscykel. alltid "cykelkläder" alltid Sidis - antingen mtb eller landsvägs-variant. Hälsar på alla som verkar glada när de cyklar ;)

Jag cyklar så jävla fort så jag hinner aldrig se, än mindre hälsa på, andra cyklister.

Skämt åsido, jag ger alltid folk en chans att hälsa, vill de inte så slipper de.

Jag hälsar alltid och har alltid fått hälsningen besvarad med undantag då jag mötte en cyklist från den lokala cykelklubben. Han tittade misstänksamt på mig och fortsatte att trampa.
Ingen bra reklam för den klubben.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Skämt åsido, jag ger alltid folk en chans att
> hälsa, vill de inte så slipper de.

Så gör jag också.... hälsar, hälsar de inte tillbaks tycker jag att det är deras problem.

Om någon hälsar till dej och du inte hälsar tillbaka så har din mamma misslyckas totalt, så jävla ohyfsat och larvigt med svetto-fjollor som är så upptagna med sitt eget ego att dom inte kan öppna käften o säga "hej" eller nicka tillbaka

Hälsar inte på varje människa som passerar men om någon hälsar till mej så..
Kan någon förklara varför man inte hälsar tillbaka?

tony-montana-scarface-say-hello-to-my-little-friend.jpg ht=325

Försöker att hälsa både i skog o väg. Även på hundägare o hästarägare. Missar när tungan hänger i marken.
En sak som har slagit mig är att många mtb cyklister inte hälsar när jag kör cx på grus o stig.

Åker man i klunga är det bara den/de som ligger längst fram som behöver hälsa. Skulle ju se helt galet ut om hela klungan började vifta med armarna...

Jag inbillar mig att de som inte hälsar tillbaka antingen inte ser att jag hälsar eller att jag inte ser deras tillbaka-hälsning. Vissa nickar och andra viftar med handen i bocken, svårt att veta var man ska kolla.

Här har man cyklat i alla år och helt missat att det finns regler för hur man hälsar, nu kommer jag bli nervös nästa gång jag möter någon på cykel. Jag tror inte ens jag har förmågan att avgöra om det är en cyklist eller inte, jag börjar tom bli lite osäker på om jag själv är en cyklist...

AxelSthlm skrev:
> Jag ler och hälsar tydligt, när jag möter
> kvinnor, inte annars.

+1

Hälsar alltid ! Men ofta får man inget tillbaka trots att det syns att den andre sett att man heja, kanske får en konstig blick eller liknande. Håller med om att det nästan alltid är de med nyaste och dyraste cyklarna med matchande kläder som inte hälsar, inte alltid med oftast.
Tycker iaf att det är väldigt otrevligt av dem som inte hejar tillbaka, men även otrevliga och arroganta människor får ju tydligen köpa cykel :)

Brukar försöka hälsa, oftast flåsar jag så mycket och svetten sprutar så att folk kanske misstar det för dödsryckning :)

Brukar bara stöta på glada miner i spåren dock !

i skogen: hälsar på alla, gamla, unga, hästar, hundar mfl. Så länge folk är positiva till cyklister så är det värt ett leende

på vägen: hälsar på alla som ser ut att cykla för cyklandets skull, alltså även gamla gubbar på "cykel-på-köpet" om dom trampar för att träna eller för att det är kul. Hälsar även på hästar så att dom inte ska bli rädda, då blir hästägarna positivare.

Igår mötte jag två Hofvare som cyklade ensamma ute på Färingsö och de hälsade uppiggande glatt. Likadant i helgen så mötte jag en Valhallcyklist i sällskap som gjorde samma sak. Sen var det några övergödda gubbsvetton som försökte se snabba ut som inte ens tog notis om att man hejade, så jag vill nog påstå att det är de som är riktiga cyklister som har manners .

cruxet skrev:
> Här har man cyklat i alla år och helt missat att
> det finns regler för hur man hälsar, nu kommer
> jag bli nervös nästa gång jag möter någon på
> cykel. Jag tror inte ens jag har förmågan att
> avgöra om det är en cyklist eller inte, jag
> börjar tom bli lite osäker på om jag själv är
> en cyklist...

Nu blev jag också sådär osäker. Fast det är ju bra att det finns regler liksom. Så att man inte hälsar fel. Det skulle ju bli grymt pinsamt om man hälsade på en riktig cyklist, alltså nån i klubbkläder, och den inte hälsade tillbaks. Så himla pinsamt. Då skulle man ju liksom bara vilja sjunka genom jorden. Eller att marken reste sig och upp och svalde både en själv och ens fula cykel. Det kanske vore det bästa. Fast tänk om den riktiga cyklisten hälsar tillbaks? Då kunde man ju kanske bli kompisar och börja hänga och så. Sen kanske man fick följa med i en cykelklunga eller nått. Fan vad avundsjuka dom skulle bli hemma på gatan då! Tänk att svänga in på gatan ett helt gäng. Alla har likadana klubbdräkter och trampar i takt. Då skulle alla se att här kommer ett gäng RIKTIGA cyklister. Rispect!

31c86564a2128716ee29989f29e01114.gif ht=260

Jag har märkt att det är inte är prislappen på cykeln som avgör om man hälsar eller inte utan kläderna :)

Även om du kommer på racer för 85.000 men iförd vanliga kläder så möts man av icke hälsande cyklister. Men om du har en ful cykel Men cykelkläder så kan man hälsa. Även om du har Hybrid hälsar man inte, Även om man har cykelkläder :)

Hur är det om man har bockstyre på sin "hybrid"… och cykelkläder? I Sverige hälsar folk glatt på en i alla fall men i Norge och Danmark blänger bara de "riktiga" cyklisterna på en om man nickar åt dom. Kanske måste man hälsa med handen istället för att bara nicka eller kan det bero på att jag varken hade vita strumpor eller hade rakat benen? Kanske man inte får ha packväskor?! Verkar vara extremt krångligt det här faktiskt.

stefan_ skrev:
> Har lärt mig från geologen från Hisingen CK att
> aldrig hälsa på någon. Bara trolla.

Eh?

Jag hälsar för min del på alla som verkar cykelträna, och alla som hinner hälsa på mig först. Plus folk jag känner, oavsett om de cyklar eller inte... :D

Men de som inte hälsar tillbaks är ju inte värda att hälsa på så frågan är ju egentlighen självreglerande.

Och man vinkar ju inte med hela armen utan diskret. Så om tillbakahälsningen är att den andre höjer på ett ögonbryn bakom glasögonen eller lyfter på lillfingernageln ska ni ju inte vara sura för att han inte hälsar tillbaks när han ju gör det.

Själv stämmer jag in på Kajs beskrivning.

Fast jag bor i Dalarna och chansen att träffa någon i skogen är som att få 13 rätt på tipset.

Jag hälsar bara på sådana som ser glada ut. Resten ger jag fingret. Jag tänker att det ska muntra upp deras dag.

Aron skrev:
> Jag hälsar bara på sådana som ser glada ut.
> Resten ger jag fingret. Jag tänker att det ska
> muntra upp deras dag.

Haha, ah bra där

Tillbaka
Topp