Är det för sent att bli riktigt duktig på landsväg?

Saffran93

Ny medlem
Jag är 25 år gammal med en del extrakilon. Jag är totalt otränad i dagsläget men är väldigt sugen på att börja cykla landsväg, och vill bli riktigt duktig (jag har cyklat lite innan och tycker det är väldigt roligt). När jag kollar runt känns det som att alla duktiga cyklister börjar skava redan vid yngre dagar (15,16 år).

Är det någon idé att lägga energi på att bli duktig eller är det för sent med tanke till grundfysik och liknande att hinna bygga upp sin kropp för att bli riktigt duktig.

Jag är inte intresserad av att bli något proffs, men att kunna cykla in en vätternrunda runt 8h hade varit en dröm. Är min dröm om att ligga och skava i en klunga något att sträva efter, eller har jag för höga mål sett till min nuvarande fysik och ålder?

Tänkte mer på den grund jag har just nu att jobba med. Övervikt och dåligt tränad på de flesta sätt. Mvh

Finns många gubbar på 50 år och mer som kör Vätternrundan på 8h. Så du har gott om tid att träna upp dig, bara att köra på!

Som övriga så tror jag inte det borde finnas något som hindrar dig att på sikt göra VR på 8h om du skulle vilja. Däremot skulle jag fundera på att sätta upp lite delmål på vägen och inte bara fokusera på det långsiktiga målet. På vägen mot det långsiktiga målet är det inte helt omöjligt att du upptäcker att det där med att jaga tider runt en sjö kanske inte är det som just du gillar. Du kanske inser att MTB är din grej, eller att du vill börja tävla i ”gubbklasserna”, eller att randonnécykling/långcykling är vad som är roligast, eller att gneta uppför långa branta backar ger livet lite extra krydda, eller ...

Du kan nog få svårt att vinna SM, men helt klart kan du bli sub 8 på VR och motsvarande. Det tar sin tid (för de flesta) att bli stark och uthållig, så ha tålamod. Beroende på hur ur form du är, hur många extrakilon du släpar på och hur du kan lägga upp din träning skulle jag säga mellan två och fem år kanske. Som en uppskattning.

Två grundläggande saker för att bli bra bör (vad vet jag egentligen, jag har aldrig varit det) vara att ha roligt och att undvika skador. Så hitta glädjen och formerna för långvarig träning utan att slita ut dig mentalt eller fysiskt så är du nog nästan hemma. En genväg kan vara att ta hjälp av erfaret folk, läs cykelklubb, för kunskap och sällskap.

Lycka till!

GoranS sa:
Som övriga så tror jag inte det borde finnas något som hindrar dig att på sikt göra VR på 8h om du skulle vilja. Däremot skulle jag fundera på att sätta upp lite delmål på vägen och inte bara fokusera på det långsiktiga målet. På vägen mot det långsiktiga målet är det inte helt omöjligt att du upptäcker att det där med att jaga tider runt en sjö kanske inte är det som just du gillar. Du kanske inser att MTB är din grej, eller att du vill börja tävla i ”gubbklasserna”, eller att randonnécykling/långcykling är vad som är roligast, eller att gneta uppför långa branta backar ger livet lite extra krydda, eller ...

Tror det ligger mycket i detta!

Sen när det gäller uthållighetsgrenar så som långlopp i exempelvis skidåkning så är det inte ovanligt med 40 åringar i elitklass, så du har gott om tid på dig!

Tyvärr är det långt långt kvar att bli en riktigt duktig cyklist när du kört vr på 8 timmar ...
Men du är en liten bit på väg .

hm sa:
Tyvärr är det långt långt kvar att bli en riktigt duktig cyklist när du kört vr på 8 timmar ...
Man är dock en rätt skaplig motionärscyklist om man kör VR sub-8 tycker i alla fall en turistcyklist som jag. Eller så har man gott om kompisar som går all-inför att hjälpa en nå VR-målet.

Jadu det dummaste du kan göra är att stressa fram resultat. Var långsiktig om du ska hårdsatsa så ger det sig med tiden om du nu är en av få som har det psyke som krävs för att bli väldigt duktig. :) Jag har det inte iallafall. ;)

Visst kan några bli bra även vid ”sen” debut, men jag tror det är rätt ovanligt att nå elit i en konditionssport om man inte tränat mycket kondition och haft bra syreupptagningsförmåga före 15-20 års ålder. Sen om det är för att det är ovanligt att börja träna hårt i först hand av vana(hade man ingen talang eller lust för träning som barn har man det sällan som vuxen heller) eller om det krävs att man grundlägger en bra kondition tidigt för att nå elitklass kanske är en annan fråga.
Tveklöst borde de flesta med motivation och tid kunna nå 8 h på Vätternrundan!
Fördelen med att börja från en låg nivå är ju de snabba framstegen du lär göra snabbt, gäller bara att gneta på när framstegen går långsammare. Lätt att fastna om man når en platå. Tror till exempel det är viktigt (om målet är ökande prestation) att så fort du hänger med en träningsgrupp du hade svårt med nyss att snabbt byta upp dig och fortsätta utvecklas konstant.

GoranS sa:
hm sa:
Man är dock en rätt skaplig motionärscyklist om man kör VR sub-8 tycker i alla fall en turistcyklist som jag. Eller så har man gott om kompisar som går all-inför att hjälpa en nå VR-målet.

Ja gör man vr 8h helt solo utan kompisar eller okända då håller jag med om att man är en helt ok cyklist ?

Vad avses med duktig cyklist? Om de är att köra runt Vättern med ett gäng andra cyklister på 8h så låter väl inte målet alls orimligt. Är de att bli proffs eller typ topp 10 i Sverige så blir de nog betydligt svårare.

Målet är enligt inlägg nr 1 att hänga med i en klunga runt Vättern på ca 8h. Det verkar ingen tycka är orimligt, så för en gångs skull är ”alla” ense!

Sub8 på Vättern? Det finns det ju drösvis av åkare som ä bra mycket äldre än dig som kört. Så det målet är kört nåbart o inte alls för sent.

Nu kanske löpning inte är jämförbart, vad vet jag. Men titta på hur sent Evy Palm började träna.

Den jävla pöl.

Vätternrundan är inte ett be-all-and-end-all, så få det ur huvudet. Det är dessutom ett väldigt _speciellt_ motionslopp som för eliten fungerar mer som ett enda långt TTT. Du får i ärlighetens namn mer kudos av att kunna prestera på tävlingar, vare sig det är långa linjelopp eller mindre GPs/criteriums.

Du är 25. Jag är 30. Visst, vi skiljer oss i fysiken och i formen men du har ingenting att förlora - men allt att vinna. Landsvägscykling är skitkul och man blir varken bäst eller proffs på 1 år. Mitt tips - som så många andra skulle säga - är att nöta kilometrar, ha ett träningsschema, hitta en grupp att köra med och bli duktig på att köra i klunga och allt vad det innebär. Jobba på dina svagheter, gång på gång, och glöm för fan inte vikten av god kost och tillräckligt med sömn. Och glöm inte att ha kul. Såklart!

CW sa:
Den jävla pöl.

Vätternrundan är inte ett be-all-and-end-all, så få det ur huvudet. Det är dessutom ett väldigt _speciellt_ motionslopp som för eliten fungerar mer som ett enda långt TTT. Du får i ärlighetens namn mer kudos av att kunna prestera på tävlingar, vare sig det är långa linjelopp eller mindre GPs/criteriums.

Du är 25. Jag är 30. Visst, vi skiljer oss i fysiken och i formen men du har ingenting att förlora - men allt att vinna. Landsvägscykling är skitkul och man blir varken bäst eller proffs på 1 år. Mitt tips - som så många andra skulle säga - är att nöta kilometrar, ha ett träningsschema, hitta en grupp att köra med och bli duktig på att köra i klunga och allt vad det innebär. Jobba på dina svagheter, gång på gång, och glöm för fan inte vikten av god kost och tillräckligt med sömn. Och glöm inte att ha kul. Såklart!
Kudos från vem? De närmast sörjande som utgör publik på svenska "elit"-tävlingar?
Har TS nånstans skrivit att han är ute efter att bli proffs/"elit"? Nej, han skriver att han vill bli "riktigt duktig", t.o.m. uttryckligen skriver han att han "inte är intresserad av att bli något proffs". Då är Vätternrundan på 8h ett utmärkt mål, skulle jag säga. Går att nå utan att späka sig som ett proffs (utan att vara ett eller chans att bli)...

ooms sa:
CW sa:
Den jävla pöl.

Kudos från vem? De närmast sörjande som utgör publik på svenska "elit"-tävlingar?
Har TS nånstans skrivit att han är ute efter att bli proffs/"elit"? Nej, han skriver att han vill bli "riktigt duktig", t.o.m. uttryckligen skriver han att han "inte är intresserad av att bli något proffs". Då är Vätternrundan på 8h ett utmärkt mål, skulle jag säga. Går att nå utan att späka sig som ett proffs (utan att vara ett eller chans att bli)...

Min poäng: varför Vätternrundan av allting? Är långfärdscykling det man kittlas av så, visst, men när jag hör landsvägscykling så tänker jag inte 300 km runt en sjö en gång om året.

CW sa:
Den jävla pöl.

Säg det till Bäckstedt som fick mer kudos hemma i Sverige av att cykla vättern än att vinna Paris Roubaix, säger en del om cykelscenen i vårt land :)

ooms sa:
Finns många gubbar på 50 år och mer som kör Vätternrundan på 8h. Så du har gott om tid att träna upp dig, bara att köra på!

Fast är det trots att de börjat konditionsträna sent i livet eller för att de började tidigt och hållt på länge?

De flesta som kör motionslopp som VR, Siljan runt etc är motionärer som börjat motionscykla i vuxen ålder. 25 år gammal är riktigt ungt!

Köp en cykel som passar din plånbok. En ny eller begagnad racer med tex Shimano 105 paket räcker riktigt långt och är knappast ett hinder för VR sub 8.

landen sa:
Säg det till Bäckstedt som fick mer kudos hemma i Sverige av att cykla vättern än att vinna Paris Roubaix, säger en del om cykelscenen i vårt land :)
Det säger helt sjukt mycket faktiskt. Bäckis borde stå staty i sin hemstad och får SvD:s bragdmedalj i efterhand och få medalj av kungen varje år för sin seger i P-R.

ooms sa:
NLC sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
PKJoacim sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Första målet måste vara att vinna en officiel tävling!
Varför?
Man vinner inte tävlingar utan att vara duktig cyklist.
Men man kan för all del vara en duktig cyklist utan att vinna tävlingar.
+1
Man kan t.o.m. vara duktig cyklist utan att ens hålla på att tävla.

Nä, nu tror jag du trollar ;-)

NLC sa:
ooms sa:
NLC sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
PKJoacim sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Första målet måste vara att vinna en officiel tävling!
Varför?
Man vinner inte tävlingar utan att vara duktig cyklist.
Men man kan för all del vara en duktig cyklist utan att vinna tävlingar.
+1
Man kan t.o.m. vara duktig cyklist utan att ens hålla på att tävla.
Nä, nu tror jag du trollar ;-)
Tror det finns potentiellt duktiga cyklister som aldrig har cyklat...
(Typ backhoppare och boxare och sådär :-) )

Jag har en arbetskamrat, som var total soffpotatis tills för 4-5 år sen. Jag fick upp han på en cykel, nu tävlar han i svenska veteranlandslaget i tempo och linje. Drog en sub7 vättern i år.

Han började när han var typ 38, spelat hockey fram tills han var 15.

Ingen fysisk aktivitet sen dess. Men han har ett pannbenn, och talang så klart, som inte går av för hackor.

Sub 8 i en klunga är inte jättesvårt, om det är vettiga förhållanden och du cyklar med en bra klunga. Det kan vara lite svårt att veta innan vad det blir.

Tillbaka
Topp