Är det svårare att montera däck på fälgar som är förberedda för tubeless?

Bele

Aktiv medlem
Ställer frågan då jag har ett WTB hjulpar som är TCS, dvs tubeless compatible system (WTBs lösning för tubeless enl en ETRTO standard) som det är svårt att byta däck på. Det var nästan omöjligt att montera Schwalbe Marathon Winter, men även de WTB Riddler som levererades med cykeln är ganska jobbiga att montera.

Jag har för mig att jag har läst i en tråd att fälgar förberedda för tubeless har högre fälgkanter. Stämmer det? Är det förklaringen? Jag vet att vissa däck och fälgkombinationer inte passar bra ihop, men fälg och däck från samma tillverkare borde passa ihop. Särskilt när båda är avsedda för gruscykling.

Ja, dom har en aning större ytterdiameter. Det krävs en tightare passning för att däcket inte skall riskera att burpa eller tom kränga av, jämfört med om man kör slang.

Moderna breda fölgar har dessutom ofta grundare dike i mitten, vilket också gör det svårare att kränga.

Intressant tråd. Svaren i kronologisk följd:
1. nej
2. ibland
3. ofta
4. ja

Nummer 4 har en motivering som verkar rimlig och stämmer med mina egna erfarenheter. Det kan förstås skilja lite mellan olika tillverkare, men frågan får därmed anses besvarad med ja (åtminstone ofta).

Nr 4 har jag drabbats av även med fälg som inte är TSC.
Trådtiteln är fel. Det borde stå "är däck ibland jobbiga att få av eller på?"

Nr 4 har jag drabbats av även med fälg som inte är TSC.
Trådtiteln är fel. Det borde stå "är däck ibland jobbiga att få av eller på?"

Nja, om du läser första inlägget står det "Jag vet att vissa däck och fälgkombinationer inte passar bra ihop", med vilket jag avsåg generellt. Kan så klart tolkas som att jag menade specifikt TSC och då håller jag med dig.

Tillbaka
Topp