Är det värt att betala extra för mittmotor och remdrift?

sanblo

Medlem
Jag funderar på att köpa en Ecoride Abassador 4 då den fått bra omdömen.
Idag har jag en elcykel dammodell från Biltema, men börjar bli lite trött på allt som inte fungerar som det ska.
Min fråga r om det är värt att betala extra för mittmotor och remdrift?
Vad är fördelarna?

Jag vill ha en stabil cykel med så lite krångel som möjligt.
Jag vill kunna cykla på vintern, så har hört att mittmotor gör cykeln lite mer stabil, samt att det är mycket enklare att byta däck än på en cykel med navmotor.
Min nuvarande har navmotor fram och speciellt om det är lite halt så kan den sladda pga att den är framhjulsdriven, trots att jag har dubbdäck.
Dessutom är det jättemeckigt att byta däck.

Någon som har någon bra input kring detta?
Eller en annan cykelmodell att tipsa om?

Köp kvalitet och gråt en gång som man säger, ang mittmotor. Har aldrig provat rem dock men det är säkert bra.

Remdrift är bra om du vill ha så lite underhåll som möjligt. Kan definitivt vara värt pengarna om du vill att cykeln bara ska funka utan att behöva bry sig så mycket.

När det gäller modeller tror jag att det är bäst att gå och prata med din LBS. Men generellt sett är det nog ingen jätteskillnad mellan de olika märkena och modellerna om man bortser från själva el-delen.

När det gäller modeller tror jag att det är bäst att gå och prata med din LBS. Men generellt sett är det nog ingen jätteskillnad mellan de olika märkena och modellerna om man bortser från själva el-delen.
Varför skulle bara motorn skilja meningsfullt?
Tar man analoga cyklar som jämförelse så skulle ju uttalandet vara helt absurt tex.
Eller du kanske menar att det inte är märkena i sig som är avgörande?

Varför skulle bara motorn skilja meningsfullt?
Tar man analoga cyklar som jämförelse så skulle ju uttalandet vara helt absurt tex.
Jag håller med dig, men själv tror jag inte att skillnaden mellan standardcyklar av olika märken och modeller i de flesta fall inte är speciellt stor. Lite som att en damcykel känns som en damcykel oavsett märke. Med cyklar av andra genrer blir ju annat dock. Sen finns det ju alltid undantag.

Just det jag skrev om "el"-delen var för att jag inte kan tillräckligt för att kunna uttala mig om vad som är bättre/sämre.

Älskar min Ecoride. Har inte remdrift utan en Ambassador M-5 E6. Alltså föregångaren till 4an. 5växlad nexus och mittmonterad Shimano steps e6100 på 250w med 60nm. Batteriet 504 wh.
Mittmotorn funkar fint. Effekten känns naturlig när man cyklar. Enkelt att lägga på vinterdäck osv.
Batteriet håller bra många mil och jag som har 5-6 km ToR till jobbet laddar en gång i veckan och då är det halvfullt. Så 6-8 mil på full effekt.
Kör heldubbat på vintern och funkar galant.
Det enda negativa jag har att säga är att jag upplever att den 5-växlade Nexuslåda är lite för "högt" växlad. När det blir brant, så där så att man knappt orkar alls med en vanlig cykel, så kan man med nöd och näppe fortsätta med elmotorn.
Är det lagom uppför så håller man lätt 25 km/h. Jag har inte testat en 7växlad men jag kan få för mig att en vanlig växel med ett lite större klinga på kassetten skulle ge bättre utväxling när det blir jobbigt brant.
Detta kan ha bidragit till att jag efter två säsonger fick byta motorn på garanti pga konstiga missljud.

jag upplever att den 5-växlade Nexuslåda är lite för "högt" växlad
Om du skulle vilja ha lägre utväxling över hela registret så skulle du kunna byta mot ett större drev bak och en något längre kedja.

Du kan använda Bicycle gear calculator som hjälpmedel för att räkna på utväxlingen. Kalkylatorn varnar för om drevstorleken inte är standard eller om det blir för högt vridmoment. Växelnavet är väl "Shimano Inter 5E / Steps" men du behöver även veta hur många tänder det är på dreven fram och bak.

Om man jämför Shimano Nexus 5E och Nexus 7 så har faktiskt Nexus 5E större omfång (263%) än Nexus 7 (244%). Avståndet mellan växlarna på Nexus 5E är 27-28%, medan på Nexus 7 är avståndet 14-17%. Jag antar att man på en elcykel med mittmotor enses klarar sig med växlar som ligger glesare.

Tillbaka
Topp