Är detta något att ha eller??

Lonewolf

Ny medlem
Såg en annons i Kaden om ett för mig okänt märke IDEAL <http://www.idealcyklar.com/> kollade lite på deras FS hojar och priserna är ju helt otroligt låga, så frågan är om det är något att ha eller ramlar dem i bitar under första turen!?!?

Skulle vara kul att höra lite åsikter och gärna erfarenheter om dessa hojar.

Bosse

Öhm tycker bara att det var mysko att billigaste FS var billigare än HT...
Annars vet jag inte vad det är för något. Specarna verkar ju innehålla kända märken, räknas RST dit?

Jag har inte kört någon IDEAl-hoj så jag vet ju inte säkert. Men tycker allmänt följande:

En bra grundregel är att kolla på framgaffeln, det är en av de viktigaste delarna på hojen för körupplevelsen samtidigt som det är den som det snålas mest med (för vettiga gafflar är dyra). Alla IDEAL FS-hojar hade RST gaffel, även den dyraste för 11800. RST är rena budget gafflar, jag har inte hört talas om någon RST-gaffel på en seriös mtb-hoj. Men möjligtvis de att nya AEROSA & ALFALFA gafflarna från RST kan funka (riktiga oljedämpare iaf), men det är ju inte de som sitter på de här hojarna. Jag skulle inte rekommendera de här hojarna alls. På FS-hojarna är ju även bakfjädringen oerhört viktig, men de här hojarna verkar inte ha någon vettig bakfjädring, misstänker att det blir mycket gung.

Jag är helt klart tveksam till de här hojarna. Men jag tittade mest på de två dyraste FS-hojarna, de billigaste kan ju alltid vara koola i stan...

/Thomas

Senast redigerad av en moderator:
Skulle häldre sattsa på en Kikapu från Kona 11000 kr för den med.

Det är som thompa säger. En bra gaffel är grunden. Hade det inte vart för RST gaffeln hade cyklarna nog vart rätt prisvärda.

Tycker det är lite som med Warps snowboard.
Det är absolut inga bra brädor, dom är mjuka på alla ledder, går inte att få ner i snön och går faktiskt sönder lätt.
Men, det märker inte någon som inte testar materialet, väldigt många som just har börjat eller itne kör seriöst känner ingen skillnad, och känner man ingens killnad så är det bra att välja det billigare alternativet.

Jag tror att ideal hojarna är jättebra för nåb som vill kunna gunga upp och ner när dom cyklar till skolan, några som aldrig testar materialet eller någonsin är beroende av cykeln.
Annars inte.

Jo man blir lite fundersam, speciellt när det står att den har XT komponenter och Shimano M525 skivbromsar! men det hjälper ju föga om ramen och dämparna är kass.

Kikapu.n som nämdes har jag också kollat på och den är specad med deore för samma pengar, har glömt vilka dämpare den har men ett komplett XT kit + bromsar kostar väl nästan så mycket som hela hojen, kanske skulle köpa hojen och sen en separat FSram och meka dit prylarna?!?!

Bosse, som är ute och cyklar värre än vanligt ;-)

"RST är rena budget gafflar, jag har inte hört talas om någon RST-gaffel på en seriös mtb-hoj. Men möjligtvis de att nya AEROSA & ALFALFA gafflarna från RST kan funka"

Men ojj vilken koll! Eller kanske inte ändå. Kan meddela att det vunnits åtskilliga värlsdskuppstävlingar i både DH och XC på RST-gafflar. RST har (har haft) gafflar från enklast möjliga till mer hightech än vad de flesta kan begära.

Jag kan ju hålla med om att RST-gafflarna på Ideal-hojjarna kanske inte är nåt att hänga i granen men att påstå att de "är rena budget gafflar"... då har man ju inte precis koll.

Stalle - Knall, kåt och korrekt

Fick lite mer info från agenten inför 2005.ornas ankomst, vissa namn känner jag igen men bla ramen och bakdämparen är jag lite fundersam på någon som kan/vet något om dessa saker?

2005 modellen av IDEAL VSR COMP som är byggd på en superlight Kinesis ram, Manitou Axel Comp 120 mm gaffel. Hodaka bakfjädring. LX växel, Deore vevparti. Magura Julie hydraliska skivbromsar. Parekrade hjul med Shimano M475 skivor och nav, ZAC 2000 fälgar.

Fick med en bild i mailet och försökte kopiera över den hit ihop med texten, men det lät sig inte göras :-(

Bosse, tackar på förhand

Senast redigerad av en moderator:
Det var väl ramen som frågan egentligen handlade om?
Jag skulle vilja höra vlka åsikter det finns om:

1) geometrin
2) material i ram
3) fogar
4) pålödda vajerhållare
5) växelörat

och till sist:

Har någon testat dessa ramar?

Annars gissar jag att spekulationerna ovan baserar sig på förutfattade meningar.

Kanske är detta helt ovidkommande - men jag vet att Velo testade en av Ideal´s racerhojar för några år sedan. Jag tror att cykeln hette Stage. Vad jag kan minnas så fick den jättebra recensioner.
Men, nä just det, det var ju inte racerhojar diskussionen gällde....
ebbe

Har kikat och klämt lite på Ideal cyklar hos en cykelhandlare här i Umeå ( importören ligger tydligen här också ).

Med tanke på hur dessa hojjar är utrustade och vilka priser de ligger i så såg jag inte nåt som talade för dessa cyklar!

Tittade på Traxer, ville bara ha en lös liten ram, vilket inte gick att få tag på. Skulle hellre då gå på och köpa ut en Caldera för samma pengar, tror denna låg på cirka 12000:-.

> Velo testade en av Ideal´s racerhojar för några år sedan.

Det skulle jag inte bry mig ett dyft om. När det begav sig skåpade Velo ut Specialized med hänvisning till att FSR (four bar med horstlink) var "gammalmodigt". Blaskan hävdade på fullt allvar att ngn taskig Crescent monopivot modell var mer avancerad. Pinsamt osakligt. Sannolikt betingat av annonsintäkterna.

En bra tumregel är att alla seriösa ramtillverkare utan undantag publicerar mått och vinklar, geometrin. Saknas data om geometrin är hojen inte avsedd för seriösa cyklister. IDEAL är således med stor sannolikhet skräp även om den ser sexig ut. Ett märke man inte bör köpa, eftersom man med största sannolikhet kommer att få bittert ångra sig.

Jag fogar till en länk (som exempel) med de mått som ingår i "geometrin" som alla seriösa tillverkare publicerar.

Per

thompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte kört någon IDEAl-hoj så jag vet ju
> inte säkert. Men tycker allmänt följande:
>
> En bra grundregel är att kolla på framgaffeln, det
> är en av de viktigaste delarna på hojen för
> körupplevelsen samtidigt som det är den som det
> snålas mest med (för vettiga gafflar är dyra).
> Alla IDEAL FS-hojar hade RST gaffel, även den
> dyraste för 11800. RST är rena budget gafflar, jag
> har inte hört talas om någon RST-gaffel på en
> seriös mtb-hoj. Men möjligtvis de att nya AEROSA
> & ALFALFA gafflarna från RST kan funka
> (riktiga oljedämpare iaf), men det är ju inte de
> som sitter på de här hojarna. Jag skulle inte
> rekommendera de här hojarna alls. På FS-hojarna är
> ju även bakfjädringen oerhört viktig, men de här
> hojarna verkar inte ha någon vettig bakfjädring,
> misstänker att det blir mycket gung.
>
> Jag är helt klart tveksam till de här hojarna. Men
> jag tittade mest på de två dyraste FS-hojarna, de
> billigaste kan ju alltid vara koola i stan...
>
> /Thomas

Jag har en Ideal cykel & den är bra.
Ramen är Ideal, resten hop-plock (till bättre grejer).
Den är följsam & stabil.

Det troligaste är väl att "Ideal" är ramar från ngn OEM-leverantör som Hodaka eller Kinesis som man sedan kletat fast en logga på. Tja, så görs ju de flesta cyklar idag - även inom vårt kära "hi-end"-segment. Att påstå att IDEAL således med stor sannolikhet är skräp kan jag tycka är en väl snobbig inställning, även om jag håller med om att geometrier skall redovisas. Och, jag tycker att cyklarna var dyra - men det beror ju på att jag har rätt god koll på vad deras tyska motvarigheter kostar...

Tillbaka
Topp