är detta rimligt pris för service? (byta drev+kedja och sätta på vinterdäck)

arvidd

Medlem
Hej,
Lämnade in min cykel för att byta drev+kedja och sätta på dubbdäck. När jag lämnade in den sades det inget om att det skulle kosta så väldigt mycket. Nu kräver de mig på 2700 kr för detta, är det ett rimligt pris? Cykeln kostade 7000 ny så hade jag vetat att det var så dyrt hade jag kanske köpt en helt ny cykel istället
tacksam för svar

Ingår drev+kedja + dubbdäck i priset eller är det 2700 SEK i arbetskostnad?

Kedja 2-300 kr, kassett 500-1000 kr, dubbdäck 2-500 kr/st + arbete = ~2700kr
Så ja det är väl rätt rimlig kostnad, tyvärr...

det är allt inkl arbetskostnad. Jag vet inte exakt vad det är för grejor, jag är inte någon expert, så jag bara bad dem att byta

Tycker det låter fullt rimligt! 2 st dubbdäck typ 1000:- + kassett 500:-+ kedja 300:- (+ ev. framklinga) + arbetskostnad!

En bra morot till att lära sig själv. Kan vara riktigt trivsamt att mecka själv med bra förutsättningar.

Jilster sa:
En bra morot till att lära sig själv. Kan vara riktigt trivsamt att mecka själv med bra förutsättningar.
Ja, och timpengen kan bli rätt bra om man dessutom handlar på ställen som (oftast) är billigare än LBS.
Om kostnaden är viktig.

Ja, de där åtgärderna är så enkla så de kan vilken byfåne som helst lära sig att göra väl.

Folk är roliga. Är det inte enklare att _fråga_ i butiken vad allt ska kosta...? Jag tycker det låter rimligt för svenska butikspriser och att du slipper göra det själv. Skönt att bara "dra kortet" också.

Lite dåligt av butiken att inte upplysa om vad delarna kommer kosta och vad det är för delar . Det hade varit min första fråga. Sedan 5-700kr för arbetet låter rätt rimligt för de åtgärderna om man kollat runt på cykelreparatörernas hemsidor.

Typiskt människor som inte frågar på förhand om pris utan förutsätter att allt me cykel ska va billigt. Sen kläcker ur sig: hade köpt ny cykel istället. Snacka om slöseri med planetens resurser och allmän nonchallans. Herregud.

Jilster sa:

Lära sig själv? Att tillverka dubbdäck? Ja nu var det väl iof just det som Rippa gjorde för några år sen. Men jösses vilket slöseri med tid!

Kostade cykeln 7000,- som ny är det nog inga lyxprylar som monterats, så totalsumman är kanske lite hög, men knappast orimlig. Det är bra timpenning på att meka skälv. Bytte till dubbdäck i förrgår vilket tog mig ca 30 minuter inklusive lite putsning på annars svåråtkommliga ställen.

Beställer man ett jobb rakt av får man snällt finna sig i att betala! Frågar man innan får man möjlighet att välja kvalitet på delarna (och därmed pris) och kan avgöra om det är prisvärt, göra det själv eller jaga lägre pris.

Tillbaka
Topp