Är elitidrotten död eller är det dödsryckningarna vi beskådar

teabag

Medlem
Jag sitter på min gamla hjärnhäst (bra komplement till en tänkande gammal cykel ??) tittar mig omkring. Njuter av lite frisk luft. En stilla värme sprider sig i min något gamla kropp. Fåglar kvittrar. Jag hör dem genom ett brus mixat av bilar, vind och ett gammalt drev som tickar.Njuter. Men händerna är kalla.

Min egen mountainbikehjälte som sa i en intervju i Kadens helt frankt att typ " jo Bush är en mördare" - ja han visade sig vara dopad.

Emma Igelström har idag sagt att elitidrotten är sjuk. Ätstörningar. Hon orkar inte mer och lägger av.

Jag tänker på Kajsa Bergqvist vars hälsena uppenbarligen är så ansträngd att hon näpperligen kan börja tävla igen. Vi hooppas men ingen vet.

Vem ställer kraven ?
Vem vill egentligen att hon skall bli handikappad för resten av livet ?

Vi har ett gäng multimiljonärerer i NHL som har blivit så rika på sin sport att de inte längre har vett elller sans att inse att de har fel vad gäller sin egen utkomst. Sin betydelse i det stora hela.
En biljett kostar familjepappan 2000 kr om hela familjen skall gå och titta.

Jag tar en tur runt Dreviken , ser att isen släppt, tar ett nytt andetag, lyssnar på fåglarna. Fiskmåsarna har flyttat in till stan i sin jakt på mat. Njuter. Fullständigt skiter jag i om det går fort eller sakta. Cyklar bara.

Det finns arbetare i Kina som varken kan komma ut och njuta av riktigt luft eller ta en tur på¨en cykel för att vi i VÄST skall få billiga cykeldojjor, gympadojjor,fotbollsdojjor,...

En hel del av deras svett går till idrottshjältar som pressar sin kropp till en gräns den helt enkelt inte klarar av.

Jag ser den Kroatiska stjärnan vinna guld men istället för ren och skir glädje ser jag hennes smärta i knäna direkt efter åket. Vem är lycklig ?

Letar mig in i skogen. Massor med fallna träd efter stormen. Tje, hoppas någon tar sig tid att ta hand om veden. Kanske jag? Jaja. Vem bryr sig ?? Svettas lite turen tog ju förtiofemminuter å hade jag öst på med moutainbiaken kanske 35. Jo men vafan. Spela roll..Farsan bjöd på både en bira och en Whisky efteråt och vi fick ett gott snack. Kort visserligen men gott.

Asså rätta mig om jag har fel. Känns elitidrotten av idag helt frisk ??

teabag skrev:
-------------------------------------------------------
> Asså rätta mig om jag har fel. Känns elitidrotten
> av idag helt frisk ??
>
>

Du har helt fel!:-)

Den har varit sjuk länge. Det är bara det att vi inte insett det...

Så länge vi (åskådarna) är villiga att betala det vi gör för att se idrott i alla dess former så kommer situationen att vara som den är. Om det kostar 2000 kr att gå på hockey för familjen och man ändå säljer slut biljetterna, varför ska man då sänka priset? Lagen om tillgång och efterfrågan styr världen mycket starkare än man kan önska.

Detta gör att det finns stora pengar att hämta som idrottsman/kvinna, som naturligtvis gör sitt yttersta för att optimera detta. Och då kör en del slut. Precis som folk bränner ut sig på andra jobb. För detta handlar ju inte om nån form av hobby för elitidrottare. Det är deras jobb. Har vi "vanliga" det alltid roligt på jobbet? Har vi aldrig motgångar som potentiellt kan knäcka oss fysiskt och psykiskt? Arbetsskador är vanligare än man tror.

Jag tror inte idrott har annorlunda dynamik än "vanliga" jobb har. Däremot är den publika exponeringen avsevärt större, vilket gör det större än det kanske egentligen är.

Senast redigerad av en moderator:
Jag sitter här halvfet och helnöjd.

Lycka beskrives den möjligen i penningar ?

Är det därför vi tycker att våra döttrar och söner skall börja bedriva idrott ?

Jo - men lilla vän - skall du gå till kontoret varje dag kommer du bedömmas på precis samma sätt som om du blir utvisad i hockey.

"Must the show go on " - en liten strof från The Wall av Pink Floyd...

Livet - du vet - det där vi bedriver mellan vakenhet och sömn - det är som en hockeymatch egentligen men i slowmotion eller som Big Brother fast tvärtom.

Welliwelliwell... men det är ju det som är tjusningen med "sport" verkar det som... själv gillar jag bara den sköna smutsiga hojkulturen som växer från rötterna o upp... ge oss en skog, bra stigar och vänner att dela den med så är allt fixat tills nästa helg... eller...

Pain is temporary, quitting lasts forever...
L. Armstrong.

Nåt att tänka på under FMT.

Problemet med livet är väl att det inte var tänkt att vi skulle ha möjlighet att välja själva. Vi är gjorda för att precis nätt och jämnt överleva varje dag och med lite tur föda upp några ungar som kan kämpa vidare och vara glada nog om vi klarar det i 30-40 år. Men så råkade vi få det skitbra och bekvämt i den här delen av världen och plötsligt ska vi komma på "meningen med livet" för att vi vet vad vi ska göra av all tid vi fick över. Ja då griper urtidsjägaren tag i oss igen och säger att det är nog tävling och att vinna något det går ut på? Vinna sport, vinna pengar, vinna beröm, vinna...

Äsch. Nu ska jag ut och cykla igen. Bara för att jag inte kommer på något bättre, och för att det är fint.

kan ingen bara skala av alla j*vla känslor, tankar och bara se muskler,muskelfunktioner osv osv
få den ultimata fysiken för att prestera så bra som möjligt
jag vill se vad min kropp kan prestera helt ren, det spelar ingen roll om jag är på löpbanan, står på ett lyftarpodie eller på basketplanen.

bara jag som har sjuk respekt för t.ex bodybuilders som deltar i olympia-allt förutom vätskedrivande tillåtet. pressa över 1ton i benpressen osv osv. visst, dom har en massa skit i kroppen men det är fortfarande kul att se vad dom kan prestera

yeah, shiite

Winners never quit and quitters never win

Elitidrott är en sjuk form av sport. Motionsidrott är en sak, men ytterst få människor klarar av de förutsättningar som kroppen utsätts för när man tävlar på den nivån.

Gladiatorspel någon?

Det är väl precis samma sak idag, fast med andra förutsättningar. En arena full med folk som jublar efter prestationen. Den med bäst prestation får ära, berömmelse och ekonomisk frihet. Vem kom tvåa? Vet inte, för den dog/fick silver. Spelar egentligen ingen roll.

"Massan" vill ha fördriv, men ingen klarar att hålla den insatsen som krävs för att bli bäst, mycket lättare att hejja på kämparna och svära över domaren.

Är jag imponerad av den vilja/insats/arbete som krävs för att nå elitnivå? Definitivt!
Skulle jag någonsin försöka själv att nå de nivå? Inte numer!

/Mattias (som spelat basket och utövat Win Tsung på elitnivå)

Intresant fråga som kommit upp. Personligen tycker jag bara elitidrottare är patetiska personer som kännser sig tvugna att lägga ner så mycket tid på sin idrott att det mycket troligen tröttna(få hajjar det bara) eller att de går sönder.

Är själv glad att jag la ner min kariär för brudarna och spriten:) För mellan alla tre så är det tveklöst idortten som gjort mig mest skada....

Mattias L skrev:
> Är jag imponerad av den vilja/insats/arbete som
> krävs för att nå elitnivå? Definitivt!

Är själv mycket mer imponerad av en kompis, en ensamstående mamma som sliter häcken av sig med flera jobb för att hon & barnen ska ha det så drägligt som möjligt... Tror hon har det mycket tuffare än en elitidrottare som håller på med sin favvosport...

Samtidigt så är jag inte helt sinneskall inför idrottsmäns prestationer, frågan är bara om inte dessa prestationer ofta övervärderas i jämförelse med vad vi "dödliga" presterar i livet...

Alla är vi bra på nåt...

Jag hade tänkt radda upp alla namn som på ena eller andra sättet dött eller blivit allmänt mentalt skadade av sitt elitidrottande men när jag nyss såg sportspegeln så vad händer? Jo en kulturarbetare slår en huvudet på spiken och tycker i princip rent ut att sponken och lite röka allt är bra mycket sundare än elitidrott.

Ja ibland eller egentligen ganska ofta senaste tiden har jag tänkt precis samma tanke.

Eliidrotten är inte sund. Och är egentligen de som sysslar med det hela goda föredömmen för ungarna?

Är det därför månne sånna här fantastiska forum växer så det knakar? De stora motionsloppen blir enorma. Extremsporter där dopingen mera är mer adrenalin som sprutar i venerna får fler och fler tittare. Mer än livsstil än doping helt enkelt.

Vi har pratat om det här på squashen i bastun med en bira i näven. Att undra bara, om de som kämpar så att kroppen sprängs , verkligen njuter lika mycket som vi ?

Och om det nu finns någon mening. Är inte en av de största meningarna att njuta mest ???

teabag skrev:
Det finns arbetare i Kina som varken kan komma ut
och njuta av riktigt luft eller ta en tur på en
cykel för att vi i VÄST skall få billiga
cykeldojjor, gympadojjor,fotbollsdojjor,...

Undrar om arbetarna i cykelfabrikerna har det bra i Kina?

Specialized och Merida tillverkas också i Kina och på samma fabrik. Vad heter den?? Finns det andra märken som också tillverkas på denna fabrik? Från det jag hört har de mycket kunskap på denna fabrik.

Sportex Peakcyklar tillverkas på en fabrik i Kina som heter Ming.

Jag tycker att New balance verkar sunda i sin framställning av skor. Dom tillverkar skorna i I-länder. England bl a.

Medans ni generaliserar över hur sjukt allting är så tycker jag ni ska kolla på snookerproffsen. är de skadade? ty de utövar även de en idrott. Varpakastarna är kanske förtryckta av sig själva, Är cykelproffsen sjuka och styrda av mediala och kapitalistiska krafter endast? Existerar inte längre den fria viljan och det egna valet? varför är den ena sysselsättningen sämre än de andra, och vad för rätt har jag, ni eller vi att kritisera andra människor för deras livsval och prioriteringar? Tycker ni bäckstedt är patetisk när han kom fyra idag? Eller har han levt ut sina drömmar, rest land och rike runt gratis och gjort det han älskar, har han inte fått arbeta och nå sina mål, har han inte gjort det han velat? Ingen aning, det vet nog bara han.

Vill ni fokusera er avsky på någonting så gör det inte på Svensk idrott, för den är väldigt frisk om ni jämför med Kinesiska löpartjejers tvångsintag av sköldpaddsblod och dylikt under deras storhetstid på banorna. Osv...

Själv tycker jag det verkar mycket trevligare att sticka ut och cykla under normal arbetstid och få betalt för det. Mycket roligare än att masa sig till arbetet och göra sina 8h. Tänk att själv få bestämma sin vardag, resa runt och ha kul.

JT sätter huvudet på spiken i sitt inlägg, men vad ni inte verkar ta hänsyn till är alla de anonyma elitidrottarna som lägger ner sin fritid EFTER en vanlig arbetsdag, på träning, och vad är skillnaden mellan de och ni/vi motionärer annat än att det har en målsättning och gör det de gör bra? Ska de utstå ert spott och spö för att de brinner för en sak? Kalla det personlig utveckling, vissa vill bowla bra, andra få ett bra jobb, bilda en familj, åka i en fin bil osv, är de sämre för det?

> Existerar inte längre den fria viljan och det egna valet?

Det är väl bara en illusion som Dom har lurat i oss för att det ska bli roligare att se på oss i övervakningsskärmarna?

Inte inloggad skrev:
> Medans ni generaliserar över hur sjukt allting är
> så tycker jag ni ska kolla på snookerproffsen. är
> de skadade? ty de utövar även de en idrott.
> Varpakastarna är kanske förtryckta av sig själva,
> Är cykelproffsen sjuka och styrda av mediala och
> kapitalistiska krafter endast? Existerar inte
> längre den fria viljan och det egna valet?

Definitivt. Vissa väljer att bilda familj, andra satsar på idrott och dom flesta (kan man säga alla) gör val. Alltså existerar den fria viljan.

> varför är den ena sysselsättningen sämre än de andra,

Vem har sagt det. Frågan var "elitidrotten". Vem (i den här tråden) har sagt att a är bättre än b?

> och vad för rätt har jag, ni eller vi att kritisera
> andra människor för deras livsval och
> prioriteringar?

Det är väl ingen som uttryckt kritik mot livsval, eller?
Sist jag kollade så hade vi i Sverige rätt att utrycka vår åsikt. Tycker du att man inte skall få tycka som man tycker?

> Tycker ni bäckstedt är patetisk
> när han kom fyra idag? Eller har han levt ut sina
> drömmar, rest land och rike runt gratis och gjort
> det han älskar, har han inte fått arbeta och nå
> sina mål, har han inte gjort det han velat? Ingen
> aning, det vet nog bara han.

Olämpligt att blanda in personnamn i en övergripande diskussion. Det är ingen som pekat ut Bäckstedt eller?

> Vill ni fokusera er avsky på någonting så gör det
> inte på Svensk idrott, för den är väldigt frisk om
> ni jämför med Kinesiska löpartjejers tvångsintag
> av sköldpaddsblod och dylikt under deras
> storhetstid på banorna. Osv...

Avsky?
Så man får inte diskutera om det finns något som är värre?

> Själv tycker jag det verkar mycket trevligare att
> sticka ut och cykla under normal arbetstid och få
> betalt för det. Mycket roligare än att masa sig
> till arbetet och göra sina 8h. Tänk att själv få
> bestämma sin vardag, resa runt och ha kul.

De flesta människor har något dom är bra på. De flesta människor gör något dom tycker är roligt. De flesta människor har ett arbete. De riktigt duktiga kan kombinera alla dessa tre till en. Tror att du har en ganska romantiserad bild av proffsens liv. "Tänk att själv få bestämma sin vardag, resa runt och ha kul." Riktigt så enkelt är det inte.

> JT sätter huvudet på spiken i sitt inlägg, men vad
> ni inte verkar ta hänsyn till är alla de anonyma
> elitidrottarna som lägger ner sin fritid EFTER en
> vanlig arbetsdag, på träning, och vad är
> skillnaden mellan de och ni/vi motionärer annat än
> att det har en målsättning och gör det de gör bra?
> Ska de utstå ert spott och spö för att de brinner
> för en sak? Kalla det personlig utveckling, vissa
> vill bowla bra, andra få ett bra jobb, bilda en
> familj, åka i en fin bil osv, är de sämre för det?

Vad har det med saken att göra?
Idrott i lagom mängd är bra. Elitidrottande medför fruktansvärt slitage på människokroppen, är det vettigt att tvingas ta smärtstillande sprutor i ryggen för att kunna prestera i en tävling? Är det vettigt att ens vilja äta smärtstillande för att man har så ont i knäna att man knappt kan gå, men visst sjutton skall man ställa upp i matchen?

Bäckstedt är min hero också.

Definitivt. Och inget snack om saken.

Men endå...........

Jag haver funderat under veckan efter min utslängda fråga. Något är sjukt men skall försöka sätta ett finger på vad det kan vara....

Jag en vanlig jobbare.
De heltidstränade atleter.

Jag vill ju gärna bli lika bra som de är men eftersom jag arbetar kan jag inte träna lika länge..Ekvationen går liksom inte ihop och det är bara att inse att det är OK att träna BARA för att det är kul.

De måste träna även om det inte är kul - längre. De måste (???) också träna även om kroppen säger ifrån.

Jag ser ju gärna på elitidrott och beundrar prestationerna. Det är liksom självklart när man håller på med något där man står så pass långt efter de bästa.
Men jag har inte bett dem ta livet av sig om det inte går som det skulle, eller överträna sig till kollaps eller helt enkelt dö där i spåret, banan, ,,,,,,,,,

Vem fan vill titta på hur jag klantar till mig i skogarna, på landsvägen eller på vägen till och från jobbet. Men tro nu inte att jag bryr mig heller. Jag har kul och that´s it.

Det sjuka ligger i överexploateringen av prestationen och den vikt vi sätter till den. Utan den skulle inte idrottsmän "tvingas" att träna sig till döds - tror jag.
Dessutom skulle inte tillverkarna vara tvugna att betala sjuka pengar för de bästa och därmed kunna betala sina arbetare i Kina några kronor mer så att de också fick ett drägligare liv. - tror jag.

Men rätta mig gärna.

- Vi vill inte tävla, - det är inte viktigt vem som är bäst, - det är inte det som är grejen liksom, ... Det är ju så få som får kul om det bara är detta som räknas och vi vill väl att så många som möjligt skall få så kul som möjligt.

Jag kan inte se att det är någon skillnad på idrott som yrke, eller vilket annat yrke som helst.

Visst, det finns idrottsmän/kvinnor som skadar sig för livet och till och med dör under utövandet, men säger du att detta inte finns inom några andra yrken?

Men hur är det då med snickaren som drar spikpistolen i låret, polisen som får en gatsten i huvudet eller verkstadsarbetaren som klipper ett finger i bandsågen? Eller busschauffören som får ryggproblem pga farthinder?

Alla yrken är mer eller mindre farliga.

Man måste även förstå att i tokinformationssamhället som vi lever i så får vi alltid reda på det värsta som kan hända direkt. Elit-elit-(elit)-idrottare är väldigt få i förhållande till det totala antalet utövare, men vi har sån oerhörd "koll" på supereliten så dom får oss att tro att dom representerar medelidrottaren; ett påstående som i sig själv visar hur fel det är. Ändå tror vi på det.

Jag skulle tro att förhållandet arbetsskadade i icke-idrottsyrken är större än förhållandet för idrottare. Det är bara skadorna som inte är lika "dramatiska" eller massmediavänliga vilket sopar dom under mattan och skapar en sned världsbild.

Det håller väl på att ske en polarisering. Jag tittar aldrog på fotboll med annat än att det är bra lag, något viktigt som gäller etc. Å andra sidan vill jag inte vara med och tävla själv, jag har redan provat mina vingar. Jag vill ha kul och hålla på o sporta o pula ändå, och så är det väl för de flesta. Vem fan vill hålla på och träna längdåkningsskidor när man sett vad som krävs? Sannolikheten för att "lyckas" är ju minimal rent definitionsmässigt. Den breda massan kan inte vinna eller hur?

Ville skrev:
> Personligen tycker
> jag bara elitidrottare är patetiska personer som
> kännser sig tvugna att lägga ner så mycket tid på
> sin idrott att det mycket troligen tröttna(få
> hajjar det bara) eller att de går sönder.
>
>
>
>Tycker du att Schummi och Alonso och de andra i F1-cirkusen är patetiska

Det ska vara kul att leva, är någonting tråkigt så får man ändra på det. Trivs man inte på jobbet, sök nytt jobb. Mår man dåligt över att man känner så stor press på sig att man håller på att gå under, ändra livsmål. Tycker man att cykling är obehagligt (hände mig i vintras -23 grader) vänd hem ;) Elitidrotten är svår att ändra på. Tänk dig själv att dra ner på någonting när hela världen peppar dig att fortsätta!

(OT)Var och varannan vecka ser man industriarbetare på tv som gråter för att de fått sparken och förstår inte varför. Är det företagets fel eller konsumenterna som skiter i vart och av vem produken är tillverkad så länge kronor finns att spara!

Idrott ska var hälsosamt, mat god, vänner ska vara bra och livet ska vara roligt.

Cykla aldrig in i samma sten 2 gånger, det är så jävla onödigt!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp