Är HT dött i långlopp?

Dave1979

Aktiv medlem
Är HT dött i långlopp?
Efter presentationen av nya Canyon Lux och med tanke på framgången för Scott Spark de senaste åren, är det bara fullgung som gäller framöver i långlopp?

Eller vad fyller dessa ”hybrider” (Lux,Spark) för funktion? De väger ofta som en stigcykel. Bekvämlighet?
Är det för cyklister som vill köra både långlopp och lite enklare stig som ska köpa dessa modeller?

Hur resonerar ni kring Canyon kring Lux vs Exceed.
Hur ser det ut i toppen på långloppscupen? HT vs FS?
Tyckte jag läste en sammanställning från förra årets Vasa att det var övervägande FS i toppen.

Är HT dött i långlopp?
Med hybrid menar jag att de är tänkta att använda där HT körs men ändå har dämpare bak.

De väger ungefär som min stigcykel,dvs runt 11 kg.

Är HT dött i långlopp?
Jag är själv ingen ungdom - dock inte lastgammal.. men är skillnaden enorm till fs fördel. Kan känna mig som en hyfsat cyklist när det brötar till sig.. det kan jag inte på en ht.
Capra ibex sa:
Jag kör med framgång Ränneslätt, Bocksten, grenserittet och vasan med ht. Men stökiga stigar hemma väöker väljer jag gärna FS

Är HT dött i långlopp?
Dave1979 sa:
Med hybrid menar jag att de är tänkta att använda där HT körs men ändå har dämpare bak.

En stigcykel på 11kg är rätt lätt, och med din aktingsfulla ålder så bör du veta hur lite skillnad ekipagevikten gör.

Är det en stig så är det väl tänkt att man ska använda en stigcykel och inte en ht. Man kan vrida och vända på det där, men även på lätta lidingöloppet gnäller hardtailåkarna efteråt.

Är HT dött i långlopp?
HT är inte ens dött i XCO. I helgen var det SM i Andermatt.
Både vinnaren i herrklassen (Matthias Flückiger) och bland damerna (Jolanda Neff) körde HT.
Själv körde jag FS, men även i min gubbklass var det nog ca 50/50 FS/HT.

Här finns en "livestream" http://swissbikecup.ch/information/andermatt-ur

Låt mig sukta med ett par bilder.
20180623_143628544_iOS.jpg

20180623_143549253_iOS.jpg

Är HT dött i långlopp?
Nu är det ju inte så enkelt IRL eller så svart och vitt att en variant alltid är bäst.

Min egna story :

Hade förut en helt ok FS. Pris runt 20k och 140mm slag. Vägde säkert 14kg.

Nu kör jag med en kolfiber ht för samma peng. Den väger 10-11kg typ. Väldigt lätt och smidig att hantera. Lyfter och flyttar runt den mkt enklare än min förra traktor. Är det inte för långa sträckor stök så går den kanonfint. Den är främst begränsad utför känner jag.

Men helt klart är en fs mer förlåtande på stig och jag skulle nog vilka påstå att 90% av alla bör cykla fs. Att tänka på är ju att en lätt FS i kolfiber med bra komponenter blir vansinnigt dyr. En Lätt HT med finkomponenter är billigare. Sen beror det på vad man värderar. Vikt kontra komfort. Utför kontra uppför. Kvick och snärtig kontra pansarvagn.

HT är kanske lite som en rökig whiskey, lite mer för finsmakare

Senast ändrad:
Är HT dött i långlopp?
Bara för att förtydliga var jag inte på något sätt ute efter att påstå att HT inte kan användas på stigar eller att det finns rätt eller fel kring vilken man använder.

Tänkte mer en diskussion kring vad som idag används (mestadels) på långloppen och vad som är användningsområdet för cyklar typ Canyon Lux och Scott Spark.

Är HT dött i långlopp?
Dave1979 sa:

Nja en lätt fa för xc väger runt 10 eller under. Medans jag bog skulle anse det du har som en rätt lätt stigcykel. Antar att din stigcykel är fs med. Sen vad är en stigcykel? Vad folk menar kan ju skilja rätt rejält.

Det är nog inte så lätt som att säga ”där en ht körs” idag.

Det optimala är ju att äga en ht och en fs o välja efter bana. Men hur många har råd med det. Har man bara råd med en så är min personliga åsikt helt klart fs, mer förlåtande för kroppen o idag är ju fs ofta så pass effektiva att där ht tidigare varit bättre, så är gappet mindre. Medans där fs är bättre, så har ju inte ht hojarna tagit ett lika stort steg närmare. Så att säga.

Är HT dött i långlopp?
attbresinhand sa:
En stigcykel på 11kg är rätt lätt, och med din aktingsfulla ålder så bör du veta hur lite skillnad ekipagevikten gör.

Är det en stig så är det väl tänkt att man ska använda en stigcykel och inte en ht. Man kan vrida och vända på det där, men även på lätta lidingöloppet gnäller hardtailåkarna efteråt.

Tjena!

Menar du på allvar att ekipagevikten inte spelar roll? Det är ju en rejäl skillnad på tio och fjorton kilo.

Varför är inte en HT en stigcykel? Jag har kört HT på tekniska stigar i över tjugo år. Tycker det är skitkul att själv parera mot stöket istället för att bränna rakt över med en FS.

Ja, jag har haft en FS innan och är på gång att köpa en ny. Mest pga ryggproblem än åkkänsla.
Nej jag är ingen viktjagare, jag kör på det som ligger på en bra nivå vikt/styrka/pris. Men vikt är viktigt, det går inte att frånkomma.

Är HT dött i långlopp?
Har både en ht och en fs. Båda är rimligt lätta cyklar.

Personligen väljer jag oftast fs då det känns skonsammare för min gamla rygg. Även om det inte är särskilt knixigt.

Har märkt att jag sitter mer på fs och på längre turer så orkar jag längre med det cykelsättet.

Samtidigt har jag några kortare slingor hemmavid som jag gärna kör med ht'n då och då. Det blir en rolig och aggressiv cykling.

Skulle dock tro att det är väldigt personligt. Vi har några i klubben som nästan alltid väljer ht även om de har en vettig fs.

Är HT dött i långlopp?
Kneecap sa:
attbresinhand sa:

Tjena!

Menar du på allvar att ekipagevikten inte spelar roll? Det är ju en rejäl skillnad på tio och fjorton kilo.

Varför är inte en HT en stigcykel? Jag har kört HT på tekniska stigar i över tjugo år. Tycker det är skitkul att själv parera mot stöket istället för att bränna rakt över med en FS.

Ja, jag har haft en FS innan och är på gång att köpa en ny. Mest pga ryggproblem än åkkänsla.
Nej jag är ingen viktjagare, jag kör på det som ligger på en bra nivå vikt/styrka/pris. Men vikt är viktigt, det går inte att frånkomma.

Tio och fjorton är väl annat än 9.5-10 och 11kg som är vanliga spannet på ht och fs I samma klass iofs.
Jag har en tung cykel med lätta hjul tex. Den tvålar ju av ganska många andra cyklister, för det hänger väl bara på cykeln?

Min ht har jag mest på grusdistans och till jobbet för övrigt. En stenig stig är valet lätt. Provade senast i förrgår. Helt annan cykling (bra träning dock).

Senast ändrad:
Är HT dött i långlopp?
Ska man envisas med HT kan man väl lika gärna gå steget fullt ut och köra helstelt? Vet ingen dämpad gaffel som är lika lätt som en stel...

Är HT dött i långlopp?
42Hz sa:
Ska man envisas med HT kan man väl lika gärna gå steget fullt ut och köra helstelt? Vet ingen dämpad gaffel som är lika lätt som en stel...

Tjena!

Men jag vet många stela gafflar som är tyngre än många dämpade.
Jag kör min SID Brain i hårdaste läget så den beter sig nästan alltid som en stel.

Är HT dött i långlopp?
NickPick sa:
Tio och fjorton är väl annat än 9.5-10 och 11kg som är vanliga spannet på ht och fs I samma klass iofs.
Jag har en tung cykel med lätta hjul tex. Den tvålar ju av ganska många andra cyklister, för det hänger väl bara på cykeln?

Min ht har jag mest på grusdistans och till jobbet för övrigt. En stenig stig är valet lätt. Provade senast i förrgår. Helt annan cykling (bra träning dock).

Tjena!

Jag tog i lite med mening. Men fortfarande så märker jag skillnad på ett kilo.

Självklart hänger det inte bara på cykeln, men för mig som enskild cyklist så är det ju skillnad på cykel som spelar roll, givet samma dagsform.

Är HT dött i långlopp?
Kneecap sa:
42Hz sa:

Tjena!

Men jag vet många stela gafflar som är tyngre än många dämpade.
Jag kör min SID Brain i hårdaste läget så den beter sig nästan alltid som en stel.

Då jag vet många FS som väger mindre än en HT om man ska hålla på så, du förstår jag jag menar? =)

Är HT dött i långlopp?
Kneecap sa:
NickPick sa:

Tjena!

Jag tog i lite med mening. Men fortfarande så märker jag skillnad på ett kilo.

Självklart hänger det inte bara på cykeln, men för mig som enskild cyklist så är det ju skillnad på cykel som spelar roll, givet samma dagsform.

Ett kilo är nog mest i skallen. Ett kilo på hjulen däremot...
Japp jag cyklar ganska många mil per år plus en massa tävlingar... På min tyngsta cykel!

Tipset till dig även du minsann har cyklat nästan hela min livsålder är att byt till lätt roterande vikt, om det inte är klättring du håller på med.

Vilka långlopp kör du om man får fråga?

Är HT dött i långlopp?
NickPick sa:
Ett kilo är nog mest i skallen. Ett kilo på hjulen däremot...
Japp jag cyklar ganska många mil per år plus en massa tävlingar... På min tyngsta cykel!

Tipset till dig även du minsann har cyklat nästan hela min livsålder är att byt till lätt roterande vikt, om det inte är klättring du håller på med.

Vilka långlopp kör du om man får fråga?

Tjena!

Väldigt svårt att banta ett kilo på mina hjul som väger 1330 gram.
Finns säkert däck som väger mindre än dom 585 gram jag har på varje hjul nu.
Klart att det går att komma ner några gram totalt, men jag känner inget behov av det.

Kör inte långlopp längre, så förbannat tråkigt.

Är HT dött i långlopp?
Antingen kör man fullgung eller helstelt. Det är nya tider nu. Inget mellanmjölktjafs. Sänk trycket i däcken och kör lite pushups om du kör sistnämnda. Varför åka runt med onödigt högt tryck?

Är HT dött i långlopp?
Intressant tråd. Funderar själv på att prova långlopp (och några kortare) och velar kring ht/fs.

Cyklar jag tittar på är tex;
https://www.blocket.se/vi/79083591.htm
och
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=57944

Jag är 168cm/70kg. Ganska stark på lvg men oerfaren på xcm och xco. Har en trailHT som funkar bra i Hellas och Gömmaren så helt oteknisk är jag inte. Annonserna avslöjar min budget. Tips och råd?

Är HT dött i långlopp?
desmo sa:
Intressant tråd. Funderar själv på att prova långlopp (och några kortare) och velar kring ht/fs.

Cyklar jag tittar på är tex;
https://www.blocket.se/vi/79083591.htm
och
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=57944

Jag är 168cm/70kg. Ganska stark på lvg men oerfaren på xcm och xco. Har en trailHT som funkar bra i Hellas och Gömmaren så helt oteknisk är jag inte. Annonserna avslöjar min budget. Tips och råd?
7,5 kg helstel raket. Renegade 2.3 däck med 1.1 bar fram 1.2 bak (mätt med blå Schwalbe digital mätare).

Är HT dött i långlopp?
Man brukar gilla det man själv cyklar på :) Men lite tröttsamt med alla som minsann vet vad andra bör välja.

Jag har kört mycket både FS och HT. Tycker en HT är mer mångsidig. Den går utmärkt på grus och cykelbanor och den gör inte bort sig på flowiga stigar. Hade jag fått äga en cykel hade jag valt min 29 ht. Men skulle inte drömma om en 3h happyride i Delsjön med den :) :) Det finns ingen cykel som passar till allt. Men långlopp har generellt inte så mkt stök. Men en FS tycker jag alltid ger en skönare ride. Men allt behöver inte vara skönt :)

Senast ändrad:
Är HT dött i långlopp?
Känner mig träffad när man diskuterar Spark och frågeställningen ovan, köpte en på grund av att jag ville ha en hoj som klarar det mesta, har liksom inte bestämt inriktning så att säga ;)
Kör några långlopp om året för att det är kul inte för att vara snabbast, men gillar att köra lite stök också.
Ville inte ha någon renodlad XC-raket eller en endurohoj utan valde mellanmjölk.
Körde HT (Scott Scale först) som jag ledsnade på efter Mörksuggan och några OTB på stigarna runtomkring..
Nöjd med mitt val så länge :)

(Spark 920 XL, 13kg blankt i dagsläget, ungefär samma som min första HT)

Är HT dött i långlopp?
Enda anledningen att köra HT är att de kostar mindre att köpa och underhålla så kan vara ett alternativ om man inte har så stor budget. Imho.

Är HT dött i långlopp?
Raggamuffin sa:
Enda anledningen att köra HT är att de kostar mindre att köpa och underhålla så kan vara ett alternativ om man inte har så stor budget. Imho.[/

Eller väger mindre? I vart fall är det mer humant för plånboken att köpa en sub10 HT än Lux eller Spark.

Är HT dött i långlopp?
Obegriplig diskussion. Varför välja? En FS som sväljer tråkstök och rötter kan vara toppen. En helstel på tallbarrsmjuk singletrack i tex Småland, fantastiskt! HT i svensk mellanmjölkskog, mycket bra. Skaffa en av varje och upptäck schysst cykling med olika karaktär.

Är HT dött i långlopp?
johan44 sa:
Obegriplig diskussion. Varför välja? En FS som sväljer tråkstök och rötter kan vara toppen. En helstel på tallbarrsmjuk singletrack i tex Småland, fantastiskt! HT i svensk mellanmjölkskog, mycket bra. Skaffa en av varje och upptäck schysst cykling med olika karaktär.
Det här var ju ingen tävling...... men jag utnämner dig till vinnare johan44 ;)

Är HT dött i långlopp?
Dave1979 sa:
Raggamuffin sa:
Enda anledningen att köra HT är att de kostar mindre att köpa och underhålla så kan vara ett alternativ om man inte har så stor budget. Imho.

Eller väger mindre? I vart fall är det mer humant för plånboken att köpa en sub10 HT än Lux eller Spark.

Kostnadsfråga som sagt. Ytterligheten är givet en fs tyngre men man får ju ner dem under 9 kg om man vill.

Tillbaka
Topp