Är jag dum, eller? (Mek-ångest)

Foxis

Aktiv medlem
Jag har kört MTB rätt länge, med ett uppehåll på 10 år sisådär (kids). Nu har jag köpt ny hoj och fasat ut löpning till förmån för cykling i skogen igen. Fantastiskt!

MEN...cyklarna har ju minst sagt förändrats sedan mitt sista köp. Min helstela kan jag i princip serva helt själv trots att jag inte varit speciellt intresserad.

Den nya AM-hojen är dock inte lika enkel att förstå sig på. Och det är inte värst enkelt att hitta info om diverse komponenter. Så hur tusan beter man sig? Ska jag leka detektiv och jaga sprängskisser på nätet? Kräva dessa av LBS? Ställa 25000 frågor till LBS? Låta LBS serva och strunta i hur det funkar...?

Det hade ju varit fantastiskt att få en servicebok/sprängskiss med, men jag fattar att det inte funkar då komponenterna kommer från olika företag och cykeltillverkaren (Lapierre i det här fallet) kör olika komponenter på olika modeller.

Senaste "problemet" var att jag igår mitt under tur märkte att bakaxeln inte satt fast. Hade inte cyklat så länge, men blev ändå nojig och ville försäkra mig om att jag kunde bedöma om något blivit skadat samt framförallt hur allt sitter ihop. Skiten måste skruvat ur sig själv utan att jag märkt det, fast jag vet att jag kollat vid tvätt/smörj.
Hojen har thru-axel med QR (forumla) och jag fattar principen, men inte ens på deras hemsida finns en spränskiss som förklarar vilka delar som sitter ihop med axel/nav/ram. Eller vilka verktyg jag bör ha för att jobba med prylarna.

Så, suck. Tips för bästa vägen till att ha koll på hela cykeln själv mottages tacksamt!

Ta isär och sätt ihop grejerna. Då är du så illa tvungen att förstå hur det hänger ihop ;)

Inte allt på en gång men någon liten sak i taget allt eftersom det behövs. Serviceinstruktioner för de delar som går att serva finns ofta på tillverkarens egna hemsidor.

Sprängskisser är rätt lätta att hitta för de flesta delar om man söker på dess artikelnummer och inte hela cykeln. Allt som det står Shimano på finns nästan garanterat.

Jomenvisst finns det sprängskisser på vissa prylar. Men ibland är det flera enkla komponenter som hänger ihop till något halvkomplext. Som baknav exempelvis. Thru-axel (ingen sprängskiss eller monteringanvisning) baknav (samma sak) kasset (jo, men bara själva kasetten naturligtvis). Etc. etc.

Det känns som om erfarenhet och/eller experimentvilja är det enda som funkar?

Men axeln är ju bara en pinne med en spak så ena sidan och gänga i andra. Det finns inga interna detailer att rita en sprängskiss på. Navet finns det nästan garanterat skisser på med modellnummer för alla lager, klackar och smådetaljer som ska kunna bytas. Varför vill du ha en sprängskiss på en kassett och varför är den halvkomplex?

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Men axeln är ju bara en pinne med en spak så ena
> sidan och gänga i andra. Det finns inga interna
> detailer att rita en sprängskiss på.

Sprängskiss är kanske onödigt. Men i det här fallet så finns det inget uppenbart sätt att mothålla QR-handtaget på konventionellt sätt. Infästningen i ramen på "andra sidan" roterar med axeln. Gissar att jag ska mothålla med gängat verktyg eller nåt annat för att helt skruva ur axeln. Men återigen, här gissar jag. Jag kan också gissa att infästningen på andra sidan *inte* ska snurra utan någonting gått sönder. Den där typen av info är inte så lätt att hitta.

Det är en drös liknande frågeställningar som dyker upp då jag vill efterjustera cykeln. Och trådtiteln var kanske inte korrekt; jag är inte dum per se, bara oerfaren vad gäller mek av nyare cyklar och vet inte riktigt om det är rimligt att man ska behöver googla varenda liten pryttel.
Kanske borde frågan varit: Varför får man inte med en ordentlig servicemanual på en hoj för närmare 30 papp?

Ta lite bilder och lägg upp på det du undrar så blir du snart klokare. Utvecklingen på prylar har gått fantastiskt fort så många ologiska lösningar finns säkert för den oerfarne. :-)

En genväg är att titta på Park Tools hemsida eller möjligen köpa boken "Blue Book". Jag har inte köpt den själv så jag vet inte hur bra den är.

Vissa tillverkare har pedagogiska videor som förklarar allt medan andra .... Nja.

En annan väg är tex Bikeradar som har genomgångar av hur olika saker funkar i de olika tidningarna och de artiklarna hittar ofta ut till hemsidan.

Moderna cyklar är lite lika moderna bilar på det sättet; de äldre funkade ungefär på samma sätt och gick att ge sig på men det är inte lika enkelt längre. :)

Kristoffer R skrev:
> En genväg är att titta på Park Tools hemsida
> eller möjligen köpa boken "Blue Book". Jag har
> inte köpt den själv så jag vet inte hur bra den
> är.

Den är OK men det tillkommer inte jättemycket information utöver hemsidan. Jag har använt den ytterst lite eftersom de saker jag verkligen haft problem med har varit för specifika. Boken är ganska generell i sin natur.

> Moderna cyklar är lite lika moderna bilar på det
> sättet; de äldre funkade ungefär på samma
> sätt och gick att ge sig på men det är inte
> lika enkelt längre. :)

Ja usch och fy på alla fordonsutvecklare ;)

Kristoffer R skrev:
> En genväg är att titta på Park Tools hemsida
> eller möjligen köpa boken "Blue Book". Jag har
> inte köpt den själv så jag vet inte hur bra den
> är.

Men vad du än gör... köp inte Park Tool boken på TYSKA! Det hjälper inte.

bojsänke skrev:
> Men axeln är ju bara en pinne med en spak så ena
> sidan och gänga i andra.

Fel. I Syntace X-12 finns det två o-oringar, en rörlig del plus själva axeln. Har man inte smörjt insidan på den rörliga delen så ryker den yttre O-ringen.

IMG_4355.jpg

EDIT: Även om den är av typen Rock Shox Maxle Lite så finns en del rörliga delar och justeringsmöjligheter även i den.

Senast ändrad:
Det är en Formula QXR-12. Och Formula Engineering (www.formulahubs.com/) verkar vara ett skitföretag. I alla fall såtillvida att det inte finns någon vettig info på deras sida om produkten.
Grejen är den att jag inte kan se om det är meningen att den gängade delen (alltså inte sidan med quick release) ska kunna rotera i ramen/dropouten eller ej. Nu kan den det, vilket gör den lite knepig att gänga in/ur.
Detta kan dock bero på att:
1) Det ska vara så och man ska mothålla med ngt.
2) Den har gått sönder för att den inte varit åtdragen ordentligt under cykling.

(Edit. ska nämna att det är bakaxeln detta rör.)

Som sagt, har kollat cykeln efter varje repa och fattar inte riktigt hur den kunde lossa från början. Men åker förmodligen förbi LBS imorgon så får de kika på det och förklara läget. :-/

Senast ändrad:
Sitter det inte en bussning i motsatt sida av ramen? Jag har samma lösning på min ena cykel, och där är bussningen fastnypt med en skruv som klämmer hela dropout:en kring den. Om den roterar så är det klämningen i ramen som falerat.

Sen håller jag med dig om att det är en fullständig djungel av olika standarder nu för tiden. Fördelen är förstås att man kan googla sig till svaret i de flesta fall:-) Det kunde man inte på den gamla goda tiden, även om det var färre olika system då.

Det är nya komponenter men det är fortfarande samma princip. En hydraulbroms kommer alltid att fungera på ett sätt. En växelförare likaså. Ett Nav, ett lager... herregud, sprängskisser behöver du inte.

Och vad hade du tänkt och serva på en helt ny cykel? Det jag gör regelbundet är att ta bort skit i Naven och smörjer kedjan.

skunken skrev:

> Och vad hade du tänkt och serva på en helt ny
> cykel? Det jag gör regelbundet är att ta bort
> skit i Naven och smörjer kedjan.

Se ovan. Bakhjulet lossnade. :D
Mer seriöst är det väl så att även om cykeln är ny så vill jag gärna skaffa mig en överblick över komponenterna och hur de grovservas. Mest för att inte behöva experimentera i skogen om något skiter sig. Men jag får väl googla och skapa ett eget referensbibliotek, alt. köpa nya revisionen av Zinn & the Art of MTB maint. Har en gammal version som var kanon för att serva stela åbäket.

Senast ändrad:
Snarlik. Har urfasning i "ringen" (oklart varför - LBS sa att man inte behövde låsa QR ned i urfasningen utan att den mest fanns där för rotationshjälp. Har inte grottat vidare i detta.).
Dock är QR-axeln (lilla axeln som QR-hantaget roterar runt) inte lackad utan blank. Formula Engineering QXR-12-LA är beteckningen.

Hur som helst så ska inte axel-gängan på motsatta sidan från QR-handtaget rotera i ramen som den gjorde på min. Anledningen var en lossad låsskruv (som någon mycket riktigt föreslog ovan). Varför detta skett är osäkert men teorin från LBS var ny cykel = materialsättningar/inslitning. In på första service för detta snart och innan dess ska jag känna extra på ett och annat.

Dock kvarstår intrycket att det mer och mer blir en djungel av olika tillverkare och pryttlar som alla är något olika. Ska bli intressant att försöka få koll. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp