Är kedjelåsen verkligen engångs?

Rikke

Medlem
Hej jag undrar om någon har testat att använda kedjelås som anges som engångs flera gånger? Jag förstår att tillverkarna inte vågar garantera det men har någon testat att återanvända flera gånger? Det vore ju praktiskt att kunna ta av kedjan ibland. För egen del mest Shimano 11-delat.

Går fint att återanvända. Nån gång har jag varit med av att ett gått sönder, men oklart om det var för att jag öppnat/stängt det några gånger. (Shimano 11-delat här med.)

Connex låsen är väl officiellt flergångs även som 11-delat?

KMC känns pålitligare än shimanos. Connex är bättre än KMC, men tramsigt dyra så jag kör oftast KMC numera och återanvänder dem.

#snål_och_klen_gubbe

Connex låsen är väl officiellt flergångs även som 11-delat?

KMC känns pålitligare än shimanos. Connex är bättre än KMC, men tramsigt dyra så jag kör oftast KMC numera och återanvänder dem.

#snål_och_klen_gubbe

Samma här, återanvänder KMCs kedjelås på 11-delat men eftersom det ingår ett i köpet för X11 SL/EL och jag inte tar av kedjan sååå ofta för tvätt så rör det sig nog om en handfull återanvändningar på kedjans livstid.

Jag återanvänder både shimano och kmc 11 del, har aldrig haft något som gått sönder, vare sig på mtb eller lvg/pendling. Sen trycker jag ju inga megawatt ur benen heller iofs... så som vanligt, YMMV.

KMC har både en- och flergångslås. Engångslåsen kännetecknas av en liten plupp på låsets insida om jag minns rätt. Annars är det tvärtom.
Denvetgiriga kan hemsöka KMCs hemsida.
Fast det verkar ju funka hur som helst och det är väl bra nog?

Jag använder flera gånger. Inga problem. Dock byter jag lås när jag byter till ny kedja. Engångs tolkar jag som att det är för en kedja oavsett antal gånger man delar den. Varför annars ett öppningsbart kedjelås?

Tjena!

Jag växlar mellan SS och växlat på samma hoj ganska ofta. Vet inte hur många gånger jag bytt, använder fortfarande samma lås på respektive kedja sen jag bytte kedja sist. SS-kedjan är iofs aldrig bytt.

Jag använder flera gånger. Inga problem. Dock byter jag lås när jag byter till ny kedja. Engångs tolkar jag som att det är för en kedja oavsett antal gånger man delar den. Varför annars ett öppningsbart kedjelås?
Ja det ligger något i det du säger. Några gånger borde det funka, annars är det onödigt med den konstruktionen. Låter som KMC är bättre än Shimano. Men visst kan man gardera sig med att ha ett extra med sig.

Tillverkaren har tänkt det för att man kan öppna, och sätta på, den utan specialverktyg, inte för att öppna och återanvända den (även om det ofta verkar funka bra).

Kan någon förklara varför de gick från att vara lätta att öppna och stänga till att kräva tång (12-delat)? Jag har löst flera chainsucks genom att öppna kedjor men nu är det bara att glömma utan tång.

Någonstans tappar man lite nyttan med kedjelås om de inte går att återanvända kan jag tycka.

Kan någon förklara varför de gick från att vara lätta att öppna och stänga till att kräva tång (12-delat)? Jag har löst flera chainsucks genom att öppna kedjor men nu är det bara att glömma utan tång.

Det kostar att ligga på topp ?

KMC åtminstone förklarar på sin hemsida att kedjelås för tolvdelade inte är återanvändbara. Kan toleranserna möjligen vara så små att växling inte fungerar smidigt vid minsta avvikelse?
Problemet är dock lätt löst, 2X11 tex....

Det går att misslyckas med nit om man inte är så bra med verktyg, det finns säkert dem som kan misslyckas med kedjelås med iof. Men borde var färre.
Det går att misslyckas med ALLT. Visst, ta sig hem från tjottahejti är ju lite jobbigt om man bränner nitande men om man inte kan nita en kedja ska man inte pilla med sin cukel tror jag.

Jag råkade bryta en 9s pin sist. Det var skitenkelt. Jag tyckte den skulle tåla lite lagom rakt tryck men det tyckte inte pinnen som ville ha lite precision i arbetet.
Däremot har jag aldrig kommit på tanken att tex sätta låset på undersidan när jag ska trampa i det så nog är det lättare att fucka en pin.
Extra klen pin vill jag ändå säga.
För kunde man cykla hem på en kedja reparerad med en vanlig nit men det får man väl inte säga i det här jlva landet (?)

Eagle GX går fint att öppna med en bit trasig rund eker och en vanlig tång. Gör en ögla med ekern, trä in i kedja runt lås, korsa på insidan av låset och tryck ihop på den korsade sidan med tången.

Verkar gå att återanvända låset, men sitter kanske lite sämre för var gång man öppnat.

Behövs inte ens verktyg för att öppna. Vik kedjan så kedjan bildar ett Z med låset i mitten av Z.
Be en kompis att hålla kedjan vikt. (Klämmer hårt på Z) och dra i kedjan, då får man tillräckligt med kraft i riktning för att öppna låset.

Jag råkade bryta en 9s pin sist. Det var skitenkelt. Jag tyckte den skulle tåla lite lagom rakt tryck men det tyckte inte pinnen som ville ha lite precision i arbetet.
Däremot har jag aldrig kommit på tanken att tex sätta låset på undersidan när jag ska trampa i det så nog är det lättare att fucka en pin.
Extra klen pin vill jag ändå säga.
För kunde man cykla hem på en kedja reparerad med en vanlig nit men det får man väl inte säga i det här jlva landet (?)

Det går fortfarande att nita kedjor i det här jävla landet. Oavsett om kedjelås följer med eller inte.
Valfrihet kallas det.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp