Är mavics aksium hjul ovanligt dåliga?

seger

Aktiv medlem
Sommarens Spaniensemester startade olyckligt med ett hjulhaveri.
https://www.instagram.com/p/4hLfB2mu2u/
Räddningen blev ett dammigt begagnat hjul från en lokal handlare (som också la vantarna på resterna av mavichjulet).
Vid olyckan rycktes ekrarna ur sina fästen i navet och navet fick kasseras. Lite snöpligt att det inte var ekrarna som rök, men så var det.

Oavsett så står cykeln fortfarande med det trötta framhjulet och ett byte bör göras. Men frågan är till vad?
Likadana hjul eller något finare?

De är budgethjul vars främsta funktion är att hålla nere priset på hojar i 10-15000 kronorsklassen. Man får ungefär vad man betalar för.

Händelseförloppet är lite oklart, men jag vågar påstå att det inte är vanligt att ekrarna dras ur navet om inte bakväxeln åker in i hjulet. Instegshjul brukar ogillas för att de är tunga, men hållbarheten brukar vara bättre än lätta finhjul.

Stoppade du foten i hjulet ska du vara j-igt glad att navet rök... Hade hjulet varit så konstruerat att ekrarna gått sönder innan något annat hade det typ vägt ett halvkilo mer.

Tack för några bra svar.

Händelseförloppet var att jag svängde höger samtidigt som Mikaela cyklade på min högra sida. I låg fart ska tilläggas. Ingen föll, men jag drog loss foten för att hitta lite balans i tillvaron och fick då in foten i framhjulet, bakom framgaffeln. Tre fyra ekrar åkte av. Vi satte fast dem hjälpligt, cyklade och köpte ett annat.

Jag var glad att min fot höll och att ingen var skadad.

Jag tyckte att aksium hjulen var fina, rullade bra. Oavsett om de är budgethjul eller inte. Men navkonstruktionen kändes lite tveksam när ekrarna åkte ur, utan att ta skada alls.

Naugas sa:
Stoppade du foten i hjulet ska du vara j-igt glad att navet rök... Hade hjulet varit så konstruerat att ekrarna gått sönder innan något annat hade det typ vägt ett halvkilo mer.

Stämmer detta? Förra gången jag fick in något i hjulet var det ekrarna som gav sig. Förvisso ett mtb hjul, som kanske vägde ett halvkilo mer. Men ändå.

Tjena!

Låter som en ypperlig idé att införskaffa ett par bättre hjul.. Mellanmjölkshjulen Shimano RS81 såg jag på rea nånstans nyss.. Annar finns det ju drösvis med kinakålhjul m.m.

Har haft ett par Aksium i sju år, ett ekerbrott fram och ett bak är facit. Inte gjort något underhåll alls på dem och de rullar på fint. Skulle inte kalla dem dåliga.

Igino Cazzola sa:
Vänta, nu måste jag stanna upp ett tag. Är TS neg. för att ett hjul inte tål att man stoppar in foten i det?

Känner att det saknas lite data. Krävs en tysk testrapport med många grafer där man ordentligt utreder hjulens hållbarhet som funktion av längd och bredd på foten, skomärke samt rotationshastighet hos hjulet.

Ubu sa:
Är det ett sånt här?

http://image.dhgate.com/0x0/f2/albu/g2/M01/AE/A4/rBVaG1WaOvOAJRdKAAGFDXPeDkQ989.jpg

Sannolikt ett av de få hjulen på marknaden som du kan stoppa in en fot i utan att skada dig eller totalskrota hjulet. Ekrarna monteras ju inifrån och kan ju tryckas ut samma väg (även om det krävs stor kraft när ekrarna är spända). Antagligen bara att montera om och rikta upp.

Japp, just ett sånt hjul. Jag tänkte ungefär samma till en början. Men ekrarna hade dragits rakt ut, genom fälgen. Det gick inte att spänna ekrarna igen.

Jag är inte det minsta negativ för att hjulet inte höll. Men jag blev lite fundersam med tanke på hur lätt navets ekerfästen gav med sig. Det var ingen större kraft. Ekerskallarna såg helt fina ut.

Mycketvillhamer sa:
Har haft ett par Aksium i sju år, ett ekerbrott fram och ett bak är facit. Inte gjort något underhåll alls på dem och de rullar på fint. Skulle inte kalla dem dåliga.

Perfekt. Bara man håller fötterna ur ekrarna verkar de hålla.

Kneecap sa:
Tjena!

Låter som en ypperlig idé att införskaffa ett par bättre hjul.. Mellanmjölkshjulen Shimano RS81 såg jag på rea nånstans nyss.. Annar finns det ju drösvis med kinakålhjul m.m.

Toppen! Tackar.

@ seger. Kör du med stålhätta i skorna??? Låter väldigt konstigt om du lyckas dra loss ekrar från
navet. Fabriksfel?.

janolle sa:
@ seger. Kör du med stålhätta i skorna??? Låter väldigt konstigt om du lyckas dra loss ekrar från
navet. Fabriksfel?.

Nope, ingen stålhätta, det hade blivit väl varmt om tårna. Höll på att bli kokt ändå. Mavicskor, så de borde vara kompatibelt.

Efter olyckan tittade jag på navet och reagerade på vilken liten anliggningsyta ekerskallarna har mot navet. Om något, snarare konstruktionsfel än fabriksfel.

Är anläggningsytan liten?
Är det inte en kona på 20-30 grader som är nästan centimetern lång i ändan på ekern?

Tillbaka
Topp