är min kedjebrytare för kort?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Eller är det meningen att man ska bli vansinnig varje gång den åker fram. Tack och lov för att jag använder SRAM's powerlink.... Men kedjan ska ju kortas av när den e ny...
Problemet är att skruven, eller piggen eller vad den nu kallas är för kort, när man skruvar in den så åker inte sprinten ur kedjan, utan sitter kvar ca en mm, tillräckligt långt för att den ska vara omöjlig att dra ur. Visst kan man använda en gammal sprint och skarva med så att sprinten åker ur, men det kan ju inte vara meningen.
Så, är det dags att reklamera/skrota den eller ska det verkligen vara på detta vis??
Det känns som om man bara kan göra på ett sätt. Eller???

Det är en Pro som sitter på ett multiverktyg. En sådan här fast utan kniv.
product_verktyg_pro_compact_tool.jpg

Nu gissar jag bara, men verktyget du använder är kanske inte helt tänkt som det kompletta verktyget i hemmet utan mer ett överlevnadsverktyg ute i stor djungeln bland leonen.

Och ute i skogen så brukar man inte montera nya kedjor utan vilja trassla ihop det som finns kvar efter det mycket troliga kedjebrottet du hade nyss. Då kan det kanske tom vara en fördel att sprinten inte åker ut helt så att du kan lappa igen kedjan igen.

Hur som helst tycker jag att det är en onödig säkerhetsfunktion om man inte är helt bängd blåst i skallen av all friskluft man ventilerar.

Är det ett problem, modde eller köp ny:), bättre anledningar til att köpa nya grejjer får man inte.

Kedjebrytaren är gjord så att man inte ska trycka ut sprinten helt.Det är toksvårt att få i den igen.Dessutom så blir det ju ett"hål" där man kapar kedjan.sprint-hål,sprint-hål. P.S. Om man tappar sprinten ute i skogen så blir det rätt svårt att hitta den..............

Ok, nu har jag sparat en gammal sprint som jag kan ha som distans när jag ska kapa kedjor. Det borde funka tycker jag.
I morgon blir det att åka till biltema och köpa lite verktyg.

Hmm, är det bara jag som inte förstår problemet? När du kapar kedjan så blir ju kedjeniten sittandes i den delen du ändå kapar bort eller ? Och där orsakar den väl inget problem ?

/ M ... är jag vaken eller inte ?=/

Aha, då är jag med. Den borde ju inte få kallas kedjebrytare eftersom man inte kan bryta en kedja med den=)

Du borde gå tillbaka dit du köpte den och prata med dem, en kedjebrytare ska ju fungera.

/ M

johan:
är du säker på att du fått en kedjebrytare som passar din kedja? (finns lite olika, 10 delat har inte samma som 9 delat bla).

annars så skulle jag rekommendera dig att skaffa en riktig kedjebrytare modell enorm.

grym skillnad i kvalité på en riktig och en pocket.

däremot skulle jag avråda dig o köpa en tacx om du inte har en pelarborr eller är enormt stadig på hand.
problemet med tacx kedejbrytarna (likt deras trainers också) är att handtagen man är i plast och gjutna kring metallaxeln som ser ut som ett kugghjul, med tiden kommer plasten nötas så den tillslut rappar över kuggarna.

Detta har jag löst genom att lägga kedjebrytaren i pelarborren borra ett hål rakt igenom axel+plasthantag med ett borr och skruvat i 2 plåtskruv (en från vardera håll).
nu fungerar kedjebrytaren finemang.. nu fungerar det finemang..

min trainer väntar på samma operation.

Senast redigerad av en moderator:
Ska kolla om jag kan byta den, om det är något fel på den, annars så köper jag nog en brytare som bara är en brytare och som gör jobbet som den ska.
Tack för alla svar.
Tillbaka till CSI!!!

Jag har råka ut för samma problem med ett miniverktug från Blackburn. Det är nog som någon skrev att man inte ska tycka ut sprinten av misstag. Nu är det så att en kedja från Shimano eller SRAM så ska man tycka ut sprinte helt. På Shimano ska man sätta dit en ny sprint och på SRAM ska man sätta dit ett lås.

När man tryckt igenom sprinten tills det tar stopp så vinklar (lite våld behövs) man upp den "fria" plattan vipps går det att ta isär kedjan. Vill man ha ut pinnen helt så monterar man den mot mellanväggen på brytaren och tar ut pinnen sista biten. Färdigt.

Tillbaka
Topp